27

> RECENTE PRO JE C TEN 2 WATERSTOF SCHEPEN voor de binnenvaart Waar afstanden te lang zijn voor elektrische voortstuwing biedt waterstof een uitkomst. Samen met Future Proof Shipping werken wij aan deze energietransitie door schepen met conventionele voortstuwing om te bouwen naar een waterstof voortstuwing. Holland Shipyards Group werkt aan de ombouw van twee binnenvaartschepen naar waterstof voortstuwing. Het eerste schip, de Maas, is in het tweede kwartaal van 2023 in de vaart genomen en het tweede schip, de Waal, is momenteel onder constructie. De 110m bij 11,45m schepen worden volledig omgebouwd, waarbij de hoofdmotoren en dieselgeneratoren plaats maken voor waterstof technologie. Het waterstof- en brandstofcelsysteem wordt geïnstalleerd in de laadruimte van het schip, waarbij de waterstof boven het brandstofcelsysteem wordt geplaatst in twee 40ft containers (circa 1000 kg bij 300 bar). Het brandstofcelsysteem is drievoudig redundant met een vermogen van 900 kW (voor de levering van voortstuwing en hulpvermogen) en een lithiumionbatterijpakket van 504 kWh voor peak shaving, secundair en overbruggingsvermogen. Het systeem bevat een 750V DC busbar en een e-motor voor voortstuwing. De schepen varen straks tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen en verwachten zo’n 2000 ton CO2 uitstoot per jaar te verminderen. 27 WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication