17

Dekoratie Studio Ferry Winkler Stammerkamp 14, 1112 VH Diemen www.schitterend.eu renaissance in de signmaking business? Was dit een revolutie of nee, snel om zich heen te kijken, nog steeds op zijn fiets over de grachten van Amsterdam sjezend, en vroeg zich af: wie waren die mensen achter het smeedwerk, de ornamenten, de trapgeveltjes? Wie maakte die dingen die 200 jaar lang bleven en nog zullen blijven bestaan en vooral: hoe? KENNIS IN HUIS Hij stortte zich op ambachtelijke decoratietechnieken en reisde met behulp van het internet de hele wereld rond. Kocht negentiende eeuwse boeken op eBay, door om drie uur ’s nachts klaar te zitten voor de opening van de veiling en klopte per mail aan bij buitenlandse specialisten met verzoeken om bij hen stage te lopen of in opleiding te gaan. Zo kwam hij in Canada terecht om houten 3D-signs te leren maken, reisde hij naar Engeland af om voor het eerst glas te vergulden, trok naar Tsjechië voor het eigen maken van technieken in glasblazen, glasetsen en glas-in-loodwerk. Er ging een wereld voor hem open, die hij eigenhandig in kaart had gebracht. In de waan een grote doorbraak te hebben gemaakt, een revolutie of nee, renaissance in de signmaking business – tenminste binnen de Winkler-traditie – vroeg hij vol trots bij thuiskomst na een glasverguldersstage in Engeland: “En… wat vind je hiervan?” waarop zijn vader liet weten dat die zelf vroeger ook wel “achter glas vergulde”. Toen Erik vervolgens vroeg waarom hij dat niet eerder had verteld, zei zijn vader: “Omdat je er niet naar vroeg”, wat aangevuld werd met een relaas van zijn moeder over de barre tijden toen Erik klein was en zij met z’n allen in de Jordaan woonden, waar vader Ferry huisschilder was. Door de economische omstandigheden gedwongen om eerder goedkoop dan mooi of blijvend werk te leveren. En hoe hij zich ooit tegen de bedrijfsvoering had verzet die zijn vader, de grootvader van Erik en Ferry Jr. dus, er op een gegeven moment noodgedwongen op nahield. Dat ook hij uiteindelijk had moeten toegeven aan de kwellingen van de verkwistingseconomie. Dat er tijden waren geweest waarin Ferry Sr. de ramen van cafés met ambachtswerk versierde en straatlantaarns van dure grachtenpanden in huis had liggen om ze te vergulden, voordat hij eind jaren 80 besloot signmaker te worden. Tijden waarvan Erik een glimp heeft opgevangen en die het licht in zijn jonge, onbevangen ogen hebben doen schitteren. PUZZELSTUKJES OP DE JUISTE PLEK Juist dat moment, waarop Erik leerde over de geschiedenis van zijn vader, is tekenend voor de verbindingen die hij nog altijd legt met zijn werk. Het vormde de basis voor zijn pad in de jaren die volgden. DIEMENS 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication