0

// ONDERNEMEN // INSPIREREN // SAMENWERKEN DIEMENS 20 22 TRANS-MISSIE Wereldberoemd in een nichemarkt HANDIGE AMBTENAAR Bij wie moet je zijn met jouw vraag aan de gemeente SIMON SPIER Gegrepen door duurzaamheid

VOORWOORD De buurman Ik zou willen schrijven dat het idee voor dit blad ontstond in een onzekere tijd die achter ons ligt. De waarheid is echter dat er nog steeds een pandemie heerst en dat de onzekerheid over hoe de situatie morgen is, misschien wel de enige zekerheid is die we hebben. Dat maakt ondernemen lastig. Of zoals sommige bedrijfsgoeroes zeggen, een uitdaging. En nu snap ik wel dat dit niet een eerste alinea is waar je heel vrolijk van wordt. Sterker nog, communicatieadviseurs, reclamemakers en marketingspecialisten zullen adviseren te beginnen met een boodschap van hoop. Maar laat dat nu les 1 zijn die ik zelf leerde de afgelopen periode, doe wat goed voelt. Dat is ook de gemene deler van de ondernemers in dit blad. Zij varen op hun eigen kompas. Allemaal hebben ze hun bedrijf gebouwd vanuit de eigen intuïtie. Dus alvast een leesadvies, laat je inspireren maar ga niet doen wat zij doen, jij bent beter in wat jij doet. Les 1 impliceert ook een les 2 en daarin ontsproot het plan voor dit magazine. Terwijl ik thuis uit het raam zat te staren, reden er in mijn straat busjes af en aan met pakketjes die, zo stelde ik me voor, een inhoud hadden uit een plek hier ver vandaan. Daar maakte ik mezelf ook schuldig aan namelijk. Als ik iets nodig had ging ik naar www.waarkanikhetgoedkoopENsnelENduurzaamkrijgen.com. Vreemd eigenlijk, want was het sowieso niet snel en duurzaam om even het dorp in te lopen en het daar te halen? Ik heb ooit ergens een quote gelezen die vertelde dat als iedereen goed zorgt voor de vijf mensen om zich heen, niemand in de wereld het slecht zou hebben. Geldt dat dan niet ook voor ondernemers? Zijn we door de digitalisering en het schijnbare gemak niet een beetje vergeten om ons heen te kijken? Gewoon vragen aan de buren: “Waar haal jij je enveloppen, doe je drukwerk, koop je je interieur, wat doe jij eigenlijk precies en heb je zin in koffie?” Dat is dus het idee en de ambitie achter dit blad. Dat we elkaar wat beter leren kennen en gewoon op goed geluk eens aanbellen bij elkaar, of bij de gemeente. Zo is ook dit blad tot stand gekomen en gemaakt. Ik had een idee, schreef de gemeente, die schoot te hulp. Ik googelde op vormgever + Diemen, liep daar naar binnen, ze kende nog een schrijver, zag toen ik terugliep een drukker, hoorde van een eindredacteur op de school van mijn kinderen, zag een bordje fotograaf op een deur… Allemaal Diemens. Dus zelfs al voelt morgen wat onzeker, weet: de buurman is er altijd. Allard Faas 2 DIEMENS “Gewoon op goed geluk eens aanbellen bij elkaar”

10 Reisverhaal Met een rugzak en een flesje water 36 Handige ambtenaar Stel je hebt een vraag aan de gemeente, bij wie moet je dan zijn? Drie ambtenaren stellen zich voor 32 Food Waar lunch je? Onze favorieten 41 42 Inhoud 04 09 10 14 15 20 22 27 Trans-Missie Diemens design voor gender-shaping onderkleding “De binders gingen als een lopend vuurtje” Handige ambtenaar Maak kennis met: Melahat Polat, voor al je vragen als werkgever Op reis naar… het bedrijvenverzamelgebouw aan de Verrijn Stuartweg Online zichtbaarheid Zet jezelf in de schijnwerpers van Google Erik Winkler Een verhaal in goud gehuld. Was dit de renaissance in signmaking? Infographic Ondernemersbroeinesten in Diemen van bovenaf Claudia Saan en Rutger Alferink “Het gaat niet altijd om het grootste verdienmodel” Handige ambtenaar Maak kennis met: Markus Schmid, beleidsadviseur energietransities 28 Diemens De mooiste must-haves van eigen bodem 29 Meubelmensen Ooit de meubelboulevard, nu de interieurhub 32 33 36 37 De beste lunchplekken Voor tussen de bedrijven door Netwerken Hoe werkt dat nou? Handige ambtenaar Maak kennis met: Barbara Abraham, je economische zakenpartner bij de gemeente Circulair produceren Baan je een weg door afvalstromen met ondernemer Simon Spier “Je belandt in een achtbaan” Waar we het nog over moeten hebben Omdat niet alles past op 44 bladzijdes Over de makers Colofon Diemens is een uitgave van Huis van Beeld en kwam tot stand met steun van de gemeente Diemen en Daarom Diemen. Concept en idee Allard Faas Grafisch vormgeving Villa Grafica, Marlijn van der Lans Bladmanagement Marije van der Waard Beeldredactie Cora Bronkers, Marije van der Waard Eindredactie Tess Dumitru Tekst Ike G. Krijnen, Frieda van Essen, Tess Dumitru Gemeente Diemen Milan Plug, Barbara Abraham Fotografie Ernst Yperlaan, Diederick Ingel, Allard Faas Illustraties Friso Blankevoort Drukwerk VegrinDeMeer, Abbo Streng Bindwerk & distributie After Press Groep, Louis Bakker Alle medewerkers van dit blad werken en of wonen in de gemeente Diemen. Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag zonder voorafgaande toestemming van de uitgever en de maker worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt. De inhoud van dit blad kwam tot stand door onafhankelijke redactie en is geen vertaling noch gestuurd door het beleid van de gemeente Diemen. Voor de productie van dit magazine is gebruik gemaakt van plantaardige inkt en papier met het FSC-keurmerk. DIEMENS 3

“Ik houd van functionaliteit, dat iets echt nodig is” 4 DIEMENS

Zonder poesp as Functionaliteit boven esthetiek AAN DE VISSERINGWEG IN DIEMEN GEBEURT VAN ALLES. EVEN INZOOMEN OP GOOGLE MAPS EN JE ZIET TUSSEN DE MAN MET DE HAMER BV EN VAKGARAGE GOPAL HET BEDRIJF TRANS-MISSIE GEVESTIGD, DAT ONDERKLEDING EN BADKLEDING ONTWERPT VOOR MENSEN IN TRANSITIE. IKE GING OP BEZOEK BIJ EIGENARESSE DANAË KURVERS DIE WERELDBEROEMD BLEEK IN HAAR NICHE. Tekst: IKE G. KRIJNEN // Fotografie: ALLARD FAAS A ls klein meisje verkneukelde ze zich al in de stoffenwinkels van Groningen. Ontwerpen schoten door haar hoofd. Ze tekende prinsessenjurken, vergreep zich aan naaimachines om T-shirts te stikken en als ze dacht: ik wil sloffen, dan maakte ze die gewoon. Ze droomde ervan om “Vogue te worden” en die droom zette ze om in ambitie. Vandaag is Danaë Kurvers de trotse eigenaar van het wereldwijd succesvolle modebedrijf Trans-Missie dat shaping underwear ontwerpt en produceert voor mensen in transitie. Haar tientallen ontwerpen, te bestellen op de website, worden in meer dan 40 landen verkocht. FUNCTIONAL FIRST Eén van Danaë’s eerste baantjes was voor een lokale jeugdtheaterschool, waar ze de kleding samenstelde en maakte voor de verschillende personages. De Groningse deed naast de middelbare school de vooropleiding van kunstacademie Minerva, met de ambitie om daarna door te stromen naar het reguliere programma. Maar na de vooropleiding besloot ze toch anders. Op de modevakschool in Amsterdam zou ze leren technisch goed te naaien, in plaats van ‘conceptueel naaien’ – een term die ik gekscherend voorleg en die Danaë met een brede glimlach bevestigt. Wellicht was ze in deze praktische keuze enigszins beïnvloed door de werkzaamheden van haar ouders. Danaë’s vader was directeur van een school in de intramurale gezondheidszorg en haar moeder begeleider van startende ondernemers. Waarschijnlijker is dat het een eerste aanwijzing was van haar stijl als ontwerper: Danaë denkt graag in oplossingen. “Ik houd van functionaliteit, dat iets echt nodig is”, benadrukt ze. Dus toen haar broer in 2004 het verzoek bij haar neerlegde een corrigerend topje te maken, viel het een en ander op zijn plek. Haar broer, op dat moment in transitie, wilde niet meer met het geslacht geassocieerd worden dat de buitenwereld hem tot dat moment toebedeelde. Corrigerend ondergoed om te zorgen dat dat niet meer gebeurde, was nergens te koop. Hij wilde geen DIEMENS 5

6 DIEMENS

enige die onderkleding ontwerpt voor zowel transvrouwen, -mannen als ook -kinderen. to-male-binders ging als een lopend vuurtje Het nieuws van de femalepoespas, maar een degelijke oplossing voor een belangrijk probleem. Danaë, betrokken zus en inmiddels niet alleen ambitieuze, maar ook zeer bekwame maker, ontwikkelde op haar kamertje op de Vechstraat een top van elastisch materiaal. Strak maar comfortabel genoeg, die voor langere tijd borsten konden platdrukken. De eerste FtM (female-to-male)-binder was een feit. Al snel daarna volgden aanvragen van mensen uit de ‘mannengroep’ waar haar broer onderdeel van uitmaakte – een praatgroep voor vrouwen in transitie. De behoefte aan corrigerende onderkleding voor gendertransitie bleek enorm. Danaë werd uitgenodigd om haar werk te presenteren en daarop stroomden de bestellingen binnen. De collectie breidde zich op rap tempo uit, door de variatie aan verzoeken. De een wilde diezelfde FtM-binder maar dan langer, de ander was op zoek naar zo’n model met daarin een rits verwerkt. Danaë maakte alles op maat in dat kamertje op de Vechtstraat. En voor ze het wist, had ze wekelijks tientallen klanten over de vloer en maakte ze honderden binders in verschillende soorten en maten. HET BUITENLAND BELT Het nieuws van de binder ging als een lopend vuurtje. Via de praatgroep naar andere praatgroepen en op online fora raakten steeds meer mensen bekend met de ontwerpen van Danaë. Ook transvrouwen klopten bij haar aan met de vraag of zij een oplossing voor hen kon verzinnen en natuurlijk was haar antwoord dan ‘ja’. Zo rolde het netwerk van klanten verder uit en kreeg Danaë zelfs aanvragen uit het buitenland. Acht jaar lang was Trans-Missie slechts één van haar projecten als modemaker en was er niet eens een website waarop de collectie te zien was of te bestellen. Het enige wat Danaë had was een telefoonnummer, een emailadres en een bankrekeningnummer. Totdat ze dacht: dit moet efficiënter. Ze besloot zich in 2012 volledig op het initiatief te storten en bouwde een website. Nu levert Trans-Missie aan klanten over de hele wereld. Van Nederland tot Spanje en van Singapore tot Australië, maar ook in Noord-Amerika. De ontwerpen van Danaë werden het afgelopen jaar in 43 landen verkocht, met een geschatte omzet van 750.000 euro in 2021. Helemaal niet gek, in een wereld waar gender een zeer gewichtig onderwerp is en steeds meer mensen overwegen hun geslacht te laten veranderen. Uit cijfers van het SCP en CBS blijkt dat er in 2020 zo’n 100.000 Nederlanders boven de 16 waren met een andere genderidentiteit dan het geslacht dat bij hun geboorte werd vastgesteld. Sinds de aanpassing van de Nederlandse Transgenderwet in 2014 maken elk jaar meer mensen gebruik van de procedure tot wijziging van de geslachtsregistratie. In 2016, 2017 en 2018 waren dat er respectievelijk 460, 530 en 640. Op veel plekken in het buitenland ziet men vergelijkbare bewegingen. Maar Trans-Missie was tot een paar jaar geleden een van de weinige producenten wereldwijd. In Europa is het nog altijd de DRIVE Danaë was haar tijd ver vooruit; in januari 2022 viert het succesvolle bedrijf alweer haar achttiende verjaardag. In eerste plaats dankt zij het succes aan de rol die ze vervulde als zus. Ze was meelevend en begripvol, gevoelig voor de benarde situatie waar haar zus in transitie zich in bevond. Met die ervaring helpt ze ook haar klanten, van wie de familieleden net als zij ooit ‘afscheid’ moeten nemen van hun zus, omdat die in transitie is om een broer te worden, of andersom. Het hielp haar destijds om tot vindingrijke oplossingen te komen die de basis vormen van de collectie van Trans-Missie. In tweede instantie is ze als ontwerper natuurlijk verantwoordelijk voor het succes, waarbij ze functionaliteit verkoos boven esthetiek. Die vindingrijkheid typeert haar ook als ondernemer. Het verschil is dat zij voor mode koos en het ondernemerschap haar overkwam. Door het enorme succes, dat wil zeggen, de enorme vraag naar de corrigerende kleding sinds de dag dat ze de eerste stukken ontwierp, liep zij als ondernemer steeds een stapje achter op de zaken – een luxeprobleem geeft Danaë zelf toe, waar menig ondernemer wellicht jaloers op zal zijn. Maar het is niet voor iedereen weggelegd om daar op de juiste manier mee om te gaan. En ook zij heeft het niet altijd makkelijk gehad. Niettemin omdat haar hart bij het ontwerpen ligt en het ondernemerschap meer een noodgreep dan een passie is. Hoe dan ook, of juist daarom tekent het Danaë dat zij de enorme vraag telkens wist om te zetten in groei voor haar bedrijf. Over creatie zegt ze: “Je hebt een idee en gaandeweg het proces ontstaan er problemen en oplossingen, en gaat het een soort van leven.” Datzelfde geldt wellicht voor het runnen van haar bedrijf: van het opmaken van de website in vijf talen, tot het ontwikkelen van een logistiek DIEMENS 7 Trans-Missie Visseringweg 3A, 1112 AS Diemen www.trans-missie.com

Danaë was haar tijd ver vooruit, in januari 2022 viert het bedrijf haar achttiende verjaardag systeem voor de distributie van tientallen producten naar bijna vijftig landen, tot het eigenhandig opleiden en managen van personeel. En niet te vergeten het vinden van een locatie, gewoon door even te googelen, voor de uitbreiding van haar op dat zolderkamertje in de Vechtstraat opgezette atelier, naar de Visseringweg in Diemen. Een plek waar zij zich thuis voelt en eveneens verbonden kan blijven met haar internationale klantennetwerk. Nooit vroeg ze een lening aan. Het enige wat ze in al die ontwikkelingen investeerde waren tijd, zweet en tranen. Uiteindelijk valt het succes dan met drie lettergrepen samen te vatten: Danaë. Al zul je dat haar zelf niet horen zeggen, wetende dat ze veel te 8 DIEMENS danken heeft aan familie, vrienden en collega’s die haar steunen. Of je haar nu zus noemt, ontwerper of ondernemer, Danaë houdt ervan om oplossingen te vinden. Ze kickt erop om de oplossing die ze bedenkt in uitvoering te brengen. Haar motto is niet voor niets: ‘alles komt goed.’ TREND OP KOMST Tegenwoordig werkt Danaë een aantal dagen per week vanuit huis – sinds kort een oude windmolen in haar thuisprovincie Groningen – terwijl bekwame en betrouwbare werknemers een deel van de bedrijfsvoering op zich nemen. Wederom een enorme stap die ze heeft moeten zetten als ondernemer: om managers te vinden en aan te nemen. Maar alles met goede reden, namelijk om na achttien jaar succesvol ondernemen eindelijk weer eens echt en soms alleen maar met ontwerpen bezig te kunnen gaan. Nog meer corrigerende onderkleding? Vast! Maar nu misschien met een vleugje esthetiek. De wens dat een ‘basic binder’ onderdeel wordt van de vaste collectie van kledingzaken blijft bestaan. Maar Danaë voorziet dat er een trend op komst is waarbij de corrigerende onderkleding juist wel omarmd wordt als mode-item. Tot nu toe was het vooral belangrijk dat shaping underwear niet opviel. Het opkomende non-binaire denken helpt de traditionele categorieën ‘man’ en ‘vrouw’ te doen vervagen. En die nieuwe manier van denken mag met creativiteit worden gevierd. Denk: Alexander McQueen for the in-between. ●

1 AMBTENAREN DIE JE VERDER HELPEN Melahat Polat Tekst en fotografie: ALLARD FAAS “M et personeelsvraagstukken en vacatures kun je altijd terecht bij mij. Samen met mijn collega’s kijk ik of we je kunnen voorzien van nieuw personeel. Wij bemiddelen voor kandidaten die in de gemeente Diemen woonachtig zijn en op dit moment geen werk hebben. Daarnaast ben ik ook altijd op zoek naar ondernemers die openstaan om werkervaringsplaatsen te bieden voor onze kandidaten. De kandidaten kunnen zo’n stage als springplank gebruiken om een betaalde baan te vinden. Mail mij, ik maak graag kennis met je.” NAAM: Melahat Polat FUNCTIE: Accountmanager Werkgevers TE BEREIKEN OP: melahat.polat@diemen.nl DIEMENS 9

10 DIEMENS

reis verhaal aan de Verrijn Stuartweg Op safari HET TRIPJE VOELT EEN BEETJE ALS “IK GA OP REIS EN NEEM MEE...” MAAR EERLIJK GEZEGD HEB IK GEEN IDEE WAAR IK AAN BEGIN. IK PAK EEN MAKKELIJK ZITTEND RUGZAKJE. DOE ER EEN WATERFLESJE IN, AANTEKENBOEKJE, LEESBRILLETJE, PEN EN PONCHO. DE REGEN KOMT MET BAKKEN UIT DE LUCHT VALLEN… Tekst: FRIEDA VAN ESSEN // Fotografie: ALLARD FAAS N a een sprintje tussen de plassen door beland ik onder de droge overkapping van het bedrijvenverzamelgebouw aan de Verrijn Stuartweg 22-28 in Diemen. Het is een intrigerend gebouw. Een straatje, met links en rechts geparkeerde auto’s, lijkt dwars door het gebouw te lopen. Her en der staat een deur of rolluik open en galmt muziek naar buiten. Maar over het algemeen maakt het geheel een gesloten indruk. Wat voor bedrijven zitten hier verstopt? Ik begin maar eens met wat deurbelettering en bordjes te lezen… SWINGENDE PIEPERS De grote hoeveelheid namen van eettenten valt meteen op. En in plaats van tafeltjes en stoeltjes staan er overal auto’s voor de deur – het zijn allemaal afhaal bedrijven! Fotograaf Allard Faas herkent wat namen, en zegt met een brede grijns: “Daar bestel ik weleens wat – had geen idee dat ze hier zitten!” Thai Delivery en Het Surinaams Huisje springen eruit met hun kleurrijke opdruk van de verder witte voordeur. Er vlak naast staat een deur open en galmt muziek je tegemoet. Een briefje op een deurpost geeft – bijna ten overvloede – aan dat ze de bel niet altijd horen. Dan maar brutaal naar binnen. “Hallo…!” Ik kijk tegen een swingende rug aan. Naast een grote stapel Agria-aardappels staat iemand op het ritme van de muziek van al die piepers uit de Hoeksche Waard voorgebakken friet te maken. Het blijkt de productiekeuken van de Frietboutique. Vanaf deze locatie in Diemen voorzien zij restaurants in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht van verse voorgebakken friet. Voor dit bedrijf is de ligging aan het overdekte straatje een uitkomst. “Alle bestellingen kunnen nu gegarandeerd droog het busje in – en qua locatie zit je zo op de snelweg – ideaal!” GOEIE BUUR Iets verderop verraadt de muziek uit een volgende geopende pui dat ook daar hard gewerkt wordt. Een man snijdt er lustig op los in een stapel paprika’s. Al snel blijkt het niet zomaar een afhaalbedrijf. De kok van Fitlife Company kookt voor de fitnessmarkt. “Sportscholen wijzen hun klanten graag op gezonde en biologische maaltijden plus de mogelijkheid om die bij ons te bestellen” zegt hij. “Mijn buurman is er niet, daar hoef je dus niet aan te bellen” zegt hij nog, terwijl hij ons uitlaat. “Zijn toko levert alleen ’s nachts maaltijden, en hij ligt nu waarschijnlijk te slapen.” WARM BEDRIJF, COOLE THEE Als we weer buiten staan, lonkt DIEMENS 11

12 DIEMENS

Aan de overkant lonkt een dichte witte deur met de belettering: SenzaTea. Klinkt als thee, maar je weet maar nooit... aan de overkant een dichte witte deur met de belettering: SenzaTea. Klinkt als thee, maar je weet het nooit. Aanbellen maar. Na wat herhaling – ik heb wat moeite om de goede knop te vinden – gaat de deur open en walmt een stevige theegeur ons tegemoet. Wow! Absoluut thee! Mijn geurpapillen worden gestreeld en getriggerd. Enorme balen thee vallen binnen mijn blikveld. Helaas zijn de eigenaren op vakantie en kunnen we geen rondleiding krijgen. Maar de slogan van het bedrijf spreekt aan: “saving you from another ordinary tea bag”. Op de website lees ik later dat ze streven naar een transparante keten waarin iedereen – ook de theeboer – beter af is. Mooi bedrijf dus. En dat zit zomaar verstopt achter zo’n simpele witte deur in Diemen! ALTIJD FEEST Tot nu toe heb ik op deze druilerige dag alleen voedsel gerelateerde bedrijven gezien. Weliswaar niet de meest standaard bedrijven, maar toch. De bijna overburen van Senza Tea hebben als een van de weinigen een groot bord boven hun witte deur opgehangen: Bars-onSight. Daar wil ik meer van weten. Tot mijn verrassing passen ook zij in de mix. Ze blijken complete professionele cocktailbarevents te verhuren aan de zakelijke markt. We mogen binnenkomen en belanden tussen de barretjes, glazen en andere toebehoren. Hun website met filmpjes vol acrobatische bartenders brengt je absoluut in een feestelijke stemming! GOED GEKLEDE BUITENBEENTJES Dan valt mijn oog op een intrigerend piepklein bordje. Een klein vlinderdasje met daarboven de woorden House of Jamie. Als ik omhoog kijk zie ik rekken met kinderkleding. Huh? Dat is even schakelen na alle food. Nieuwsgierig geworden bel ik aan. Een jonge vrouw doet open. Ze heeft een meetlint om haar nek en schouders hangen. Kan niet missen! We worden binnen gevraagd en belanden in het enthousiaste team van kinderkleding merk House of Jamie. Hier in Diemen wordt kleding voor kinderen tot 10 jaar plus bijpassende Home, Decor & Travel items ontwikkeld en geproduceerd. Bij nader inzien blijken zij in dit complex geen afwijkende eend in de bijt te zijn. Vanaf de bovenverdieping, tussen de bewuste kledingrekken door, wijzen ze me op nog twee bedrijven uit de kledingbranche aan de overkant van het straatje: PoleJunkie met kleding voor paaldanssport en modeagent voor kinderkleding Lemarti Fashion Agency. HET BEGINT BIJ DE DEURMAT Terwijl we weer richting parkeerterrein lopen trekt een prachtige deurmat bij een openstaande deur mijn aandacht. De mat blijkt te horen bij het bedrijf dat de swingende frietbakker warm had aanbevolen: Building Creations. Eigenaar Roberto van den Berg is wel in voor een praatje. Hij glimt wanneer hij vertelt over de grote (ver)bouwtrajecten, maar ook de kleine huis, tuin en keuken verbouwingen die hij verzorgt. De liefde voor een mooie leefomgeving werd al verraden door zijn deurmat. Door vragen van zijn klanten is hij onlangs gestart met een tweede bedrijf voor beveiligingsapparatuur: Security bird. Dankzij de combinatie van zijn twee bedrijven kan hij nu een allround (ver)bouwen renovatiepakket bieden. E-TUK FOR ALL Als laatste struinen we bij een van Diemens iconische bedrijven naar binnen: De eTuk Factory. Het bedrijf dat ruim tien jaar geleden de markt bestormde met een moderne e-versie van de fameuze Thaise tuktuks. Er staat altijd wel zo’n eTuk geparkeerd in het straatje voor hun deel van het pand. We lopen de werkplaats in en raken in gesprek met de huidige ceo Bart Hegeman. Ik kijk mijn ogen uit. Om ons heen worden diverse modellen afgebouwd en klaargemaakt om verscheept te worden naar een klant meestal ergens in Zuid-Europa waar eTuks populair zijn. Zo is het bedrijf groot in de toeristenbranche van Portugal. Die branche kreeg vorig jaar uiteraard een knauw. Echter, bij eTuk hebben ze van de nood een deugd weten te maken en die periode gebruikt om nieuwe concepten te ontwikkelen voor hun elektrische voertuigen, vertelt Hegeman enthousiast. Vanuit hun ervaring in de toeristensector richten ze zich nu ook op koeriersdiensten en supermarktleveringen. Zo is het nieuwste eTuk model wendbaar als een scooter en supercool in gebruik voor koeriers. Boven een kop koffie legt Hegeman uit dat hij en zijn team het bedrijf in de afgelopen periode op de kaart gezet hebben als serieuze speler in onze toekomstige autoluwe smart cities. Het werd een boeiende ontdekkingsmiddag. Twee dingen vielen me op vandaag. Keer op keer hoorde ik: “We zijn begonnen in Amsterdam, groeiden uit ons jasje, maar met de huidige huurprijzen is de keuze voor Diemen snel gemaakt – nog los van de goede bereikbaarheid.” En verder, en misschien nog wel belangrijker: we ontmoetten opvallend veel bedrijven met een heel duidelijk (totaal)concept – met een heldere bedrijfsvoering en weinig ruis vanwege te veel zijarmen en bijtaken die af kunnen leiden van de ondernemersmissie. Enne, mijn poncho… die had ik helemaal niet nodig. ● DIEMENS 13 www.thaidelivery.nl // www.hetsurinaamshuisjediemen.nl www.fitlifecompany.nl // www.senzatea.nl www.barsonsight.nl // www.houseofjamie.com www.buildingcreations.nl // www.etukfactory.com

14 DIEMENS

Kennis en hartstocht goud gehuld Signs in HEB JE HET OVER EEN PUUR DIEMENS FAMILIEBEDRIJF, DAN KOMT DEKORATIE STUDIO FREDDY WINKLER AL SNEL NAAR BOVEN DRIJVEN. SCHRIJVER IKE MOCHT ER OP BEZOEK EN MAAKTE DIT IN GOUD GEHULDE PORTRET VAN ERIK WINKLER EN HET FAMILIEBEDRIJF DAT HIJ AL JAREN, SAMEN MET ZIJN BROER FREDDY JR., DOET SCHITTEREN. Tekst: IKE G. KRIJNEN // Fotografie: ERNST YPERLAAN DIEMENS 15

A 16 DIEMENS ls de deur opengaat, kijk ik op naar een boom van een vent. Maar zodra hij me de hand schudt, merk ik dat die van een fijnschilder, een kunstenaar zijn; klein als de handen van een dokter. Dit is Erik. Een vriendelijke man die, zo blijkt al snel, gewillig is om zijn verhaal te delen in zijn passie voor “mooie dingen die voor altijd bewaard blijven”. Hij vertelt hoe hij vroeger als student door Amsterdam fietste en die stad bewonderde, opkeek naar de grachtenpanden en zich afvroeg wat die stad nou zo bijzonder maakt. Al fietsende kwam hij erachter dat het met de verschillende lagen te maken heeft waaruit de stad is opgebouwd, die stap voor stap werden aangebracht en niet meer verdwijnen, omdat ze duurzaam en mooi zijn. Het smeedwerk, de ornamenten, de trapgeveltjes. Zoals hij in vervoering werd gebracht door zulk vakmanschap, zo ambieerde hij vanaf dat moment ook ooit iemand in vervoering te brengen met zijn vakmanschap. JONG GELEERD Waarschijnlijk waren die ambities al veel eerder ontstaan en kwamen niet helemaal uit het niets. Op de website van Schitterend wordt uitgelegd: “Zijn ouders lieten hem al vroeg kennismaken met geschiedenis, kunst en architectuur door hem tijdens vakanties mee te nemen naar musea, landhuizen, kerken en kathedralen. Zo leerde hij al op jonge leeftijd schoonheid, vakmanschap en kunst waarderen.” Toch begon Erik vóór zijn studie kunstgeschiedenis en archeologie aan een studie scheikunde. Dat hij daar na een ongelukkig jaar mee stopte deed niet af aan het feit dat ook die studie op Roeterseiland heeft bijgedragen aan waar hij nu staat. De interesse in beide, uiteenlopende vakken is volgens Erik de perfecte basis geweest voor zijn werk als decoratieschilder en werden misschien al wel gewekt dankzij het werk dat zijn vader deed toen Erik nog klein was. Tijdens zijn studie, echter, was Erik zich daar nog niet van bewust. HARTSTOCHT VOOR AMBACHT Na zijn studie werkte Erik, net als zijn broer Freddy Jr., een aantal maanden voor het bedrijf van zijn ouders en kreeg een vaste baan aangeboden. Ferry Jr. kon daar prima uit de voeten, ontwikkelde zich verder als uitvoerend signmaker en richtte zich vanuit zijn studie economie vooral op het financiële deel van de bedrijfsvoering, net als hun moeder. Erik echter, begon al

Dekoratie Studio Ferry Winkler Stammerkamp 14, 1112 VH Diemen www.schitterend.eu renaissance in de signmaking business? Was dit een revolutie of nee, snel om zich heen te kijken, nog steeds op zijn fiets over de grachten van Amsterdam sjezend, en vroeg zich af: wie waren die mensen achter het smeedwerk, de ornamenten, de trapgeveltjes? Wie maakte die dingen die 200 jaar lang bleven en nog zullen blijven bestaan en vooral: hoe? KENNIS IN HUIS Hij stortte zich op ambachtelijke decoratietechnieken en reisde met behulp van het internet de hele wereld rond. Kocht negentiende eeuwse boeken op eBay, door om drie uur ’s nachts klaar te zitten voor de opening van de veiling en klopte per mail aan bij buitenlandse specialisten met verzoeken om bij hen stage te lopen of in opleiding te gaan. Zo kwam hij in Canada terecht om houten 3D-signs te leren maken, reisde hij naar Engeland af om voor het eerst glas te vergulden, trok naar Tsjechië voor het eigen maken van technieken in glasblazen, glasetsen en glas-in-loodwerk. Er ging een wereld voor hem open, die hij eigenhandig in kaart had gebracht. In de waan een grote doorbraak te hebben gemaakt, een revolutie of nee, renaissance in de signmaking business – tenminste binnen de Winkler-traditie – vroeg hij vol trots bij thuiskomst na een glasverguldersstage in Engeland: “En… wat vind je hiervan?” waarop zijn vader liet weten dat die zelf vroeger ook wel “achter glas vergulde”. Toen Erik vervolgens vroeg waarom hij dat niet eerder had verteld, zei zijn vader: “Omdat je er niet naar vroeg”, wat aangevuld werd met een relaas van zijn moeder over de barre tijden toen Erik klein was en zij met z’n allen in de Jordaan woonden, waar vader Ferry huisschilder was. Door de economische omstandigheden gedwongen om eerder goedkoop dan mooi of blijvend werk te leveren. En hoe hij zich ooit tegen de bedrijfsvoering had verzet die zijn vader, de grootvader van Erik en Ferry Jr. dus, er op een gegeven moment noodgedwongen op nahield. Dat ook hij uiteindelijk had moeten toegeven aan de kwellingen van de verkwistingseconomie. Dat er tijden waren geweest waarin Ferry Sr. de ramen van cafés met ambachtswerk versierde en straatlantaarns van dure grachtenpanden in huis had liggen om ze te vergulden, voordat hij eind jaren 80 besloot signmaker te worden. Tijden waarvan Erik een glimp heeft opgevangen en die het licht in zijn jonge, onbevangen ogen hebben doen schitteren. PUZZELSTUKJES OP DE JUISTE PLEK Juist dat moment, waarop Erik leerde over de geschiedenis van zijn vader, is tekenend voor de verbindingen die hij nog altijd legt met zijn werk. Het vormde de basis voor zijn pad in de jaren die volgden. DIEMENS 17

18 DIEMENS

bleven bestaan en vooral: hoe? Mede door de aanmoediging van zijn vader en vooral zijn moeder, die hun waardering uitspraken voor het niveau waarop Erik het vergulden beheerste, zette Erik zijn onderzoek en ontwikkeling van ambachtelijke decoratietechnieken voort. Het aanbod van Dekoratie Studio Ferry Winkler kon worden uitgebreid en daarmee werd tevens een verband gelegd tussen de moderne benadering van visuele communicatie die vader Winkler inmiddels eigen had gemaakt en het ambacht waar hij zelf ooit van had geproefd. Noem het signmaking 2.0! Erik voelt zich schatplichtig naar zijn ouders, die naam hebben gemaakt als signmakers die goede producten en zeer goede service bieden. Dus het is niet makkelijk om het bedrijf van zijn ouders te runnen – hij heeft een naam hoog te houden. Dat is wat hem, en in dezelfde zucht zijn broer, drijft om goede diensten en service te blijven leveren. Daarnaast is er de persoonlijke ambitie van Erik om mooie en duurzame signs te maken die een stad of een gemeenschap voor een langere periode aantrekkelijk kunnen maken. Wellicht is daarin wel een rol weggelegd voor Dekoratie Studio Ferry Winkler en/of Schitterend, stel ik voor. Erik beaamt, hoewel hij als kunsthistoricus goed weet uit te leggen waarom Diemen het soort bouwkundige ‘diepgang’ mist dat bijvoorbeeld Amsterdam heeft, ook al is de plaats 150 jaar ouder dan die stad. Enkele monumentale locaties zoals schuilkerk De Hoop en De Oude Smidse bieden soelaas en vormen eventueel een symbolische springplank voor de herleving van een cultuur van behoud en duurzaamheid. Ook nieuwe ontwikkelingsprojecten kunnen een basis vormen en baat hebben bij het toepassen van ambachtelijke decoratietechnieken, maar “niet alles is geschikt”, aldus Erik. Ten tijde van Napoleon waren veel van de huizen hier gebouwd van hout zodat, bij dreigingen van buitenaf, snel ontmanteld kon worden. En ook tijdens de Tweede Wereldoorlog is veel van Diemen voor een vrij schutveld afgebroken. Sindsdien is er snel en veel gebouwd. Een triest lot dat Diemen is toebedeeld, waar wellicht het doen laten opleven van de ambachtscultuur verandering in kan brengen. Erik is alvast begonnen, met de bijschrijving van decoratieve schildertechnieken op de inventaris van Immaterieel Erfgoed Nederland. De oprichting van een ware verguldersgilde en zijn queeste om op de naam Winkler dat schitterende, gedenkwaardige gouden laagje aan te brengen. ● vroeg hij zich af: wie maakte die dingen die 200 jaar lang Fietsend door de hoofdstad DEKORATIE STUDIO FERRY WINKLER Dekoratie Studio Ferry Winkler is hét signmakersbedrijf van Diemen. Een familiebedrijf dat sinds tientallen jaren wordt gerund door Ferry Jr. en Erik Winkler, nadat zij het overnamen van hun vader en moeder. Bijna veertig jaar geleden begonnen vanuit een schuurtje in Vijfhuizen, terwijl het jonge stel met twee zoons in Diemen woonde. Sinds 35 jaar gehuisvest op de Stammerkamp 14. Ferry doet de administratie en verricht samen met zijn broer het uitvoerende werk. Erik is de visionair, die de producten conceptualiseert en ontwerpt, maar ook de ambachtsman met de juiste know-how. Na het signmaken, waar de Winklers als zesjarige jongens al in meehielpen, ontwikkelde Erik zich als ware decoratieschilder, met een specialisatie in vergulding en andere ambachtelijke decoratietechnieken. En zoals bladgoud een verbinding aangaat met de ondergrond dat het verguldt, zo verbindt Erik het verleden met het heden: het oude ambacht van decoratieschilderwerk wordt nieuw leven in geblazen en de werkzaamheden van zijn ouders in ere gehouden, alsmede die van zijn grootvader. Onder de noemer Schitterend breidde Dekoratie Studio Ferry Winkler hun werkzaamheden uit tot decoratieschilderen in de breedste zin van het woord. Nu kan men bij hen terecht voor elke denkbare vorm van visuele communicatie nodig voor een bedrijf: buitenreclame, bewegwijzering, signs, autoreclame, 3D letters, full color printing, standbouw, en gevelreclame. DIEMENS 19

22 DIEMENS

De nieuwe genera tie Manager of ondernemer? DIT JAAR VERHUIST KONINKLIJKE SAAN B.V. UIT HET CENTRUM VAN DIEMEN NAAR HET BUITENGEBIED. OP EEN STEENWORP AFSTAND VAN HET AMSTERDAM-RIJNKANAAL, AAN HET EINDE VAN DE DIEM, WORDT ER DRUK GEBOUWD. PRECIES HONDERDVIJFENTWINTIG JAAR NA OPRICHTING LEGT HET BEDRIJF IN LOGISTIEKE DIENSTVERLENING EEN NIEUW FUNDAMENT ONDER DE GESTAGE, IN ALLE OPZICHTEN DUURZAME ONTWIKKELING VAN HET BEDRIJF. Tekst: FRIEDA VAN ESSEN // Fotografie: DIEDERICK INGEL DIEMENS 23

L 24 DIEMENS etterlijk duurzaam met zaken als een eigen rioolzuiveringsinstallatie, gebruik van duurzame bouwmaterialen, een groen dak en de installatie van zonnepanelen. Maar ook figuurlijk duurzaam, want als familiebedrijf kiest Saan voor continuïteit op langere termijn boven korte termijn winstmaximalisatie. Zowel algemeen directeur Rutger Alferink als commercieel manager industriële verhuizingen Claudia Saan benadrukken in een gesprek hoe belangrijk continuïteit en toekomstbestendigheid – minimaal vijftig jaar – zijn voor het bedrijf. BEWEGING “In de basis zijn missie en visie van Saan in de afgelopen 125 jaar niet veel veranderd”, zegt Rutger Alferink. “Verplaatsingen blijven ons ijkpunt; van transport met handkar toen, naar de organisatie van bouw-logistiek nu. Tegelijkertijd, binnen het brede speelveld verplaatsingen als geheel is in de loop der jaren uiteraard wel enige beweging geweest. Want, om continuïteit te garanderen moet je een zekere winstgevendheid van individuele bedrijfsonderdelen niet uit het oog verliezen. Zo doen we tegenwoordig geen particuliere- en kantoorverhuizingen meer en focussen we ons op industriële verhuizingen, kraanverhuur en onze nieuwe activiteit bouw-logistiek dat daar uit is voortgekomen – waarmee op zijn beurt IT een belangrijk onderdeel in de bedrijfsmix geworden is.” DUURZAAMHEID Claudia Saan kwam najaar 2021 in dienst van het bedrijf als vertegenwoordiger van al weer de vijfde generatie Saan. “Voor de vijfde Saan-generatie is een duurzame bedrijfsvoering erg belangrijk”, zegt ze. Je ziet dat terug in alle certificeringen, het nieuwe bedrijfspand, de vervanging van walmende standaard diesel voor HVO-diesel (fossielvrije diesel met minder CO2-uitstoot, red.), de aanschaf van nieuw elektrisch materieel, een accu-aanhanger waarmee een

Koninklijke Saan B.V. Overdiemerweg 34, 1111 PP Diemen www.saan.nl “In de basis zijn de missie en visie in de afgelopen 125 jaar niet veel veranderd” kunnen Saan vanaf de nieuwe locatie bij het Amsterdam-Rijnkanaal van dienst zijn bij toekomstig stil e-transport over water de autoluwe stad in. “Het is belangrijk dat je elkaar versterkt,” zegt Claudia. “Overigens niet alleen als samenwerkende bedrijven, maar ook als medewerkers onderling binnen een bedrijf.” elektrische-kraan op locatie onafhankelijk kan draaien van de wel of juist niet aanwezige bouwstroom, en je ziet het eveneens terug in de samenwerking met Rederij Kees. Want vanuit de duurzaamheidsgedachte plus de sociale component die bij familiebedrijven vaak aanwezig is (zo ook bij Saan – denk bijvoorbeeld aan de Saan Foundation, de goede doelenstichting van de familie) is samenwerking met Rederij Kees geen vreemde sprong. Het is een logistieke dienstverlener voor de stad Amsterdam waar een groot deel van de medewerkers een afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Zij maken gebruik van kleinere elektrische voertuigen en elektrische schuiten voor de grachten, en VAKMANSCHAP Rutger voegt daar nog aan toe. “In het huidige ondernemersklimaat is een duurzaamheidslabel onontbeerlijk. Maar met dat label alleen ben je er nog niet. Kraanverhuur is op zich geen onderscheidende bedrijfsactiviteit – daar zijn er meer van in Nederland, met eveneens alle benodigde certificeringen. Uiteraard is het een pré dat je jezelf met een vloot van twaalf e-kranen op dat gebied tot de koplopers mag rekenen. Maar het echte onderscheidende van Saan is ons vakmanschap. En dat vakmanschap schept vertrouwen. We zijn er als (familie)bedrijf al heel lang, veel medewerkers zijn lang in dienst, en onze bedrijfsvoering is gericht op die eerdergenoemde duurzame continuiteit. Je zult ons nooit een plotselinge bocht naar links of recht zien maken. En ook dat schept vertrouwen bij onze klanten.” CONTINUÏTEIT Continuïteit komt bijna als een soort mantra terug in het gesprek met zowel Rutger Alferink als Claudia Saan. Het is de meetlat waarlangs beslissingen genomen worden. Rutger voelt de verantwoordelijkheid als eerste niet familielid aan het roer van Saan heel sterk. Tegelijkertijd kan hij als nietSaan telg makkelijker nee verkopen, knopen doorhakken, en een eerlijke prijs vragen voor geleverde diensten, denkt hij. En daarmee werken aan een toekomst-bestendige organisatie, “want een familiebedrijf wil er over vijftig jaar ook nog zijn, dat gevoel zit diep in ons bedrijfs-DNA”, zegt hij. “Als manager heb ik respect voor de familie en de historie van het bedrijf, maar als ondernemer zoek ik tegelijkertijd naar nieuwe en vernieuwende producten en verdienmodellen die daarbij passen. Het streven is immers de concurrentie voor te blijven. Daarmee komt mijn werk in de kern neer op bewaken van wat is – ontwikkelen van wat mogelijk is – en vervolgens doorgeven van een bloeiend bedrijf, waar iedereen trots op is, aan volgende generaties.” FACILITATOR Op de eerder gestelde vraag aan beiden of ze zich manager of ondernemer voelen, geeft ook Claudia een eerlijk antwoord. “Voor je dertigste kom je hier niet werken, kregen wij thuis allemaal te horen”, zegt ze. De achternaam Saan leverde niemand een gespreid bedje op. “En ik heb inderdaad gemerkt hoe belangrijk het is om extern ervaring op te doen; je netwerk te vergroten. Ik herken nu de parels in ons bedrijf en weet die te waarderen.” Hoewel haar huidige functie niet voor haar gecreëerd is (dat was een van Claudia’s voorwaarden voor ze de DIEMENS 25

“Het gaat niet altijd om het grootste verdienmodel” ONDERNEMER Gezien haar werkervaring toen ze de sprong in het diepe nam door bij Saan te gaan werken, kwam Claudia binnen als manager op een managersfunctie. Ze hoopt dat ze de komende jaren ook leert kijken en denken als een ondernemer. “Want als (mede-) eigenaar voel je toch een sterkere betrokkenheid bij een bedrijf en haar medewerkers dan een willekeurige manager in een willekeurige organisatie meestal doet. Daarbij heerst tussen een familiebedrijf en haar medewerkers écht een enorme loyaliteit”, stelt ze. “Dat merk ik nu aan den lijve. Mensen werken hier lang, dat doen ze niet zomaar - waarmee de sfeer binnen een familiebedrijf toch anders is dan elders.” overstap maakte naar Saan), verwachtte ze meer druk vanwege haar achternaam. Die kwam niet. “Ik ben ook geen typische manager – ik wilde ingewerkt worden op alle lagen van het bedrijf – zelf ervaren waar mijn collega’s in het bedrijf mee bezig zijn, tegenaan lopen. Ik zie mijzelf dan ook eerder als facilitator dan als manager. Ik streef ernaar om mensen tot hun recht te laten komen in hun werk, hun expertise, hun vakmanschap. Die medewerkers zijn héél belangrijk. Zij doen uiteindelijk het werk.” 26 DIEMENS Net als Claudia Saan voelt ook Rutger Alferink zich zowel manager als ondernemer. Alsof een familiebedrijf uitnodigt om niet puur spreadsheet gedreven aan te sturen, ondanks de ruim honderdvijftig medewerkers. “Het gaat niet altijd om het grootste verdienmodel” zeggen ze allebei. “Maar om die betrouwbare onderstroom richting zowel klanten als medewerkers, wat leidt tot vakmanschap, kwaliteit, vertrouwen en… continuïteit.” Deze nieuwe generatie aan het roer van Saan mengt vaardigheden van moderne managers met die van doorgewinterde ondernemers en blijft tegelijkertijd trouw aan de kernwaarde eigen aan familiebedrijven – continuïteit met aandacht voor de menselijke maat. ●

2 AMBTENAREN DIE JE VERDER HELPEN Markus Schmid Tekst en fotografie: ALLARD FAAS “O f jij nou bezig bent met het verduurzamen van je bedrijf, of nog helemaal niet, ik wil je graag spreken over de energietransitie. Er zijn namelijk klimaatdoelen gesteld die we samen moeten halen. Ik kan je helpen met het vinden van de financiële middelen zoals subsidies en leningen. We kunnen samen kijken wat zonnepanelen voor je kunnen betekenen of hoe je van het gas af kunt. En het allerbelangrijkst is dat ik jouw ideeën over duurzaamheid wil horen. Deze energietransitie doen we voor het eerst en we hebben elkaar nodig om uit te vinden hoe we dat het beste kunnen doen. Ik hoop je snel te spreken.” NAAM: Markus Schmid FUNCTIE: Beleidsadviseur Energietransitie TE BEREIKEN OP: markus.schmid@diemen.nl DIEMENS 27

shopping Green Coffee Tea Company Locatie: Rode Kruislaan Koffie of thee? Doe maar allebei. Groene koffiethee bestaat uit (ongebrande) gemalen koffiebonen in een theezakje en heeft een unieke, milde smaak. Zoet en kruidig. Perfect voor theeleuten die een cafeïneboost kunnen gebruiken of koffieliefhebbers die zin hebben in iets nieuws. www.groenkoffiethee.nl Diemens KENNERS WISTEN HET AL MAAR VOOR VELEN IS HET EEN ONTDEKKING. AL DIT MOOIS EN LEKKERS: ALLEMAAL DIEMENS Italian Experience Locatie: Showroom Weesperstraat Om op te eten én van te eten. Naast Italiaanse delicatessen verkopen ze hier ook Luxe Versace Servies zoals dit bord uit de collectie Versace Medusa Color. Verkrijgbaar in verschillende kleuren. www.italianexperience.nl De Rummieclub Locatie: BedrijfsLoft Venserweg Niks geen laf spelletje, de Rummieclub gaat voor het echte werk. Mokumomo Locatie: Shop Venserweg Mokumono streeft naar een 100% Europese fiets. De perfecte lichtgewicht urban e-bike is een ware blikvanger op de weg. Maar hoe het beestje radicaal anders en duurzaam geproduceerd wordt, is misschien wel nog opvallender. www.mokumono.com Fermentatie, destillatie, rijping en zelfs botteling en labeling, de destilleerderij doet alles zelf. Ontdek rumsmaken als: Honey, Spiced en Barrel Aged. Smaakt naar meer? Een likeurenlijn is in ontwikkeling. Tijd voor nog een potje! www.rummieclub.nl Bohemian Design Locatie: Atelier Verrijn Stuart Licht en interieurontwerper Rob Nollet geeft zijn unieke, luxe en handgemaakte lichtobjecten aandacht tot in de kleinste details. Deze Chaines Glass Bulb komt uit de Chaines-collectie die zijn oorsprong vindt op Bali. www.nollet.design Lynk&Co Locatie: Kantoor Verrijn Stuart HUB Het is dus niet de bedoeling dat je de Lynk & Co 01 koopt, maar dat je een abonnement neemt op het mobiliteitsconcept. Zo heb je elke maand toegang tot een auto die je dankzij een app ook kunt delen met familie of vrienden. Scheelt weer in de kosten. www.lynkco.com 28 DIEMENS

Vruchtbare grond voor interieur OOIT REED JE DOOR DIEMEN LANGS EEN SOORT MEUBELBOULEVARD. MAAR WAT BLIJKT: INTERIEUR IS HIER NOG ALTIJD BOOMING. Tekst en fotografie: ALLARD FAAS Foto boulevard: GER HOLS COLLECTIE HISTORISCHE KRING DIEMEN T oen de A1 nog dwars door Diemen liep, ik nog ver weg woonde en met vriendjes naar de training van Ajax ging kijken, kwamen we er altijd langs; de meubelboulevard. Geen idee of we dat toen ook al zo noemden maar de lange rij winkels waar we langsreden, verkochten banken, tafels, stoelen en allerlei andere spullen om je huis mee in te richten. De namen op de gevels zeggen ons niet zo veel meer. Mijnders en Van der Meer Meubelen. De enige reden dat ik me de boulevard nog kan herinneren, is omdat mijn moeder er altijd wilde stoppen en mijn vader niet. Mijn vader won die discussie steevast met als belangrijkste argument dat er ook een meubelzaak bij ons in het dorp zat. In het licht van dit magazine een zeer valide argument. Hoewel de meeste grote meubelzaken van toen verdwenen zijn, viel ons tijdens de research voor dit blad op dat weer steeds meer interieurbedrijven zich in Diemen vestigen. Geen grote winkels, maar ontwerpers, architecten, vakmensen, zoals Studio Henk die designmeubelen maakt, het internationaal opererende Studio Xag dat zich vooral bezighoudt met winkelinrichting en identiteit en architectenbureau Hofman DuJardin. Maar er zijn ook vreemde eenden in de bijt zoals Man met de hamer die theaterdecors bouwt en de hand (of hamer) niet omdraait voor een interieur. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar de Diemense grond lijkt zeer vruchtbaar voor de interieursector. Of dat nou is doordat ruimte voor creativiteit nog betaalbaar is, of het hier gewoon heel lekker zit, dat hielden de ondernemers op de volgende pagina in het midden. DIEMENS 29

AAN DE SLAG “Welkom in de werkomgeving van morgen,” zegt Remco Beekers van Charles & More als ik de Stuart Interior Hub binnenkom. Die deelt hij met Guido Kroos van Milani Ruimte Inrichters, Pim Bakker van Fourmost Agency en Rogier Roquas van Bond Interior. De hub is een inspirerende locatie om te werken en waar klanten kennismaken met mooie collecties en innovaties op het gebied van de werkomgeving. De place to be voor professionals als architecten, stylisten, retailers, project inrichters, “en vooral voor liefhebbers van design”, aldus Remco. Rest me nog één vraag: “Mag ik er vandaag al aan de slag?” Stuart Amsterdam Interior Hub Verrijn Stuartweg 1E, 1112 AW Diemen www.charlesandmore.nl / www.bondinterior.nl www.milani.design / www.fourmostagency.com VERANTWOORDELIJK ONTWERPEN Wat is duurzaam? Die vraag is niet makkelijk te beantwoorden. Leer van fruitafval is vegan, maar hoeveel energie kost het om dat te maken en hoe lang gaat het mee? Aan de andere kant heb je staal. Dat heeft niet direct een milieuvriendelijk label maar maakt het wel mogelijk dat een kruk een leven lang meegaat. Neil David vindt dat duurzaamheid gaat over verantwoordelijkheid. Voor de zorgvuldige keuze van materialen en een zorgvuldig ontwerp dat minstens zo lang meegaat. De uitdaging om op deze dunne scheidslijn te blijven balanceren zorgt ervoor dat Neil blijft innoveren. Show Room Weesperstraat 96H, 1112 AP Diemen www.neildavid.com 30 DIEMENS

TRAPTALENT Jop van Driel maakt trappen, maar dan niet van veertien treden en een hoekje om. Eerder een kunstwerk dat je kunt gebruiken als trap. Elke trap is een sculptuur op schaal (1 op 5) gegutst, geschaafd en geschuurd uit één stuk hout. Vervolgens maakt Jop een 3D-scan, en wordt de trap op ware grootte uitgefreesd uit kunststof. Daar wordt weer een mal van gemaakt waar bijvoorbeeld brons in kan worden gegoten. Of hij wordt weer uit hout gefreesd. De titel Stair Artist, zoals Jop het op z’n website noemt, is duidelijk in steen gebeiteld, of… in hout gegutst. Werkplaats Verrijn Stuartweg 40, Diemen www.jopvandriel.com GELD IS GEEN ISSUE LaTr Studio is de echte Diemenaar (of is het Diemenees) onder de interieurmensen. Nog niet zo lang geleden had Feza van der Weele haar studio nog aan huis, ook in Diemen, maar daar is haar bedrijf uitgegroeid. Als interieurarchitect creëert ze heiligdommen. Wat zoveel wil zeggen als dat ze het helemaal vanuit de behoefte, of beter gezegd, de levensstijl van de gebruiker ontwerpt. En dan maakt het eigenlijk niet uit of het een woonhuis, kantoor of een hotelkamer is. “Geld is nooit een probleem…”, zegt ze. “Belangrijk is een ‘open mind’ te houden. Dan vormt zich jouw perfecte ontwerp naar jouw budget.” Showroom & Atelier Weesperstraat 96 A , 1112 AP Diemen www.latr-interior.nl DIEMENS 31

House of Bird Locatie: Diemerbos Barabas Locatie: Campus Tussen de bedrijven door even op vakantie? Stap binnen voor een brunch bij Foodbar Barabas en je proeft de hele wereld. Van Mexicaanse omeletten tot Canadese pancakes. Ook leuk voor ’s avonds! www.foodbar-barabas.nl Zelfs de grootste huismus vliegt uit voor een lunch bij House of Bird. Soep, flammkuchen, (vega)kroketten en een fijne plek midden in de natuur. Wat wil je nog meer? Perfecte locatie ook om te brainstormen of een borrel na werk te houden. www.houseofbird.nl food Lunch in Diemen WAAR HAAL JE EEN HEALTHY SNACK OF VETTE HAP, WAAR KUN JE ONGESTOORD ZITTEN OF HOOR JE DE LAATSTE NIEUWTJES, KORTOM WAAR LUNCH JE? ONZE FAVORIETEN. Cafe Blauw Locatie: Diemen centrum Fijne plek waar je rustig even je laptop kunt openklappen. Bij Blauw serveren ze nu vooral tosti’s, belegde broodjes en broodjes kroket. Maar binnenkort start een verbouwing en bij een nieuwe inrichting hoort natuurlijk ook een vernieuwde menukaart www.theaterdeomval.nl Dstrct Locatie: Holland Park Een kop koffie scoor je bij Dstrct al vanaf 8.00 uur, maar blijf gerust zitten tot de lunch want ook hun healthy sandwiches, verse soepen en salades zijn het proeven waard. Uiterst vriendelijke bediening en ook een heerlijke plek om even te werken. www.dstrct-dz.nl 32 DIEMENS Haringkiosk Johan Locatie: Hartveldseweg (centrum) (Op maandag gesloten) Weinig tijd maar toch zin in een goeie lunch? Bij Johan vind je de heerlijkste haring met een extra portie huisgemaakte gezelligheid. De kibbeling en broodjes vissalades zijn lekker, maar probeer vooral ook de Holtkamp garnalenkroket. Instagram.com/ johanvleijenhorst Dames de Wit Locatie: woensdag op de markt, elke ma/di/do Industrieterrein Verrijn Stuart (Hoek Venserweg - Visseringweg) Waar de Dames de Wit hun rollende keuken ook tot stilstand brengen, ze maken het er altijd gezellig. Hun brede assortiment broodjes en sapjes is heerlijk en ze bezorgen ook nog. www.damesdewit.nl

How to Netwerken terwijl je gewoon jezelf blijft ZOVEEL MOGELIJK MENSEN LEREN KENNEN EN JE NETWERK EINDELIJK EENS VOOR JE LATEN WERKEN? KAN HOOR, MAAR LAAT DAT NETWERKEN MAAR ZITTEN! Tekst: TESS DUMITRU // Illustraties: FRISO BLANKEVOORT N etwerkborrels. Bij het woord alleen al lopen de rillingen over m’n rug. Voordat ik ontzettend op m’n kop krijg van alle Diemense ondernemerscoaches: ik heb het geprobeerd. Echt! Ik bereidde me uitgebreid voor op zo’n borrel. Bedacht een elevatorspitch, timede of die in zestig seconden paste en oefende net zo lang voor de spiegel tot ik ’m seminonchalant kon opratelen zonder te spieken. Maar als ik mezelf dan over een torenhoge drempel had gesleept om daadwerkelijk naar zo’n event te gaan, had ik steeds nét een bitterbal in m’n mond als er iemand met me dreigde te praten. No way dat ik die elevatorspitch in het echt zou doen. Ik kreeg al vlekken in m’n nek bij het idee! Hoe doen anderen dat toch? Tijd om rond te vragen in het netwerk dat ik al heb. DIEMENS 33

ALLES AANGRIJPEN Personal trainer Samuel deed het heel bewust. “Als startende ondernemer heb ik alles aangegrepen. Natuurlijk ging ik naar netwerkevents, dat hoort gewoon bij het werk als ondernemer, vind ik. Maar wat ik leuker vond en daarom ook heel enthousiast deed, was bloggen. Andere personal trainers begonnen me te volgen en ook klanten wisten me dankzij mijn blog te vinden. Naast personal training geef ik ook bootcamplessen op verschillende plekken in Diemen. Zo word ik als trainer door heel Diemen gezien. Mensen komen regelmatig even een praatje maken om te checken of het ook iets voor hen is. Dat is heel laagdrempelig.” Inmiddels loopt Samuels bedrijf Outside Diemen als een trein. Maar niet iedereen kan het op die manier aanpakken. Want als boekhouder is bloggen misschien wel een nóg grotere opgave dan naar een netwerkborrel gaan en een begrafenisondernemer spreek je tijdens haar werk niet zomaar even aan. VRIENDEN VOOR JE LATEN (NET)WERKEN Sandra Wieringa doet het anders. Of eigenlijk, haar netwerk overkomt haar bijna. Toen ze pas begon als fotograaf, oefende ze op vriendinnen. Die lieten hun eigen foto’s aan anderen zien en voor Sandra het wist rolden daar nieuwe contacten en zelfs opdrachten uit. Ineens denk ik weer aan de tijd dat ik mee mocht doen aan het mooie Zaai-programma (zie kader) van de gemeente Diemen. Tijdens dit traject kreeg ik een workshop van Robert Schulze van Growth Factory. Hij vertelde ons hoe je netwerk er eigenlijk uitziet. Hiernaast zie je hoe Robert dat beschreef. JE NETWERK BESTAAT KORTGEZEGD UIT VIER SOORTEN MENSEN u Figuranten: die je kent van gezicht of naam, maar van wie je verder niks weet en zij ook niet van jou. Zoals de moeder van school of je buurman van drie huizen verderop. u Sympathisanten: die jou heel aardig vinden, maar eigenlijk geen idee hebben wat voor werk je nou precies doet. Zoals je familie. u DJ’s: mensen die weten wat voor werk je doet (ze draaien je plaatjes graag), maar geen idee hebben van wie jij nu echt bent. Dit zou bijvoorbeeld een klant kunnen zijn die al eens iets bij je heeft gekocht. u Ambassadeurs: dit zijn sympathisanten en dj’s in één. Zij vinden jouw product of dienst én jou te gek en vertellen dat, zonder dat je het hoeft te vragen, door aan anderen. Deze mensen, daar heb je wat aan! AMBASSADEURS KWEKEN (BIOLOGISCH!) Als ik naar de verschillende type mensen kijk die je in je netwerk kunt hebben, vraag ik me überhaupt af of een netwerkevent wel iets oplevert. Je leert daar hooguit figuranten kennen of klampt je weer eens vast aan een sympathisant. Zelfs zonder vlekken in je nek zul je tijdens zo’n avond niet veel verder komen dan je kaartje uitdelen of LinkedIn-profielen uitwisselen, maar je leert natuurlijk niemand écht kennen. De belangrijkste vraag is volgens mij: hoe zorg je dat je meer ambassadeurs krijgt? Voor het antwoord op die vraag hoefde ik niet ver te zoeken. Ik hoefde alleen maar te kijken naar de ambassadeur in mijzelf. Voor wie ben ik zelf ambassadeur en waarom eigenlijk? Om te beginnen bij Ike, die voor dit magazine een aantal verhalen schreef. Ik leerde Ike kennen op de Schrijversvakschool in 2014. Dankzij onze lessen hoorde ik elke week de verhalen die hij schreef (die moesten we voorlezen, over vlekken in je nek gesproken!) en leerde de sympathieke en creatieve man achter de verhalen kennen gedurende de koffiepauzes dat jaar. Toen ik Ike een paar jaar later tegenkwam in de zandbak van het Van Markenplantsoen bleek ik nog 34 DIEMENS

steeds evenveel fan van hem te zijn. Geen wonder dus dat ik direct aan Ike dacht toen we voor dit magazine op zoek waren naar een Diemense schrijver. Ik gun hem werk, hou van zijn teksten en vertrouw hem. De band die we in 2014 opbouwden heeft een lange houdbaarheidsdatum omdat we aandacht voor elkaar hebben gehad. Dan is er Judith. Judith en ik waren op elkaar aangewezen als enige leden van de oudercommissie van BSO de Octopus. Terwijl we theekoppen aan het AMBASSADEURSZAADJES ZAAIEN DOE JE IN… u …de speeltuin Het is er druk, er is geen koffie en je kunt geen kant op, want je kroost wil nog lang niet naar huis. Er is niet heel veel anders te doen dan kletsen met degene die toevallig hetzelfde lot is toegeschreven. Het gesprek zal eerst vaak over kinderen gaan, maar al snel afdwalen naar andere onderwerpen zoals… je werk! u …een buurtfeest Verschillende straten in Diemen doen eraan: buurtfeestjes houden. Tijdens de organisatie daarvan kun je al laten zien wie je bent en wat je in huis hebt. Doe je iets in finance? Zorg dat je de pot beheert. Ben je eventmanager? Verbluf je buren met een toffe act. En natuurlijk proosten jullie tijdens het feestje op een geslaagde editie. Zo makkelijk was netwerken nog nooit. u …de sportclub Diemenaren (Diemenezen trouwens ook) zijn een lekker sportief volkje. We hebben heel wat sportscholen en bootcamplesjes. Sporten en kletsen tegelijk is een prima combi, en lachen erbij is helemaal goud want dan train je je buikspieren. Zo sta je tijdens de inspanning ineens een uur lang ontspannen te kletsen over jezelf, de ander en het werk dat jullie zoal doen. Dat je gesprekspartner direct spierpijn krijgt als-ie aan je denkt mag de pret niet drukken. Je maakt gegarandeerd een verpletterende indruk. ZAAI DIEMEN Tijdens het ondernemerstraject Zaai van de gemeente Diemen worden kleine ondernemers uitgedaagd om áán hun bedrijf te werken. Ze krijgen workshops in sales, praktische zaken als verzekeringen en ze worden ook persoonlijk gecoacht om als ondernemer sterker in hun schoenen te staan. Zaai versterkt het lokale netwerk van ondernemers. versieren waren als cadeautje voor de pedagogisch medewerkers, vertelde ze me over hoe haar man hun hele huis had verbouwd. Hij bleek aannemer te zijn en Judith werkt zelf ook in zijn bedrijf. Ik bewonderde hun mooie huis, sprak Judith sindsdien heel veel vaker (ook over heel andere dingen) en ook met haar bouwde ik een mooie band op. Een keer raden wie ik tip als iemand zegt dat-ie z’n huis wil verbouwen… Ooit was ik een figurant in het netwerk van Ike en Judith, maar langzaam maar zeker werd ik ambassadeur. En daarvoor hoefden ze echt geen ingewikkelde trucs uit te halen. Tijd, aandacht en interesse in elkaar en elkaars werk zorgt ervoor dat degene voor wie jij ambassadeur bent, waarschijnlijk ook jouw ambassadeur wordt. Mijn ervaring is dus: laat die elevatorspitch maar zitten en kom liever met een lekker lang vervolgverhaal. Dat hoe langer hoe steviger wordt en waarmee je 100% biologische én gezellige ambassadeurs kweekt. Veel beter nog dan de lauwe bitterballen op een netwerkevent en lekkerder ook! ● DIEMENS 35

3 AMBTENAREN DIE JE VERDER HELPEN Barbara Abraham Tekst en fotografie: ALLARD FAAS “B 36 DIEMENS ij mij kun je terecht met al je vragen, je ideeën en je opmerkingen op economisch vlak. Dat klinkt heel breed en dat is het ook. Want dat is waar Economische Zaken om draait. Om het economische beleid van onze gemeente vorm te geven is het juist belangrijk te weten wat er leeft onder ondernemer. We zijn zelf actief op zoek, we doen onderzoek, we organiseren bijeenkomsten, maar we kunnen het niet zonder jullie. Heb je een vraag, opmerking of idee waarbij ik je niet direct kan helpen? Dan koppel ik je aan de juiste ambtenaar of aan een andere ondernemer die je verder op weg kan helpen. Ik spreek je snel!” NAAM: Barbara Abraham FUNCTIE: Beleidsadviseur Economische Zaken TE BEREIKEN OP: barbara.abraham@diemen.nl

Gegrepen door duurzaamheid Dutch Design (uit de) afvalbak ZONNEPANELEN OP HET DAK, WARMTEPOMP TEGEN DE GEVEL, ELEKTRISCHE AUTO VOOR DE DEUR. CONSUMENTEN HEBBEN EEN STEEDS DUURZAMERE LEVENSSTIJL, TOCH? ONDERNEMER SIMON SPIER KIJKT DAAR IETS ANDERS NAAR. VOLGENS HEM IS ER NOG EEN WERELD TE WINNEN ALS MENSEN BETER ZOUDEN BEGRIJPEN HOE AFVAL WERKT. Tekst: FRIEDA VAN ESSEN // Fotografie: ERNST YPERLAAN DIEMENS 37

38 DIEMENS

Circular Design BV / Formadri / BrickBin Verrijn Stuartweg 40, 1112 AX Diemen www.formadri.com / www.brick-bin.nl S imon Spier beet zich drie tot vier jaar geleden vast in het duurzaamheidsverhaal en liet niet meer los. Hij had net het bedrijf Formadri overgenomen van een ernstig zieke vriend. Formadri bracht en brengt prachtig vormgegeven lampen op de markt van polyethyleen (plastics) voor de zakelijke markt en thuis. Vanaf de start worden die dichtbij in Nederland geproduceerd. Een grondstofleverancier wees Simon een keer en passant op gerecyclede grondstoffen. Hij was verkocht. Tegenwoordig draait het binnen zijn firma niet alleen om korte, handteerbare productielijnen met relatief weinig transport (de productie vindt plaats in Nederland), maar ook om hergebruik van afvalplastics. IN DE ACHTBAAN “Wanneer je een duurzaam concept een kop en staart wilt geven, beland je in een achtbaan”, vertelt Simon Spier. “Want gerecyclede plastics zijn veel bewerkelijker dan virgin plastics. Je stapt niet even snel over van de ene grondstof op de andere. Daar komt veel meer bij kijken - nog los van het prijskaartje! Want afval scheiden, zuiveren en verwerken kost geld. Het is écht een weg van vallen, opstaan en geduld.” Tijdens al die bochtige en hobbelige momenten kwam Simons brede achtergrond goed van pas. Hij is tegenwoordig niet alleen ontwerper, maar vooral ook productontwikkelaar en technisch begeleider. “Je moet durven pionieren en buiten gangbare paden en lijnen durven denken, anders red je het niet in recycle-land.” De lat ligt hoog. Het streven is circulair te produceren. Wat betekent: werken met volledig demonteerbaar of scheidbare producten. Maar onze economie is daar niet op ingericht. “Denk aan de luxe broodverpakkingen,” zegt Simon, “papieren zak met een ingelijmd plastic venster… Daar kun je als recyclelaar of grondstofproducent weinig mee. Voor nu is praktische haalbaarheid dus erg belangrijk bij recycling.” Details in kleur geven aan welk afval in welke bak hoort. Simon Spier geeft aan hoe belangrijk goede contacten zijn met niet alleen afvalverwerkers en grondstofleveranciers, maar ook met zijn afnemers. Hij komt met het voorbeeld van bedrijven die zich inzetten voor afvalscheiding bij de bron en trots BrickBins plaatsen in de koffiehoek van het bedrijf. Het personeel vervolgens achter de vodden zitten om het juiste afval in de juiste bak te deponeren, om er daarna achter te komen dat de verhuurder of het facilitairbedrijf beneden in de kelder alles bij elkaar in één container kiept. Hij ziet het als zijn missie om die afnemers met raad en daad bij te staan. “BrickBin is een geheelconcept,” zegt hij. De afvalbakken zijn er nu in 30 of 60 liter en straks ook in 90 liter. Met of zonder koffiebekerhouders, geschakeld, los of in een kwadrant, al of niet onder een statafel gemonteerd. Er is een lijn speciaal ontworpen om op te hangen langs sportvelden. En naar goed circulair gebruik zijn alle onderdelen van de bakken demonteerbaar én herbruikbaar. SCHEIDEN VANAF DE BRON Geïnspireerd door vragen en opmerkingen uit de markt, ontwikkelde Simon de afgelopen twee jaar een nieuw product: BrickBin. Mooi vormgegeven afvalbakken uit hergebruikt polyethyleen voor binnenshuis en buitenshuis gebruik. Die bleken nog niet te bestaan. Hij richt zich met BrickBin op instellingen, overheden en de zakelijke markt. Consumenten zijn op dit moment nog niet bereid meer te betalen voor producten van hergebruikte materialen. De BrickBin afvalbakken stimuleren tot scheiden van afval bij de bron. KOFFIEKLEURIG GRAAG Door zijn samenwerking met afvalverwerkers en grondstofleveranciers is Simon goed doordrongen van de noodzaak tot afvalscheiding bij de bron. Een witte lamp of een witte BrickBin afvalbak, moet echt wit zijn. Die moet niet doorspekt zijn met grijze, blauwe of rode spikkels en vegen. Dus het was even zoeken voor hij een goede leverancier vond. “In het productieproces wordt zo weinig mogelijk bijgekleurd”, zegt hij. “De kleur van de afvalstroom bepaalt de eindkleur van het product.” Witte doppen maken witte lampenkappen en witte BrickBins, blauwe doppen de blauwe, enzovoort. Vandaar Simons missie om afnemers met raad en daad bij te staan. De nieuwste variant, een bruinige BrickBin afvalbak wordt voor 20% DIEMENS 39

“Binnen een circulaire economie is in principe alles grondstof” JUIST AFVAL De uitdaging zit ’m voor Simon dus niet alleen in het maken van een mooi design, maar ook in het vinden van de juiste afvalstromen. Afvalstromen die van bron tot grondstofverwerker zo schoon en zuiver mogelijk gehouden worden. Dat zorgt voor een mooier product én een aantrekkelijke prijs. Binnen een circulaire economie is in principe alles grondstof. Afval bestaat in dat geval niet of nauwelijks. Maar zolang onze economie niet circulair werkt en afvalverwerkers veel extra handelingen moeten verrichten om grondstoffen terug te winnen en producenten moeten zoeken naar zuivere grondstoffen, staan consumenten niet in de rij om de daardoor duurdere producten van hergebruikte materialen aan te schaffen. Simon Spier ziet precies daarin zijn missie, bestaansrecht en uitdaging als ondernemer. Wanneer instellingen, overheden en de zakelijke markt wel bereid zijn die stap te zetten, zullen hun werknemers op den duur de meerwaarde van duurzame producten zien. Zo zal een groter volume van de circulaire bijgemengd met koffiedik – en dat zie je aan de kleur. Voor de koffiedik werkt hij samen met een grote koffieleverancier gericht op de zakelijke markt. De Amsterdamse vestiging van Pantar haalt in elektrische voertuigjes overal in Amsterdam de koffieprut op, droogt deze en haalt de onzuiverheden eruit. Daarmee gaat BrickBin verder dan puur recycle-denken. Het voegt een schonere en sociale manier van opereren toe aan de duurzaamheidsmix. De koffieprut brengt in de toekomst legio mogelijkheden met zich mee. Simon Spier is alweer aan het brainstormen en experimenteren met andere toepassingen. Multiplex (spaanplaat) gelijmd met lijmen zónder het kankerverwekkende formaldehyde, maar mét koffiedik is een aanstormend concept. De proeven liggen al op zijn bureau. 40 DIEMENS ‘afval’-verwerking uiteindelijk leiden tot lagere kosten voor grondstoffen en daarmee eindproducten. Het levert een meerwaarde voor een schonere en duurzame wereld op die verder reikt dan zonnepanelen en elektrische auto’s. Volgens Simon Spier is de zakelijke markt nu absoluut aan zet. ●

Waar we het nog over moeten hebben… Het maken van dit blad was een ware ontdekkingstocht door Diemen. We zagen zo veel meer interessante onderwerpen dan passen binnen de 44 bladzijdes. Een volgende editie is nog niet beloofd, maar hierbij toch alvast een kleine bloemlezing van zaken waar we het volgens ons nog over kunnen hebben. Wie zijn die podiumkunstenaars die staan inschreven bij de K.v.K.? Hoe Diemens voelen de multinationals uit Bergwijkpark zich? HOE KOMT DE TOEKOMST VAN DE VERRIJN STUARTWEG ERUIT TE ZIEN? En die van de Stammerdijk dan? Sportclubs kunnen wel wat sponsering gebruiken, hoe doe je daar als bedrijf je voordeel mee? WELKE PARELS ZITTEN ER NOG MEER TUSSEN AL DIE EENMANSZAKEN? Wie zijn al die administratiekantoren? Wat zijn heuse broedplaatsen? WELKE AMBTENAREN ZIJN NOG MEER HANDIG OM TE LEREN KENNEN? Zou ik lid moeten worden van Ondernemend Diemen? KAN DE PRODUCTIE VAN DIT BLAD NOG DUURZAMER? En de inhoud nog inclusiever? Zou dit initiatief een online vervolg moeten krijgen? We hopen dat dit blad ook jouw nieuwsgierigheid heeft gewekt en horen graag wat aan onze aandacht is ontsnapt. Dus vul aan en stuur naar thuis@huisvanbeeld.nl DIEMENS 41

De makers HELEMAAL COMPLEET DIEMENS ALLARD FAAS TESS DUMITRU Fotograaf, filmmaker en founder van het magazine dat je nu leest. Springt op een winterse zondagochtend vrijwillig in de Diem, heeft geen groot talent voor d’s en t’s maar wel voor puntjes op de i. Gelegenheidsvegetariër met een grote hekel aan koken en een grote liefde voor Bogor Permai, a.k.a de toko op de hoek van de Arent Krijtsstraat. Schrijft voor kinderen, of wie dat is geweest. IKE G. KRIJNEN Dichter, schrijver en spoken-word artist. Drinkt zijn koffie met veel melk, bij voorkeur bij Dstrct-DZ. Rent ook graag door het van Markenplantsoen voor een potje The floor is lava met zoon Lev. MARIJE VAN DER WAARD Knoopt als bladmanager alle betrokkenen aan elkaar en houdt orde in de creatieve chaos. Heeft als rekwisiteur ook het talent om vlekken te strijken in nieuwe oude kleedjes. 42 DIEMENS FRISO BLANKEVOORT FRIEDA VAN ESSEN Grafisch vormgever en illustrator, met een clean en heldere stijl. De enige maker die een fakie 5-0 kan, maar hij komt dan ook uit de skateboardhoek. Kleurt met haar reisverhalen buiten de lijntjes en strandt zo op de meest bijzondere plekken (zoals de Verrijn Stuartweg!). Waait na een avontuur het hoofd schoon in de Diemerpolder.

Tekst: TESS DUMITRU // Fotografie: ALLARD FAAS DIEDERICK INGEL LOUIS BAKKER Woont al twintig jaar in Diemen, maar blijft vanbinnen altijd het jochie uit de stad. Heeft als fotograaf voorkeur voor zwart-wit, maar absorbeert als mens juist alle kleuren van het leven. Bedrijft al 25 jaar met liefde in Diemen en heeft een groot hart voor MKB. Bindt magazines met nietjes en mensen met elkaar. MARLIJN VAN DER LANS Maakte van haar hobby haar beroep en geeft alweer twintig jaar vorm aan en in haar eigen Villa Grafica. Inmiddels met een flink team. Ook errrg ondernemend in de afdeling genieten. ERNST YPERLAAN CORA BRONKERS Weet als fotograaf en professioneel probleemoplosser de puzzelstukjes op hun plek te krijgen. Zoekt naar weidse ruimte en stilte en vindt die zoal om de hoek van zijn werkplaats in Diemen op het Schelpenpad. Beeldredacteur en yogajuf, en even flexibel als dat klinkt. Altijd geheel in stijl in Diemens tweedehands Tof met als favoriete achtergrondje haar geliefde magische Pastorie. ABBO STRENG Drukker met een gulle lach voor wie deadlines écht deadlines zijn. Zodat het niet nog drukker wordt en hij ook tijd heeft om met de hond over het wandelpad achter de Rode Kruislaan te struinen. DIEMENS 43

De buurman Deur van DeStaal Studio Diemen, buurman van onder andere De man met de hamer, Lynk & Co en Amsterdams Venduhuis De Eland en De Zon. DIEMENS

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
Home


You need flash player to view this online publication