7

enige die onderkleding ontwerpt voor zowel transvrouwen, -mannen als ook -kinderen. to-male-binders ging als een lopend vuurtje Het nieuws van de femalepoespas, maar een degelijke oplossing voor een belangrijk probleem. Danaë, betrokken zus en inmiddels niet alleen ambitieuze, maar ook zeer bekwame maker, ontwikkelde op haar kamertje op de Vechstraat een top van elastisch materiaal. Strak maar comfortabel genoeg, die voor langere tijd borsten konden platdrukken. De eerste FtM (female-to-male)-binder was een feit. Al snel daarna volgden aanvragen van mensen uit de ‘mannengroep’ waar haar broer onderdeel van uitmaakte – een praatgroep voor vrouwen in transitie. De behoefte aan corrigerende onderkleding voor gendertransitie bleek enorm. Danaë werd uitgenodigd om haar werk te presenteren en daarop stroomden de bestellingen binnen. De collectie breidde zich op rap tempo uit, door de variatie aan verzoeken. De een wilde diezelfde FtM-binder maar dan langer, de ander was op zoek naar zo’n model met daarin een rits verwerkt. Danaë maakte alles op maat in dat kamertje op de Vechtstraat. En voor ze het wist, had ze wekelijks tientallen klanten over de vloer en maakte ze honderden binders in verschillende soorten en maten. HET BUITENLAND BELT Het nieuws van de binder ging als een lopend vuurtje. Via de praatgroep naar andere praatgroepen en op online fora raakten steeds meer mensen bekend met de ontwerpen van Danaë. Ook transvrouwen klopten bij haar aan met de vraag of zij een oplossing voor hen kon verzinnen en natuurlijk was haar antwoord dan ‘ja’. Zo rolde het netwerk van klanten verder uit en kreeg Danaë zelfs aanvragen uit het buitenland. Acht jaar lang was Trans-Missie slechts één van haar projecten als modemaker en was er niet eens een website waarop de collectie te zien was of te bestellen. Het enige wat Danaë had was een telefoonnummer, een emailadres en een bankrekeningnummer. Totdat ze dacht: dit moet efficiënter. Ze besloot zich in 2012 volledig op het initiatief te storten en bouwde een website. Nu levert Trans-Missie aan klanten over de hele wereld. Van Nederland tot Spanje en van Singapore tot Australië, maar ook in Noord-Amerika. De ontwerpen van Danaë werden het afgelopen jaar in 43 landen verkocht, met een geschatte omzet van 750.000 euro in 2021. Helemaal niet gek, in een wereld waar gender een zeer gewichtig onderwerp is en steeds meer mensen overwegen hun geslacht te laten veranderen. Uit cijfers van het SCP en CBS blijkt dat er in 2020 zo’n 100.000 Nederlanders boven de 16 waren met een andere genderidentiteit dan het geslacht dat bij hun geboorte werd vastgesteld. Sinds de aanpassing van de Nederlandse Transgenderwet in 2014 maken elk jaar meer mensen gebruik van de procedure tot wijziging van de geslachtsregistratie. In 2016, 2017 en 2018 waren dat er respectievelijk 460, 530 en 640. Op veel plekken in het buitenland ziet men vergelijkbare bewegingen. Maar Trans-Missie was tot een paar jaar geleden een van de weinige producenten wereldwijd. In Europa is het nog altijd de DRIVE Danaë was haar tijd ver vooruit; in januari 2022 viert het succesvolle bedrijf alweer haar achttiende verjaardag. In eerste plaats dankt zij het succes aan de rol die ze vervulde als zus. Ze was meelevend en begripvol, gevoelig voor de benarde situatie waar haar zus in transitie zich in bevond. Met die ervaring helpt ze ook haar klanten, van wie de familieleden net als zij ooit ‘afscheid’ moeten nemen van hun zus, omdat die in transitie is om een broer te worden, of andersom. Het hielp haar destijds om tot vindingrijke oplossingen te komen die de basis vormen van de collectie van Trans-Missie. In tweede instantie is ze als ontwerper natuurlijk verantwoordelijk voor het succes, waarbij ze functionaliteit verkoos boven esthetiek. Die vindingrijkheid typeert haar ook als ondernemer. Het verschil is dat zij voor mode koos en het ondernemerschap haar overkwam. Door het enorme succes, dat wil zeggen, de enorme vraag naar de corrigerende kleding sinds de dag dat ze de eerste stukken ontwierp, liep zij als ondernemer steeds een stapje achter op de zaken – een luxeprobleem geeft Danaë zelf toe, waar menig ondernemer wellicht jaloers op zal zijn. Maar het is niet voor iedereen weggelegd om daar op de juiste manier mee om te gaan. En ook zij heeft het niet altijd makkelijk gehad. Niettemin omdat haar hart bij het ontwerpen ligt en het ondernemerschap meer een noodgreep dan een passie is. Hoe dan ook, of juist daarom tekent het Danaë dat zij de enorme vraag telkens wist om te zetten in groei voor haar bedrijf. Over creatie zegt ze: “Je hebt een idee en gaandeweg het proces ontstaan er problemen en oplossingen, en gaat het een soort van leven.” Datzelfde geldt wellicht voor het runnen van haar bedrijf: van het opmaken van de website in vijf talen, tot het ontwikkelen van een logistiek DIEMENS 7 Trans-Missie Visseringweg 3A, 1112 AS Diemen www.trans-missie.com

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication