26

“Het gaat niet altijd om het grootste verdienmodel” ONDERNEMER Gezien haar werkervaring toen ze de sprong in het diepe nam door bij Saan te gaan werken, kwam Claudia binnen als manager op een managersfunctie. Ze hoopt dat ze de komende jaren ook leert kijken en denken als een ondernemer. “Want als (mede-) eigenaar voel je toch een sterkere betrokkenheid bij een bedrijf en haar medewerkers dan een willekeurige manager in een willekeurige organisatie meestal doet. Daarbij heerst tussen een familiebedrijf en haar medewerkers écht een enorme loyaliteit”, stelt ze. “Dat merk ik nu aan den lijve. Mensen werken hier lang, dat doen ze niet zomaar - waarmee de sfeer binnen een familiebedrijf toch anders is dan elders.” overstap maakte naar Saan), verwachtte ze meer druk vanwege haar achternaam. Die kwam niet. “Ik ben ook geen typische manager – ik wilde ingewerkt worden op alle lagen van het bedrijf – zelf ervaren waar mijn collega’s in het bedrijf mee bezig zijn, tegenaan lopen. Ik zie mijzelf dan ook eerder als facilitator dan als manager. Ik streef ernaar om mensen tot hun recht te laten komen in hun werk, hun expertise, hun vakmanschap. Die medewerkers zijn héél belangrijk. Zij doen uiteindelijk het werk.” 26 DIEMENS Net als Claudia Saan voelt ook Rutger Alferink zich zowel manager als ondernemer. Alsof een familiebedrijf uitnodigt om niet puur spreadsheet gedreven aan te sturen, ondanks de ruim honderdvijftig medewerkers. “Het gaat niet altijd om het grootste verdienmodel” zeggen ze allebei. “Maar om die betrouwbare onderstroom richting zowel klanten als medewerkers, wat leidt tot vakmanschap, kwaliteit, vertrouwen en… continuïteit.” Deze nieuwe generatie aan het roer van Saan mengt vaardigheden van moderne managers met die van doorgewinterde ondernemers en blijft tegelijkertijd trouw aan de kernwaarde eigen aan familiebedrijven – continuïteit met aandacht voor de menselijke maat. ●

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication