34

ALLES AANGRIJPEN Personal trainer Samuel deed het heel bewust. “Als startende ondernemer heb ik alles aangegrepen. Natuurlijk ging ik naar netwerkevents, dat hoort gewoon bij het werk als ondernemer, vind ik. Maar wat ik leuker vond en daarom ook heel enthousiast deed, was bloggen. Andere personal trainers begonnen me te volgen en ook klanten wisten me dankzij mijn blog te vinden. Naast personal training geef ik ook bootcamplessen op verschillende plekken in Diemen. Zo word ik als trainer door heel Diemen gezien. Mensen komen regelmatig even een praatje maken om te checken of het ook iets voor hen is. Dat is heel laagdrempelig.” Inmiddels loopt Samuels bedrijf Outside Diemen als een trein. Maar niet iedereen kan het op die manier aanpakken. Want als boekhouder is bloggen misschien wel een nóg grotere opgave dan naar een netwerkborrel gaan en een begrafenisondernemer spreek je tijdens haar werk niet zomaar even aan. VRIENDEN VOOR JE LATEN (NET)WERKEN Sandra Wieringa doet het anders. Of eigenlijk, haar netwerk overkomt haar bijna. Toen ze pas begon als fotograaf, oefende ze op vriendinnen. Die lieten hun eigen foto’s aan anderen zien en voor Sandra het wist rolden daar nieuwe contacten en zelfs opdrachten uit. Ineens denk ik weer aan de tijd dat ik mee mocht doen aan het mooie Zaai-programma (zie kader) van de gemeente Diemen. Tijdens dit traject kreeg ik een workshop van Robert Schulze van Growth Factory. Hij vertelde ons hoe je netwerk er eigenlijk uitziet. Hiernaast zie je hoe Robert dat beschreef. JE NETWERK BESTAAT KORTGEZEGD UIT VIER SOORTEN MENSEN u Figuranten: die je kent van gezicht of naam, maar van wie je verder niks weet en zij ook niet van jou. Zoals de moeder van school of je buurman van drie huizen verderop. u Sympathisanten: die jou heel aardig vinden, maar eigenlijk geen idee hebben wat voor werk je nou precies doet. Zoals je familie. u DJ’s: mensen die weten wat voor werk je doet (ze draaien je plaatjes graag), maar geen idee hebben van wie jij nu echt bent. Dit zou bijvoorbeeld een klant kunnen zijn die al eens iets bij je heeft gekocht. u Ambassadeurs: dit zijn sympathisanten en dj’s in één. Zij vinden jouw product of dienst én jou te gek en vertellen dat, zonder dat je het hoeft te vragen, door aan anderen. Deze mensen, daar heb je wat aan! AMBASSADEURS KWEKEN (BIOLOGISCH!) Als ik naar de verschillende type mensen kijk die je in je netwerk kunt hebben, vraag ik me überhaupt af of een netwerkevent wel iets oplevert. Je leert daar hooguit figuranten kennen of klampt je weer eens vast aan een sympathisant. Zelfs zonder vlekken in je nek zul je tijdens zo’n avond niet veel verder komen dan je kaartje uitdelen of LinkedIn-profielen uitwisselen, maar je leert natuurlijk niemand écht kennen. De belangrijkste vraag is volgens mij: hoe zorg je dat je meer ambassadeurs krijgt? Voor het antwoord op die vraag hoefde ik niet ver te zoeken. Ik hoefde alleen maar te kijken naar de ambassadeur in mijzelf. Voor wie ben ik zelf ambassadeur en waarom eigenlijk? Om te beginnen bij Ike, die voor dit magazine een aantal verhalen schreef. Ik leerde Ike kennen op de Schrijversvakschool in 2014. Dankzij onze lessen hoorde ik elke week de verhalen die hij schreef (die moesten we voorlezen, over vlekken in je nek gesproken!) en leerde de sympathieke en creatieve man achter de verhalen kennen gedurende de koffiepauzes dat jaar. Toen ik Ike een paar jaar later tegenkwam in de zandbak van het Van Markenplantsoen bleek ik nog 34 DIEMENS

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication