25

Koninklijke Saan B.V. Overdiemerweg 34, 1111 PP Diemen www.saan.nl “In de basis zijn de missie en visie in de afgelopen 125 jaar niet veel veranderd” kunnen Saan vanaf de nieuwe locatie bij het Amsterdam-Rijnkanaal van dienst zijn bij toekomstig stil e-transport over water de autoluwe stad in. “Het is belangrijk dat je elkaar versterkt,” zegt Claudia. “Overigens niet alleen als samenwerkende bedrijven, maar ook als medewerkers onderling binnen een bedrijf.” elektrische-kraan op locatie onafhankelijk kan draaien van de wel of juist niet aanwezige bouwstroom, en je ziet het eveneens terug in de samenwerking met Rederij Kees. Want vanuit de duurzaamheidsgedachte plus de sociale component die bij familiebedrijven vaak aanwezig is (zo ook bij Saan – denk bijvoorbeeld aan de Saan Foundation, de goede doelenstichting van de familie) is samenwerking met Rederij Kees geen vreemde sprong. Het is een logistieke dienstverlener voor de stad Amsterdam waar een groot deel van de medewerkers een afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Zij maken gebruik van kleinere elektrische voertuigen en elektrische schuiten voor de grachten, en VAKMANSCHAP Rutger voegt daar nog aan toe. “In het huidige ondernemersklimaat is een duurzaamheidslabel onontbeerlijk. Maar met dat label alleen ben je er nog niet. Kraanverhuur is op zich geen onderscheidende bedrijfsactiviteit – daar zijn er meer van in Nederland, met eveneens alle benodigde certificeringen. Uiteraard is het een pré dat je jezelf met een vloot van twaalf e-kranen op dat gebied tot de koplopers mag rekenen. Maar het echte onderscheidende van Saan is ons vakmanschap. En dat vakmanschap schept vertrouwen. We zijn er als (familie)bedrijf al heel lang, veel medewerkers zijn lang in dienst, en onze bedrijfsvoering is gericht op die eerdergenoemde duurzame continuiteit. Je zult ons nooit een plotselinge bocht naar links of recht zien maken. En ook dat schept vertrouwen bij onze klanten.” CONTINUÏTEIT Continuïteit komt bijna als een soort mantra terug in het gesprek met zowel Rutger Alferink als Claudia Saan. Het is de meetlat waarlangs beslissingen genomen worden. Rutger voelt de verantwoordelijkheid als eerste niet familielid aan het roer van Saan heel sterk. Tegelijkertijd kan hij als nietSaan telg makkelijker nee verkopen, knopen doorhakken, en een eerlijke prijs vragen voor geleverde diensten, denkt hij. En daarmee werken aan een toekomst-bestendige organisatie, “want een familiebedrijf wil er over vijftig jaar ook nog zijn, dat gevoel zit diep in ons bedrijfs-DNA”, zegt hij. “Als manager heb ik respect voor de familie en de historie van het bedrijf, maar als ondernemer zoek ik tegelijkertijd naar nieuwe en vernieuwende producten en verdienmodellen die daarbij passen. Het streven is immers de concurrentie voor te blijven. Daarmee komt mijn werk in de kern neer op bewaken van wat is – ontwikkelen van wat mogelijk is – en vervolgens doorgeven van een bloeiend bedrijf, waar iedereen trots op is, aan volgende generaties.” FACILITATOR Op de eerder gestelde vraag aan beiden of ze zich manager of ondernemer voelen, geeft ook Claudia een eerlijk antwoord. “Voor je dertigste kom je hier niet werken, kregen wij thuis allemaal te horen”, zegt ze. De achternaam Saan leverde niemand een gespreid bedje op. “En ik heb inderdaad gemerkt hoe belangrijk het is om extern ervaring op te doen; je netwerk te vergroten. Ik herken nu de parels in ons bedrijf en weet die te waarderen.” Hoewel haar huidige functie niet voor haar gecreëerd is (dat was een van Claudia’s voorwaarden voor ze de DIEMENS 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication