gedacht. Voorheen had men vooral oog voor de belangen van het eigen departement. Mocht het nu zo zijn dat een oplossing voor iedereen iets oplevert, behalve voor één departement, dan compenseren we dat. De CIO’s werken als een team. Het gemeenschappelijke belang weegt zwaarder dan het departementale belang, dat we overigens niet uit het oog verliezen.” ICT-projecten werden bij de overheid vaak geleid door externen. Heeft dat met wegduiken te maken? Of zit er niet genoeg kwaliteit bij de overheid? “We hebben in het verleden veel externen ingehuurd omdat we dachten bepaalde deskundigheid niet in huis te hebben. Dat is doorgeschoten. We hebben nu weer eens goed rondgekeken in de eigen organisatie en er na een zware selectie ruim zestig toptalenten uitgevist. Die leiden nu steeds meer de belangrijke projecten. Dat heeft grote voordelen. Zij snappen vaak veel beter hoe het hier werkt dan externen. Bovendien houden we nu kennis vast die eerst de deur uitwandelde.” Is het uw plan in navolging daarvan alle ICT-ondersteuning los van de departementen te zetten? “Nee. We kijken wel naar logische clustermogelijkheden. Samenwerken waar het kan, is het credo. We hebben nu zo’n veertig interne ICT-bedrijven, waarvan ook een aantal op één vierkante kilometer in Den Haag. Dat kan beter. We willen naar logische eenheden, bijvoorbeeld voor werkplekondersteuning, voor connectiviteit, voor internetbeveiliging en dergelijke. Dat is een enorme operatie op zich die parallel loopt met de wens om te standaardiseren.” Kunnen die diensten vervolgens ook worden uitbesteed? “De eerste stap is de boel op orde brengen. Datacenterconsolidatie, standaardisatie, de virtual desktop, dat soort dingen. We zijn nu bezig met een inhaalslag. Daarna kunnen de interne ICT-diensten inderdaad ook de concurrentie aangaan met marktpar34 • Tijd-, plaats- en apparaatonafhankelijk werken. Doorontwikkeling Digitale Werkomgeving Rijk (DWR), ontwikkeling van een rijkscloud, met een ‘application store’. • Veel centrale basisvoorzieningen. Tegengaan versnippering en diversiteit door standaardisatie, consolidatie, hergebruik en samenwerking. Het aantal datacenters wordt teruggebracht van 64 naar een vijftal, er komt één ICT-beveiligingsfunctie en het gebruik van software wordt geharmoniseerd. tijen. Maar we hebben van de Engelse overheid geleerd dat het onverstandig is dat te doen als je niet in staat bent zelf de regie te houden.” Niet alleen ICT-projecten lopen uit. Ook de I-strategienota zelf kwam veel later dan gepland. “We mikten inderdaad op maart 2011. Dat had ook gekund maar in december 2010 werd het programma Compacte Rijksdienst gepresenteerd; een mega-veranderingsoperatie met een forse bezuinigingsopgave. Dat bood nadrukkelijk de kans de I-strategie stevig te verankeren. Daarmee maakten we onze plannen veel sterker. Vervolgens kwamen in maart het WRR-rapport iOverheid, vervolgens Kamervragen over cloudcomputing en deze zomer de beveiligingsproblemen met DigiNotar. Al die bevindingen zijn nu verwerkt in een strategie die een aantal jaren meekan. Let wel, het is geen visie, maar een pragmatisch verhaal hoe we het huis op orde krijgen. Ik verwacht op het iBestuur-congres de lijst met 25 uitgewerkte actiepunten voor de komende vier jaar te kunnen presenteren.” En daarna worden we niet meer opgeschrikt door ICT-projecten die ontsporen? “Het gaat nu al beter. De meeste kwesties die steeds weer in het nieuws komen zijn oude en soms slepende zaken. Het enige recente geval is het stopzetten van de ontwikkeling van CAJIS, een informatiesysteem voor de Dienst Justitiële Inrichtingen [kosten 14,2 miljoen euro, red.]. Maar dat hebben we zelf stopgezet. We maken projecten kleiner en stellen meer eisen aan de voorkant. Je blijft altijd afhankelijk van invloeden van buiten zoals DigiNotar heeft laten zien. Het blijft een wedstrijd. En ICT blijft een vakgebied dat volop in ontwikkeling is. Maar we moeten niet meer stuklopen op slecht projectmanagement.” I-strategie: zo zit het Begrenzing: ministeries, uitvoeringsorganen en baten/lastendiensten; ZBO’s (zoals Kadaster en UWV) vallen er buiten. De nota bevat drie ‘streefbeelden’. • De regie van grote en risicovolle ICT-projecten is op orde. CIO-stelsel, sturings- en verantwoordingsinstrumenten, herstructurering interne ICT-dienstverleners, afwegingskader voor uitbesteding, meer opleiding en rijksbrede pool voor professionals.
35 Online Touch Home