50

Opmerkelijk is dat in genoemde resultaatverplichtingen alleen gemeenten figureren. Dat komt doordat daarvoor een ‘implementatie-impuls’ geldt. Voor generieke ondersteuning van lokale overheden door KING is 28 miljoen euro beschikbaar (naast de door het Rijk voorgefinancierde 104 miljoen, waarmee ze specifieke ondersteuning kunnen inkopen). Ook andere overheden zijn volgens de woordvoerder gehouden aan de initiële NUP-afspraken, maar omdat waterschappen en provincies geen financiële impuls krijgen, zijn die in i-NUP niet ‘verbijzonderd’. De i-NUPresultaatverplichtingen voor gemeenten zijn voor andere overheden ‘richtinggevend’, meldt de implementatieagenda. Die kondigt trouwens ook voor eind 2012 een Gateway review aan om te bezien of de voortgang wil vlotten en ‘voortzetting van het implementatieprogramma rechtvaardigt’. Enigszins dreigend volgt daarop: “De resultaten van deze Gateway review kunnen aanleiding zijn voor gemeenten en Rijk om de financiering aan KING stop te zetten, als gevolg waarvan het programma beëindigd wordt.” Dit besef helpt wellicht ook de vaart erin te houden en de neuzen dezelfde kant op. Maar: “De belangrijkste reden dat i-NUP gaat werken is deze: de partijen die de voorzieningen uiteindelijk moeten gebruiken, zijn allemaal betrokken bij de implementatie ervan. Daarbij komt dat we de regie op de implementatie op alle niveaus goed hebben geregeld.” Dit optimisme etaleert Gert-Jan Buitendijk in een recente i-NUP-nieuwsbrief. Buzzword Buitendijk is BZK’s directeur-generaal Bestuur en Koninkrijksrelaties, voorzitter van db-BRG en ook degene die in diezelfde nieuwsbrief van ‘buzzword’ i-NUP spreekt. Op het iBestuur Congres praat hij over ‘iDentity matters!’ BZK bekijkt of naast ‘DigiD Basis’ (inlogcode bestaande uit gebruikersnaam en wachtwoord) en 50 ‘Midden’ (inlogcode plus een sms-transactiecode) ‘DigiD Hoog’ haalbaar is. Daarmee zou PKIoverheid voor burgers beschikbaar komen. PKI staat voor ‘public key infrastructure’ en kan DigiD het hoogste zekerheidsniveau bezorgen: er is ook een chipkaart met pincode nodig. Men kan er zijn identiteit mee aantonen, elektronische communicatie versleutelen en digitale handtekeningen zetten. eID Eerdere initiatieven om dat zekerheidsniveau te realiseren met een elektronische Nederlandse Identiteitskaart (eNIK) strandden, onder meer op de financiering. Nu zijn er ideeën voor een elektronische identiteit (eID), die op meerdere kaarten (NIK, rijbewijs) geplaatst kan worden. Buitendijk zegt desgevraagd in een toelichting: “Het nadenken over elektronische identiteit is na 2005 niet gestopt. We stellen vast dat het DigiD-gebruik toeneemt. Negen miljoen mensen hebben DigiD en doen jaarlijks 50 miljoen transacties. Dat gecombineerd met de DigiNotar-affaire, Het nadenken over elektronische identiteit is na 2005 niet gestopt waardoor we ons steeds opnieuw moeten afvragen: ‘is het beveiligingsniveau toereikend?’ maakt dat het niet gek is dat we vijf, zes jaar na de vorige poging kijken: zien we nu meer kansen om het te realiseren?” Hij kent de eerdere obstakels: “Het is kostbaar. Je moet je afvragen hoeveel je als overheid bereid bent te investeren. We bekijken diverse scenario’s. Ik zie de overheid niet zomaar zeggen: wij betalen het wel. Worden het de dienstaanbieders? Burgers? Het is geen uitgemaakte zaak. We bekijken het langs de lijnen van de businesscase. Niet zo maar investeren en later kijken hoe we het implementeren. We willen vooraf zicht hebben op welke organisaties het in welke mate gaan gebruiken voor welke diensten.” Volgens Buitendijk moet in de eerste helft van 2012 helderheid ontstaan. Hij plaatst eID nadrukkelijk in het i-NUP-kader: “We gaan naar één digitale overheid, waar je 24 uur per dag, 7 dagen per week en overal vandaan zaken mee kunt doen, waarbij het niet uitmaakt waar je binnenkomt. Dat krijgt in 2015 daadwerkelijk betekenis. Het impliceert werken in ketens, koppelen en dat moet goed beveiligd zijn. Het maakt eID urgenter.”

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication