61

V a n B e l l e n Het werkt D e digitalisering van onze maatschappij is zeker niet voorbijgegaan aan de overheid. Op alle niveaus werken overheden aan het verhogen van de kwaliteit van hun dienstverlening aan burgers en bedrijven met ICT-toepassingen. Toegang tot de overheid verloopt meer en meer via het computerscherm. Hierdoor worden de instituties die erachter zitten – de backoffice – minder van belang. De overheid wordt gezien als één organisatie: men bekommert zich er niet om welke overheidsinstantie de dienst verzorgt – een ministerie, provincie, waterschap of gemeente. Zo kan over enige jaren informatie die door afzonderlijke overheidsinstanties wordt beheerd, automatisch aan elkaar worden gekoppeld als dat voor een gewenste dienst nodig is of als gegevens door derden mogen worden gebruikt. Dankzij de koppeling van basisregistraties kunnen overheden meer gebruikmaken van elkaars gegevens. Ik ben ervan overtuigd dat deze ontArie van Bellen Directeur ECP, Platform voor de InformatieSamenleving wikkeling aanzienlijk bijdraagt aan de verhoging van de kwaliteit van de overheidsdienstverlening. Er zijn echter verschillende remmende factoren. Denk aan de veiligheid en de betrouwbaarheid van ICT en internet. Door gebrek aan vertrouwen werd bijvoorbeeld in de Eerste Kamer het Elektronisch Patiëntendossier weggestemd. Tijdens de DigiNotar-affaire hield angst de betrokken ambtenaren wekenlang in de greep: het beeld kon ontstaan dat de veiligheid van overheidsdienstverlening niet kon worden gegarandeerd. Ook een tekort aan IT-professionals Nummer 1 - januari 2012 Digitalisering werkt, maar niet vanzelf bedreigt de elektronische overheid. Zo berekende de Taskforce e-Skills in april 2011 dat Nederland de komende jaren te maken krijgt met een groot tekort aan geschoolde ICT-beroepsbeoefenaren: afhankelijk van de economische ontwikkelingen gaat het om tussen de 25.000 en 40.000 professionals in 2015. Daarnaast is meer ‘interoperabiliteit’ nodig: een soepele gegevensuitwisseling, zowel tussen overheden onderling als tussen overheden en bedrijven of burgers. Te veel systemen of concepten sluiten niet op elkaar aan of gaan uit van heel verschillende definities. Aan de versnelling die we nodig hebben voor betere en transparantere diensten, effectiviteit en juist ook nieuwe toepassingen (bijvoorbeeld in de zorg) wordt hard gewerkt. Of het nu I-strategieën zijn of Implementatieagenda’s van alle digitale plannen: het vergt doorzettingskracht en een intensieve samenwerking van overheid en bedrijfsleven. ECP werkt daar hard aan mee, onder andere als programmabureau van het programma Digitale Vaardigheden voor de beroepsbevolking en als partner in de nationale aanpak van cybersecurity. iBestuur is wat ons betreft het platform voor Overheid en ICT. Het brengt kennis op één plek en creëert een open dialoog met alle betrokkenen over de diversiteit, dynamiek en problematiek rondom overheid en ICT. ECP gaat dan ook graag de uitdaging aan om iBestuur het komende jaar inhoudelijk te versterken. 61

62 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication