7

i N R E A L L I F E Geautomatiseerde parkeerbon Wie in de stad zijn auto parkeert, zal hebben gemerkt dat ‘een bonnetje achter de ruit leggen’ op steeds minder plekken gebruikelijk is. Je voert je kenteken in en betaalt, op de parkeerzuil of met je mobiel. Of je hebt al een digitale parkeervergunning. De gemeentelijke parkeerdatabase (of de nieuwe landelijke database) ‘weet’ voor welke tijd en in welke zone je voor een parkeerplek hebt betaald. Een parkeerwacht hoeft alleen nog je kenteken via zijn handterminal te controleren. Maar de innovatie staat niet stil en de ‘pakkans’ wordt groter. De nieuwe ‘scanscooter’ van PCH, die dit jaar is uitgeprobeerd in Amsterdam en nu in Den Haag zijn rondjes doet, rijdt langs geparkeerde auto’s en speurt met vier camera’s voortdurend de omgeving af, op zoek naar kentekens waarDe gebeurtenissen in Egypte deden senator Joe Lieberman opnieuw verlangen naar een mogelijkheid voor de Amerikaanse regering (delen van) internet in de VS in één keer te kunnen uitzetten – niet om demonstraties de kop in te drukken, maar ter bescherming tegen cyberterrorisme van buitenaf. Ophef over de bedreiging van de vrijheid van voor geen parkeerrecht is geregistreerd. Superefficiënt, dus de parkeerhandhaving wordt zo steeds goedkoper. In Amsterdam, waar controle per auto vroeger 1,80 euro kostte, zijn die kosten al flink gedaald. Ze zouden bij volledige digitalisering wellicht zelfs naar 50 cent per gecontroleerde auto kunnen dalen – zóuden, want er is een onhandigheidje. Als de handhaver bij een bepaalde auto ‘niet betaald’ op zijn schermpje ziet verschijnen, moet hij nu nog steeds BGT scheelt miljoenen Plannen een papieren ‘naheffing parkeerbelasting’ onder de ruitenwisser stoppen – heel erg niet-digitaal. Maar ja, dat staat nu eenmaal zo in de gemeentewet. meningsuiting volgde. Maar van wie is internet nu eigenlijk en wie is er in staat daadwerkelijk de schakelaar om te zetten? Het Choke Point Project zoekt dat uit en brengt het in kaart. Waar liggen de kabels, wie beheert de domeinen, waar staan de fysieke knooppunten? De initiatiefnemers, James Burke en Chris Pinchen van de P2p Foundation, willen de zogeheten choke points (‘afknijppunten’, de plekken waar de controle over internet zich concentreert) visualiseren en projecten stimuleren die beogen die zwakheden te omzeilen. Hoe decentraler de toegang en de controle, hoe beter voor de vrijheid, vinden ze. Meestal dan, tenminste. Want tegen kwaadwillende Iraniërs moet je je natuurlijk wel kunnen beschermen. Beeld: Stockfresh Nummer 1 - januari 2012 voor stadsvernieuwing? Bezig met het vastleggen van evacuatieroutes? Dan moet je als overheid of beheerder weten waar gebouwen, wegen, water, spoorlijnen, dijken en groengebieden precies beginnen en ophouden. Dat valt soms niet mee. Die gegevens zijn momenteel op verschillende plekken ondergebracht, zoals de regionale en lokale ‘grootschalige basiskaarten’ (de GBKN en de GBK’s) en softwarepakketten. Samen zijn ze landelijk dekkend, maar er zijn witte plekken en de gegevens zijn niet eenduidig vastgelegd. Vooral voor gebruikers die op regionaal of landelijk niveau werken is dat erg inefficiënt. En die dubbele en uiteenlopende registratie vloekt natuurlijk met het adagium ‘eenmalig inwinnen, meervoudig gebruik’. De Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) gaat daar wat aan doen. De BGT standaardiseert de vastlegging en het gebruik van de topografische gegevens via een landelijke voorziening waarop de bronhouders (in ieder geval Rijkswaterstaat, ProRail, gemeenten, waterschappen en provincies) en de gebruikers (allerlei beheer-, plan- en ontwikkelorganisaties) zullen aansluiten. En dat levert miljoenen op, heeft bureau LPBL uitgezocht in opdracht van het ministerie van IenM. Als het wetsvoorstel BGT in het voorjaar van 2012 naar de Tweede Kamer gaat, en begin 2013 het verplicht gebruik van de BGT van start kan, is zo ergens tussen 2018 en 2021 de investering van zo’n 55 à 60 miljoen euro al terugverdiend. Er zijn overheidsinvesteringen die minder snel renderen. 7 Beeld: PCH Beeld: Redactie

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication