81

gesteld. Een aantal collega’s heeft me daar op aangesproken; ze vonden dat ik te ver was gegaan. Daar leer ik dan weer van.” Angst Van de Wetering merkt bij het platform LPB dat nog weinig gemeenten gestructureerd bezig zijn met sociale media. “Als wijkmanagers actief zijn is het veelal op persoonlijk initiatief. Daarna komt de rest van de organisatie vaak ook in beweging.” Angst voor incidenten, niet ingericht zijn op de snelheid van sociale media en een cultuur van voorzichtigheid zijn redenen die gemeenten weerhouden, denkt Van de Wetering. “Ook communicatieafdelingen lopen vaak niet voorop en kunnen weinig ondersteuning bieden. Het is daardoor bijvoorbeeld niet duidelijk waar de scheidslijn ligt tussen wat je communiceert als ambtenaar en privé.” Een tip voor wijkmanagers die ermee aan de slag gaan: “Het is zeker in het begin een kwestie van uitproberen. Fouten horen daarbij. Zorg dus dat je rugdekking hebt binnen je organisatie.” Zelf is Van de Wetering in Groningen in een kleinschalig opgezette Twitter is extra, naast face-to-facecontact, mail en telefoon pilot aan het experimenteren met de mogelijkheden van sociale media, in samenwerking met een collega van stadsdeelcoördinatie en met de afdeling communicatie. Een veelgehoord punt van kritiek op het gebruik van Twitter door ambtenaren is dat het bereik van het medium te beperkt is. Uit onderzoek naar de informatiebehoefte in Amersfoort, uitgevoerd door de Amersfoortse afdeling Onderzoek en Statistiek, blijkt dat de meeste bewoners het liefst via de traditionele kanalen op de hoogte worden gehouden: de plaatselijke krant, een bewonersbrief of de gemeentelijke website. Paap is zich daarvan bewust. “Twitter is voor mij nadrukkelijk een extra middel, naast face-to-facecontact, bijeenkomsten, mail en telefoon. Bij alle communicatiemiddelen geldt dat het lastig is om iedereen te bereiken. Bij een bijeenVerder lezen: Meer persoonlijke ervaringen van wijkmanagers met Twitter: http://bit.ly/fRrXMG. Wijkmanager @ElsLeicher vertelt over haar ervaringen met Twitter. Op http://bit.ly/ngKjmg komen verschillende wijkambtenaren aan het woord. Platform LPB, landelijk platform wijkgericht werken, heeft op zijn site www.lpb.nl discussies tussen wijkambtenaren over het gebruik van Twitter. komst in de buurt is niet iedereen aanwezig en bewonersbrieven worden ook lang niet door iedereen gelezen. Het is en-en in plaats van of-of. De grote voordelen van Twitter zijn de snelheid waarmee je kunt delen en de flexibiliteit ervan. Berichten zijn makkelijk verder te verspreiden.” Een ander bezwaar bij Twitter is dat het inhoudsloos kan zijn. Wie wil er op de hoogte blijven van wat een ander eet bij de lunch? Daar heb je zelf sturing op, vindt Paap. Hij zorgt er zelf voor dat zijn informatiestoom relevant blijft. “Als er geen interessante dingen uitkomen, dan houdt het op en verwijder ik dat contact.” Ontvolgen, in Twitterjargon. “Dat heb ik wel eens uitgelegd aan een collega: ‘Als jij steeds twittert over wat PSV aan het doen is, dan hoef ik dat niet te zien. Dat is verstorend in mijn timeline.’” Voor Paap is Twitter inmiddels een onmisbaar medium. Hij is van mening dat dat geldt voor alle wijkmanagers. “Je moet bereikbaar zijn, je moet weten wat er speelt en Twitter is een goede manier om dat te doen. Het is ondenkbaar dat iemand telefonisch of per mail niet bereikbaar is. Dat geldt nu ook voor Twitter. En de ontwikkelingen gaan steeds verder, daar moet je op inspelen.” Nummer 1 - januari 2012 A7

82 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication