90

D e L o u w Het sociale gezicht van de ICT W e zouden het soms bijna vergeten, maar ICT staat voor informatie- en communicatietechnologie. Met communicatie fier in het midden. Je zou mogen verwachten dat je dat in het dagelijkse werk van een gemiddelde ICTorganisatie bij de overheid zou terugzien. En dat valt dus tegen. De ICT-afdeling is immers al jaren druk bezig alles ‘op orde’ te krijgen. Kleine, vaak zelfgemaakte applicaties worden vervangen door grotere, meer geïntegreerde pakketten. En kleine afdelingen worden samengevoegd tot één centrale club. We ‘sharen’ en bundelen wat af met elkaar. Dat doen we allemaal om het efficiënter te maken. Want ICT is duur, daar is iedereen het zo ongeveer wel over eens. Of het ook echt allemaal goedkoper wordt, laat zich raden. Maar het wordt er blijkbaar wel overzichtelijker van. En dat is voor bestuurders natuurlijk een motivatie op zich. Maar wordt het er ook effectiever Ramon de Louw Beleidsmedewerker informatiestrategie en ambtenaar 2.0 van? ICT is pas echt effectief als het de mensen (‘gebruikers’ in ICT-jargon) helpt in hun dagelijkse werkzaamheden. En laat dat doel, met al het streven naar efficiëntie, nu juist op de achtergrond zijn geraakt. Medewerkers worden nog wel betrokken bij het testen van nieuwe systemen, maar de ruimte om daadwerkelijk aan de knoppen te draaien is minimaal. De meeste ICT-systemen zijn er immers juist op gericht de werkzaamheden en de ondersteuning zo standaard mogelijk te houden. Ligt hierin misschien de oorzaak voor de lauwe reactie van de ICT-afdeling op de opkomst van social media? Meer dan A16 a m b t e n a a r 2.0 een gedoogbeleid is er vaak niet. En tja, wat moet je ook met social media? Die zijn toch al beschikbaar via de bestaande internetvoorzieningen? De dienstverlening houdt dus op bij de browser. Ondertussen neemt het gebruik bij overheden toe, vaak met als doel het delen van kennis en ervaringen binnen en ook buiten de organisatie. Maar er zijn inmiddels ook genoeg voorbeelden waarin interactie met burgers of ondernemers plaatsvindt (crowdsourcing, cocreatie). Erg belangrijk voor een krimpende overheid. Hier ligt toch een kans voor de stafdiensten? Zeker voor de ICT-afdeling! Want als het belang van social media voor de organisatie groeit, groeit ook het belang van een goede ondersteuning op de inzet ervan. En dat gaat verder dan alleen techniek. Want hoe weet je als medewerker wat je het beste kunt gebruiken en hoe? En wat doe je met al die informatie die wordt uitgewisseld? De hoogste tijd dus om social media echt serieus te gaan nemen. Maar dit geeft wel een nieuwe uitdaging. De doelgroep bepaalt immers zelf welke middelen relevant zijn – niet de ICT-afdeling. Daarom zijn het ook social media. Laten ICT’ers het daarom afweten? Maar is dit niet het hele idee van Het Nieuwe Werken? Dus: waar blijven de ICT’ers met een sociaal gezicht?

91 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication