89

Veiligheidsregio’s Veiligheidsberaad Ministriële Commissie Covid-19 Bestuurlijk Afstemmings Overleg Gemeenten Interbestuurlijke Klankbordgroep Covid-19 VNG is vertegenwoordigd Ambtelijke Commissie Covid-19 Outbreak Management Team Directeurenoverleg-19 Acute Crisisbestrijding (VWS + NCTV) Lange Termijn Effecten Economische Steunpakketten Samenleving & Covid-19 Communicatielijnen van het team Transitiefase Coronacrisis van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). bron: vng De programmamanager lacht en zegt te begrijpen dat het duizelt. “Heel kort gezegd is onze taak het uitoefenen van invloed voor onze leden, de gemeenten. Een van de belangrijkste dingen die wij daarvoor doen is het bijwonen van het interdepartementale directie overleg COVID-19. Zij bereiden de ministeriële commissie COVID-19 voor, die op hun beurt de overheid voorbereidt, die de besluiten neemt. En omdat wij tussen de departementen zitten, zijn we tijdig op de hoogte van ontwikkelingen.” Reguliere lijnen graag Vanuit gemeenten is de crisisstructuur georganiseerd via de Veiligheidsregio’s en het Veiligheidsberaad. “Dat is een praktisch en gezaghebbend vehikel, maar daar zitten alleen de 25 grootste gemeenten bij en niet die andere 327”, zegt Steenbergen. Zij denkt dat het goed is wanneer het weer mogelijk is via de reguliere lijnen te werken. “Gemeenten hebben veel meer zicht op ontwikkelingen in hun regio, en zijn in veel processen ook zelf aan zet. Voorbeelden? Daar waar het gaat om de bredere blik dan de crisisaanpak, dus de economische of sociale agenda, de leefbaarheid in de gemeente, de innovatie.” Toen de noodverordeningen van de Veiligheidsregio’s in december 2020 werd omgezet naar de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19, kregen individuele burgemeesters een duidelijkere, eigen rol. Een stap naar het Nummer 38, april 2021 werken volgens normale bestuurlijke structuren, stelt Steenbergen tevreden. Wanneer verwacht zij dat het programma kan worden opgeheven? Een crisis is toch immers een tijdelijke toestand. Zij antwoordt: “Het mooie is dat ons programma niet ‘de COVID-19 aanpak’ heet. Het woord ‘transitiefase’ geeft aan dat het ons ook gaat om de weg uít corona. Het werk dat we nu doen voor de leden valt al steeds meer samen met het werk dat we al deden: een coronacomponent binnen het werk in het sociaal domein of de economische agenda. Ik heb al een aantal keer voorspellingen gedaan over het einde van ons programma die niet helemaal bleken te kloppen, dus daar durf ik me niet meer helemaal aan te wagen. Laten we zeggen dat ik hoop dat de activiteiten eind dit jaar weer gewoon onderdeel zijn van de reguliere werkzaamheden van de VNG.” Praktische ondersteuning Naast deelname aan de crisisstructuur, leveren Steenbergen en haar team ook mening en expertise over de verschillende maatregelen. “Wij geven vanuit de gemeenten een praktische blik op beleidsvoornemens vanuit de torens. We vragen om een vergoeding van de kosten voor uitvoering en ondersteuning van de maatregelen. We hebben handreikingen gemaakt voor uitvoering van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) en schreven een gespreksagenda i25

90 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication