93

partner PinkRoccade Burgers en bedrijven hebben via Mijn Apeldoorn snel inzicht in de status van een zaak die loopt bij de gemeente. beeld: shutterstock/ibestuur daar direct op in: het geeft regie en inzage op gegevens die de burger of ondernemer zelf aan de gemeente heeft verstrekt. Daarbij zijn privacy en beveiliging uiteraard belangrijke elementen, zeker als het gaat om persoonsgegevens zoals op Mijn Apeldoorn. Voor wat betreft het delen van gegevens: voor de uitvaartverzorgers binnen gemeente Apeldoorn werkt het beveiligd uitwisselen van documenten via het portaal goed. Zo kan bijvoorbeeld de uitvaartondernemer direct en veilig het ‘Verlof tot begraven’ downloaden vanuit het portaal en hoef je deze als gemeente niet meer op te sturen. Een receptiemedewerker van Rouwcentrum Rouwenhorst uit Apeldoorn zegt daarover: “Het werken met dit portaal werkt snel en fijn voor ons. Het is een beveiligde omgeving die we op elk gewenst moment kunnen raadplegen met eHerkenning. Een extra stukje dienstverlening van gemeente Apeldoorn waar wij blij mee zijn.” Een portaal dat we samen verder uitbouwen Het burger- en bedrijvenportaal biedt veel mogelijkheden voor de toekomst, die we samen met gemeente Apeldoorn en Nummer 38, april 2021 andere geïnteresseerde gemeenten gaan bekijken. Denk hierbij aan dat de burger zelf informatie of documenten later nog kan toevoegen in de zaak. Nog geen getuige gekozen, terwijl je wel alvast een online melding van een huwelijk wilt doen? Dan is het mooi dat je zelf je dossier compleet kan maken. Ook de ingezette ontwikkelingen binnen het webportaal Mijn Amsterdam van gemeente Amsterdam, biedt ons volop inspiratie. Gemeente Amsterdam koos onlangs voor iBurgerzaken en zet daarmee de digitale dienstverlening aan de Amsterdammer verder centraal. Het portaal Mijn Amsterdam geeft de Amsterdamse burger en ondernemer inzicht en overzicht in de producten en diensten die hij of zij bij de gemeente afneemt. Het portaal werkt met persoonlijke statusmeldingen, deze zijn ter kennisgeving of met oproep tot actie over lopende zaken. Andere functionaliteiten zijn onder andere een plattegrond van de directe woon- of werkomgeving van de Amsterdammer met specifieke informatie én gepersonaliseerde tips; bijvoorbeeld dat iemand in aanmerking komt voor een gratis ID-kaart om te stemmen. i29

94 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication