102

Overheidstrends in een In de afgelopen maanden, waarin de coronapandemie een groot deel van het leven beheerste, hebben publieke organisaties, net als particuliere bedrijven, geheel nieuwe manieren gecreëerd om cruciale diensten te leveren en contact te maken met inwoners. Dat geeft een boost aan de digitale transformatie van de overheid. D e I-strategie Rijk 2021-2025 maakt duidelijk dat digitaal transformeren binnen de overheid vraagt om investeren in mensen; oftewel de inwoners moeten centraal staan in alle processen. Wat hebben zij wanneer nodig en op welke manier? Dat zijn de kernvragen die beantwoord moeten worden bij het ontwerpen en inrichten van processen. Verandering is het nieuwe normaal, en al gaat verandering in overheidsland 102 over het algemeen wat minder snel, de trends in de publieke sector tekenen zich duidelijk af. Digitalisering is cruciaal voor ons economisch herstel. Het is essentieel voor het voortbestaan van veel bedrijven en van evenveel belang voor het behoud van openbare diensten. In de context van klimaatverandering en de pandemie zal de urgentie om processen en diensten in de publieke sector te digitaliseren alleen maar toenemen. De toekomst van de publieke sector zal multichannel, mobile first en zo digitaal mogelijk zijn. Net zoals in de commerciele sector staat het mogelijk maken van digitale ervaringen, het verenigen van digitale kanalen en het waarborgen van de kwaliteit in het werkproces bij overheidsorganisaties voorop. Of het nu gaat om het verwerken van aanvragen voor rijbewijzen of van een bouwvergunning, inwoners moeten de overheid bij één bron kunnen benaderen, zonder tussen verschillende afdelingen en systemen te hoeven navigeren. Tegelijkertijd moet ook de ambtenaar - die daar de nodige rechten toe heeft - in één bron kunnen nagaan welke aanvragen er voor een inwoner lopen.

103 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication