103

partner Salesforce Overheidswerknemers moeten eenvoudig toegang krijgen tot de apps en gegevens die ze nodig hebben om hun werk zo effectief mogelijk te doen, onafhankelijk van de locatie waar ze zich bevinden. beeld: anp/werry crone publieke sector zien die digitale werknemerservaringen willen inzetten om de productiviteit te verhogen en talent te behouden. Het gebruik van de cloud en samenwerkingstechnologieën en -strategieën om voor de mentale gezondheid en het welzijn van hun mensen te zorgen, zijn slechts enkele voorbeelden van hoe dit kan worden bereikt. Het is belangrijk om een strategie te implementeren die werknemers in staat len het meest wendbaar gebleken. Inwoners blijken best bereid om meer data met de overheid te delen en open te zijn. Het effectief gebruiken van hun gegevens is daarbij essentieel voor het creëren van een gepersonaliseerde ervaring, maar óók voor het winnen van vertrouwen, het verbeteren van de betrokkenheid en het behalen van de gewenste beleidsresultaten. Digitale transformatie is echter geen snel veranderende wereld Naast de missie om digitaal te gaan opereren, staat het helpen van inwoners om digital natives te worden, hoog op de agenda van overheidsorganisaties. Door technologieën te benutten, kunnen inwoners immers veel beter meekomen in de digitale economie. In 2022 kunnen we verwachten dat er in de hele samenleving meer wordt geïnvesteerd in digitale bijen omscholing. Op de werkvloer Ook op de werkvloer biedt de inzet van digitale technologie mogelijkheden. In alle sectoren willen werknemers flexibiliteit, autonomie en keuzemogelijkheden over waar ze werken, wanneer ze werken en hoe ze werken. Volgend jaar zullen we meer organisaties in de Nummer 41, januari 2022 stelt om eenvoudig toegang te krijgen tot de apps en gegevens die ze nodig hebben om hun werk zo effectief mogelijk te doen, onafhankelijk van de locatie waar ze zich bevinden. Dat geldt ook voor communicatietools als live chat en digitale diensten die werknemers nodig hebben; bijvoorbeeld om IT-ondersteuning te vragen. Met een veilig, uniform platform, de juiste processen en systemen zullen overheidsinstanties niet alleen de ervaringen van hun werknemers, maar ook die van de inwoners ten goede veranderen. Open datamodellen Als het om data gaat, blijft transparantie topprioriteit voor zowel de overheidsorganisaties als de inwoners. Tijdens de pandemie zijn organisaties in de publieke sector met open datamodelgemakkelijke verschuiving. Datasilo’s en legacy-systemen en onvoldoende technische capaciteiten vormen vaak een blok aan het been; het weerhoudt organisaties in de publieke sector om te kunnen komen waar ze naartoe willen. In veel gevallen is het niet sec de technologie die organisaties tegenhoudt, maar de manier waarop organisaties hun systemen hebben ingericht om met gegevens om te gaan. Een belangrijke prioriteit in de komende maanden is het bouwen van een moderne datagestuurde architectuur, het integreren van alle databronnen om een open datacultuur in organisaties te cultiveren. Hierin wordt personeel ook getraind om data veilig, effectief en transparant binnen de organisaties te delen en te benutten. 103

104 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication