21

Over Informatie Gesproken orde is geen quick fix’ Gerealiseerd Alle websites van de Rijksoverheid zijn gearchiveerd. Websites kunnen na 10 jaar naar het Nationaal Archief. Wat kunnen we hiermee? Iedereen kan zoeken wat op welke datum op Rijksoverheidswebsites stond. - op sociale media communiceerde. Dit proces verloopt volledig geautomatiseerd en voldoet aan de eisen voor beveiliging en privacy. - De sociale media posts kunnen worden overgedragen aan het Nationaal Archief. Alle ministeries hebben hun e-mails op een veilige plek staan. Medewerkers kunnen privémails naar privémappen slepen. Er is nog geen Rijksbrede technische oplossing voor het uitzonderen van privémails. Bij informatieverzoeken kunnen we e-mails terugvinden. Dat kan alleen als dit op basis van de Algemene verorde ning gegevensbescherming (AVG) mag. Meeste ministeries hebben een procedure voor het gebruik van berichtenapps. Medewerkers zijn beter op de hoogte van beleid terughoudend te appen over bestuurlijke besluitvorming. En hoe ze deze berichtenapps moeten bewaren. Enkele ministeries hebben een deel van de berichtenapps over bestuurlijke besluitvorming gearchiveerd. Er is nog geen eenvoudige technische voorziening. Alle departementen maken sinds 1 juli 2021 beslisnota’s over wetgeving en beleid openbaar. Tot half november waren dit zo’n 200 beslisnota’s. - We kunnen bestuurlijke besluitvorming reconstrueren die tot stand is gekomen in berichtenapps. Iedereen kan nu terugvinden hoe besluiten over wetgeving en beleid tot stand zijn gekomen. Er is een Leerhuis informatiehuishouding voor informatieprofessionals van de Rijksoverheid opgericht. Ruim 1.000 medewerkers van de Rijksoverheid volgden kennissessies en e-learnings over informatiehuishouding. Er is kennis en kunde aanwezig om organisaties te helpen om hun infor matiehuishouding te verbeteren. Er is een nulmeting ontwikkeld waarmee de Rijksoverheid de informatiehouding in kaart kan brengen. in kaart gebracht. De Rijksoverheid weet hoe ze ervoor staat op het gebied van informatiehuishouding. Stand van zaken verbetering informatiehuishouding Rijk in december 2021. gaat het om wie wat op welk moment wist of had moeten weten. Daarvoor is een solide informatiehuishouding onontbeerlijk.” Er is ruim tien jaar geleden sterk bezuinigd op ondersteunend personeel omwille van een kleinere overheid. Veel specialisten zijn vertrokken of terechtgekomen in shared service centers. “Er is Nummer 41, januari 2022 zogenaamd vet weggesneden. Overigens is tegelijkertijd het management stilletjesaan flink gegroeid. De gedachte was dat ambtenaren verantwoordelijk werden voor hun eigen dossiers. Daar is te weinig van terechtgekomen Er is nergens eenduidig opgeschreven wat er bewaard moet worden en hoe. Ieder ministerie heeft zijn eigen bepalingen; iedereen doet wat hem het beste lijkt. Dat staat in schril contrast met wat er allemaal te uit en te na op papier is gezet over bijvoorbeeld inkoop- en wetgevingsprocessen.” Parafensystemen Rutjens heeft zo haar twijfels over 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication