Project KOS: Belastingdienst brengt project tot goed einde Z Klantoptimalisatie schenk- en erfbelasting (KOS) was het zoveelste IT-project van de Rijksoverheid dat uit de hand liep. Daar kun je de staf over breken, maar ook vragen: hoe kom je vanuit een pak scherven toch nog tot een heel goed einde? eg Belastingdienst, zeg IT en data, en iedereen roept: Toeslagenaffaire! Belastingmedewerkers lijden collectief onder eenzijdige oordelen van media en politiek. Hun ongenoegen uiten ze niet openbaar. De inmiddels van post veranderde staatssecretarissen Alexandra van Huffelen en Hans Vijlbrief (beiden D66) en hun opvolgers moeten schoon schip maken. Toch verleent de dienst moedig medewerking aan dit verhaal over het Klantoptimalisatie schenk- en erfbelasting (KOS), dat aanvankelijk vastgelopen was. Wijnand Lock leidt als productmanager KOS bij de business unit sinds begin 2020 voor de Belastingdienst de tocht uit de woestijn. We praten via WebEx, op de achtergrond tegen de muur van de thuiswerkkamer in de garage een serie LP-hoezen van hardrock- en heavymetalbands als Iron Maiden. Want af en toe wat stevige rock is nodig voor Lock gedurende deze uitdaging. Na een jarenlange voorbereiding begon de vervanging van het oude systeem voor schenk- en erfbelasting in 2014 met 8 miljoen euro budget met einddatum 1 juli 2016. Dat wordt nu juli 2022, met een prijskaartje van 38,3 miljoen. Pas in 2017 werd de omvang van de problemen duidelijk. In een brief van januari 2018, gevolgd door tientallen Kamervragen, schreef toenmalig staatssecretaris Menno Snel dat gebrekkig managementinformatie, slecht risicomanagement en langs elkaar heen werkende onderdelen funest waren. Gevolg: vertraging van belastingopbrengsten van 450 miljoen euro. Besloten werd tot splitsing van systemen voor de erf- en de schenkbelasting, waardoor complexiteit aanzienlijk teruggebracht is. Het team programmeurs mocht worden uitgebreid van 40 naar 44 fte, het budget ging naar 29 miljoen. Een analyse (Gateway Review) en een Rapport Auditdienst Rijk (ADR) droegen bij aan de noodzakelijke herijking. De gebruikelijke faalfactoren werden blootgelegd: gebrekkig opdrachtgeverschap, manke samenwerking tussen betrokken partijen en tekortschietende projectleiding. In 2019 is wederom herijkt, omdat een ‘groot aantal belangrijke procesverbeteringen…nog niet is gerealiseerd.’ Dat staat in een update over KOS van juli 2020 aan de Tweede Kamer van Van Huffelen en Vijlbrief. Nog in maart 2020 was het Bureau ICT-toetsing (BIT) heel kritisch over het totale Programma Regie Modernisering IV van de Belastingdienst voor verbetering van beheer van 900 (!) applicaties, maar heeft zich over KOS niet gebogen. Uit elkaar trekken Door Peter Olsthoorn Beeld Barry Hage 42 Entree nieuwe leiding voor KOS, plus een veel betere planning. Het komt alsnog goed, met een jaarlijkse besparing van 2,8 miljoen euro. Kern is het uit elkaar trekken van het project, onder meer in twee ‘plateaus’, zo verklaart
43 Online Touch Home