25

technologische innovatie’ sector: de zorg om de privacy van burgers, de angst voor een bestuur dat door algoritmes wordt gedreven, economische onzekerheid, de kennis van en acceptatie door leidinggevenden, en de culturele acceptatie. Dat laatste aspect kwam Vermeeren tegen toen zij onderzoek deed bij de Nationale Politie. Die had het plan artificiële intelligentie toe te passen in het aangifteproces en wilde weten wat daarvan de effecten zouden zijn. “AI kan de politie helpen om aangiften sneller te verwerken en zo tijd vrij te maken voor andere taken. Daar blijkt niet overal in de samenleving draagvlak voor te zijn: een deel van het publiek wil toch graag een politieagent spreken. In tegenstelling tot een private organisatie kan een publieke niet zeggen: jullie hebben pech. Die moet daar rekening mee houden.” Overigens blijkt uit het onderzoek dat ook (een deel van de) politiemensen het aangiftewerk niet kwijt willen, ze doen het graag. Het bracht Vermeeren en Dekker tot de aanbeveling: kijk bij implementatie van nieuwe technologie niet alleen naar gevolgen voor de kwantiteit van het werk, maar heb ook oog voor de kwaliteit en het perspectief van de medewerkers. Robot als collega Technologische innovaties zijn zeer impactvol, stelt Vermeeren. Anders dan andere ontwikkelingen, zoals vergrijzing van de arbeidsmarkt, veranderen ze namelijk ook de inhoud van het werk en van de organisatie. “Ze brengen kansen met zich mee, bijvoorbeeld omdat routinematige taken kunnen worden overgenomen en er daardoor voor medewerkers ruimte ontstaat om meer uitdagende werkzaamheden op te pakken. Maar ze kunnen ook leiden tot een soort systeemsamenleving, waarbij het systeem bepaalt wat je doet en hoe je werkdag Brenda Vermeeren: “Innovatie kan er toe leiden dat een mens met een robot moet samenwerken.” Nummer 42, april 2022 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication