voor kleinere e-commerce zendingen brengt de lidstaten wel miljarden extra inkomsten op van kleine bestellingen bij Alibaba en consorten. De EU schatte dat met het opheffen van de btw-vrijstelling voor zendingen tot 22 euro alleen al 7 miljard euro aan fraude door niet aangeven beëindigd kan worden. Performancemeting Behalve op het mainframe en de nog matig zichtbare innovatie kraakt het BIT-advies over DSD nog meer noten. Zo wordt gewaarschuwd dat de incrementele aanpak van DSD met kortetermijndoelen op gespannen voet staat met mogelijke zwaardere maatregelen om alle applicaties aan de praat te houden. De Wilde: “Die zwaardere maatregelen zijn niet nodig geweest. Door de performancemetingen hebben we zo veel inzicht verworven dat we precies weten waar we de verbeteringen moeten doorvoeren. En hebben we dus de kostenprognose verlaagd.” Immers, naast de beide sporen is een performance team neergezet, bestaande uit zeven via een tussenpersoon ingehuurde specialisten. De Wilde: “Dit team meet voortdurend alle aspecten van de automatisering. Dit is een werklastmodel dat de schattingen van de verwachte aantallen aangiften, zowel gemiddelden als pieken, vertaalt naar geschatte belasting van applicaties en mainframe en de kosten daarvoor. We monitoren dit via een dashboard.” Dit is ook een ondersteuning van de stappen in de agile planning, want die houdt een zeker risico in gezien de langjarige scope tot 2024, bekent De Wilde: “Agile biedt als voordeel de connectie met je business-vertegenwoordiging binnen de teams. Nadeel is dat we meer dan twintig agile-teams bij de Douane kennen. Hun werkzaamheden raken aan elkaar, dus is er veel afstemming nodig. De stapeling van wetgevingen integraal uitwerken is echt een grote uitdaging gebleken en vergt heel veel energie.” Immers, het BIT-advies waarschuwt ook voor fricties met de interne leverancier van ICT-diensten, te weten de Belastingdienst: “De kans bestaat dat grotere softwareaanpassingen vanuit DSD niet kunnen worden ingepast in de agile planning voor de realisatie van nieuwe functionaliteit.” De Belastingdienst levert de infrastructuur, Douane levert de functionaliteit. De Wilde heeft daarop ingespeeld: “We hebben extra mensen in de agile teams geplaatst om ook de grotere softwareaanpassingen te kunnen doen. Je kan nu eenmaal niet een projectteam ernaast zetten dat aan dezelfde applicatie gaat sleutelen. Dat moet je integraal doen, en dat is goed gegaan.” Maar DSD op zichzelf kent al veel risicofactoren. De Wilde: “Vooral de onzekerheid in de aantallen. Het zijn allemaal schattingen, terwijl de markt onvoorspelbaar is; bewegingen als COVID en de oorlog in Oekraïne, en ook logistieke veranderingen. Als Alibaba het magazijn verplaatst van Nederland naar een andere lidstaat brengt dat een enorme verschuiving teweeg.” De ervaringen van groot falen door de overheid met dit soort ICT-trajecten heeft niet enkel geleid tot de les van realtime prestatiemeting van effecten, maar ook van strakkere rapportage. De Wilde heeft drie lijnen te rapporteren: naar een zware Program Board met directeuren, het managementteam van de Douane en naar de Tweede Kamer. Waar je zin in hebt… “Het leuke vind ik dat dit geen gebaande paden zijn. Dit vraagt creativiteit en aanpassing met veel pionieren in het innovatietraject, naast een helicopterview voor de applicatiebouw. Dat maakt het bij elkaar boeiend en spannend.” Nummer 42, april 2022 Je kunt niet zomaar één applicatie naar de cloud overbrengen, dan krijgt je allerlei problemen tussen cloud en mainframe 35
36 Online Touch Home