68

Publieke waarden centraal ICT, of het bredere begrip digitalisering, speelt een belangrijke rol in onze maatschappij. Niet alleen in economisch opzicht - dat is belangrijk voor bedrijfsleven en consument - maar zeker ook op een wat hoger niveau. In de relatie tussen overheid en burger. Met betrekking tot de positie van de burger zelf. En wat betreft het functioneren van overheidsorganisaties, individueel, of in relatie tot elkaar. r is al veel bereikt. En veel daarvan zijn we vanzelfsprekend gaan vinden. Algemene informatieverzoeken worden ‘realtime’ beantwoord, het afhandelen van transacties (van wat voor aard dan ook, van het aanvragen van paspoorten E 68 tot het betalen van verkeersboetes) verloopt vlot, zonder onnodig wachten; waar vroeger wachtrijen voor overheidsloketten stonden wordt de burger nu sneller en binnen ruimere ‘openingstijden’ bediend. Met veel daarvan zijn we al zo vertrouwd dat we het niet meer vergelijken met de niet­digitale wereld van hiervoor. Het zorgt er ook voor dat we meer oog hebben voor de nadelen van digitalisering dan voor de voordelen. Die aandacht is natuurlijk terecht, waarbij een onderscheid gemaakt kan worden in twee soorten nadelen: die de individuele burger treffen, en die ons allemaal, of grote categorieën treffen. Helaas zijn van beide categorieën ruimschoots voorbeelden aan te dragen. Verkeerd ontworpen of toegepaste algoritmes hebben een rol gespeeld bij de uiterst schrijnende kindertoeslagaffaire. En een overheid die alleen digitaal bereikbaar is zal voor het grootste deel van de burgers de gewoonste zaak van de wereld zijn; voor minder digitaal vaardigen moet er ook een niet­digitale optie zijn.

69 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication