79

p a r t n e r Pegasystems Snijders: “Bij agile werken moet de top van de organisatie durven vertrouwen op de product owner en het team. Daarom moeten in die teams alle disciplines vertegenwoordigd zijn: een scrum master, business analist, ontwikkelaars en ook een financieel verantwoordelijke die snel een beslissing kan nemen als een extra investering nodig is. Product owners moeten zich bewust zijn van hun mandaat: zij bepalen wat prioriteit heeft en hoe de planning verloopt.” Generiek werken De ontwikkeling van SaaS draagt bij aan het ontstaan van de gewenste situatie, denkt Winfried Hamer, senior client success manager Pegasystems. “Namelijk: de wens van jouw organisatie past heel goed bij de manier van werken via een cloudoplossing. Ook in de conversatie met klanten vindt deze kentering plaats. Een paar jaar geleden was de norm ‘zo werken we nu en zo willen we dat het in Pega werkt’; dan begonnen we vanaf dag één met maatwerk. Nu willen klanten juist ‘out of the box’ met zo min mogelijk maatwerk. We staan voor de uitdaging om vanuit de techniek zoveel mogelijk standaard te leveren met een dunne laag maatwerk. Waarbij de eigenaar van de applicatie toch de eigen identiteit in de look en feel van de applicatie terugvindt: in Pega­termen 1:1 Customer Engagement.” Bij agile werken moet de top van de organisatie durven vertrouwen op de product owner en het team Citizen Development “Iedereen is bezig met citizen development en lowcode”, vervolgt Hamer. “We moeten toe naar de situatie dat we klanten iets aanreiken waarmee zij met de juiste training, de juiste cultuur en de juiste mindset zelf aan de slag kunnen. Oftewel: DICTU Rijkszaak als een soort app factory waarin alle componenten gedefinieerd worden op basis van kleuren en pictogrammen. De eindklant kan zelf een workflow maken van een proces dat hij iedere dag doorloopt zonder afhankelijk te zijn van een softwareontwikkelaar of de eigen IT­afdeling. Dat is het kantelpunt waar we nu op zitten. De Pega­technologie kan daar een heel eind in mee en daar profiteren klanten als DICTU enorm van. Dat blijkt wel uit het fantastische resultaat dat DICTU in een paar jaar tijd heeft gerealiseerd: zo’n vijftien applicaties met honderden tot duizenden gebruikers.” Artificial intelligence als stip op de horizon De Nederlandse overheid is zeer complex. Wat zou er gebeuren als alle processen, gestroomlijnd, intelligent en naadloos lopen door alle verschillende overheidsorganisaties heen? Hamer: “Hoe mooi zou het zijn als we de overheid gaan associëren met snelheid in plaats van met traagheid. Met behulp van AI kan feedback richting de burger heel snel verlopen. Je zou zelfs intelligentie kunnen inbouwen, waardoor beslissingen geautomatiseerd kunnen worden. Dat de burger niet meer hoeft te wachten op het besluit van een ambtenaar, maar dat dit eenvoudig volgens de regels wordt getoetst, besloten én aangereikt.” “Uiteindelijk wil je toe naar de AI­laag waarbij ook het voldoen aan wet­ en regelgeving wordt bewaakt”, vult Binnendijk aan. “Anderzijds kan je die regels ook in een proces toepassen. Bijvoorbeeld het geautomatiseerd ondersteunen van de aanvraag en uitgifte van een bouwvergunning door met behulp van kunstmatige intelligentie te toetsen op noodzaak, de juiste criteria, et cetera. Maar het blijft de mens die het uiteindelijke oordeel velt. We zijn nog niet zover, maar dit is wel de stip op de horizon.” Bekijk ook de masterclass in samenwerking met AG Connect: www.agconnect.nl/partner/pegasystems-bv/video-de-rol-van-cultuurbij-digitale-transformaties. Hierin vertellen Ben Binnendijk, Robert-Jan Snijders en Winfried Hamer hoe cultuur impact heeft op de kans van slagen van transformatieprojecten binnen de overheid en welke aspecten hierop van invloed zijn. Nummer 42, april 2022 79

80 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication