partner PinkRoccade draagt bij aan inclusiviteit Gemeente Groningen 39.158 verhuizingen per jaar 75% ‘groene verhuizingen’ 35.256 verhuizingen binnen Nederland waarvan 88% digitaal 3.802 verhuizingen naar het buitenland (emigratie) waarvan 55% digitaal 750 digitale Engelstalige aangiftes binnen 4 maanden 6-8 minuten besparing per online aangifte 100 Engelstalige aangiftes aan balie binnen 4 maanden 3.445 uur potentiële werkdrukvermindering Deurbellen bij een studentenhuis in Groningen. beeld: elzo hofman formulieren, telefoontjes, baliebezoeken of emails veel vragen van internationale studenten, voornamelijk over verhuizing binnen Nederland en naar het buitenland. De vraag naar ondersteuning was groot en deed ons beseffen dat wij op dit gebied niet aan inclusieve dienstverlening voldeden. Wij willen geen enkele doelgroep binnen onze gemeenten uitsluiten én selfservice stimuleren. Dat is onze visie op dienstverlening”, vertelt Roxane Bansema, medewerker beleidsuitvoering Nummer 42, april 2022 bij gemeente Groningen. “Daarom zijn we met PinkRoccade gestart om eerst deze twee processen beet te pakken omdat zij het hoogste volume hebben; tot wel 44.000 verhuismutaties per jaar.” Sinds de livegang in oktober ziet gemeente Groningen al mooie resultaten voorbij komen. De eerste vier maanden kwamen er 750 digitale Engelstalige aangiftes binnen: 550 verhuizingen binnen Nederland en 200 verhuizingen naar het buitenland. En doorliepen de medewerkers 100 Engelstalige aangiftes aan de balie. In Groningen ontvangen ze regelmatig complimenten van de studenten. “We horen regelmatig ‘Wat fijn dat jullie ook aan ons denken!’”, geeft Roxane Bansema aan. “Aan de ambtenarenkant besparen we daarnaast tijd door de integratie tussen de e-dienst en de backoffice én door het toepassen van de ‘groene’ verhuizing waarbij de verhuizing automatisch in de BRP verwerkt wordt zonder tussenkomst van een ambtenaar.” 81
82 Online Touch Home