IT is ook emotie sther Schepers was in Phoenix één van de vier Product Owners voor onderdelen en applicaties. Ze verbond makers en gebruikers. “Je kunt iets slims en efficiënts bedenken, maar dat kan soms botsen op de rollen, processen en werkwijzen van gebruikers. Waardoor je je beoogde verbetering moet aanpassen. Jammer, maar dat zijn nu eenmaal de begrenzingen van IT. Dan moet je het ontwikkelteam overtuigen dat hun prachtige oplossing toch niet gaat werken. Ik snap beide partijen, maar kan dan even die brug niet bouwen. Ik had het geluk dat er van beide kanten veel collegiaal begrip was en dialoog.” E Dus ook zoiets kils als IT brengt emoties teweeg? “Zeker, grote gedrevenheid leidt tot dito teleurstelling en soms tot een woordenwisseling. Dat gebeurde bij ontwikkelaars, maar soms ook bij gebruikers. Uiteindelijk werd het altijd uitgepraat. Vaak met een betere samenwerking tot gevolg.” Esther Schepers vindt wrijving en zelfs botsing tijdens een groot ITproject niet per se negatief. Het komt voort uit het streven naar optimaal werken. Vooral bij gebruikers die langdurig een specifieke CBS-statistiek maken, kan een nieuwe werkwijze vragen oproepen. Schepers kijkt met genoegen terug op Phoenix: “Ik heb zoveel kunnen leren, van automatisering, van agile werken, van alle rollen, karakters en verhoudingen in zo’n groot project. Vooral de deskundigheid en het enthousiasme heb ik als heel positief ervaren. Ik voelde me steeds gesteund als het moeilijk werd.” Haar agile team had de meeste vrouwen: “Diversiteit bleek heel belangrijk, verschillen in persoonlijkheden werken goed. Dat hebben we ook geanalyseerd. Het was mijn rol om te luisteren naar de wensen van verschillende mensen, en hen te overtuigen om tot consensus te komen.” Het meest positief in het algemeen? “Dat Phoenix zo goed geslaagd is geeft iedereen veel voldoening. De gebruikers hebben nog wel wensen, maar het merendeel van de oplossingen bevalt goed. En er blijft ruimte om verbeteringen op te pakken. Wel was de afstand die door COVID ontstond een aanslag op de ontwikkeling.” Schepers begint in september aan een baan als businessanalist, haar oorspronkelijke kunde. “De lessen van Phoenix neem ik mee!” Nummer 43, juli 2022 55
56 Online Touch Home