24

Er was voorheen geen plek in Den Haag waar we met ideeën en zorgen op ICTgebied terecht konden ring te bespreken. “Het gaat nu veel over risico’s. Dat is goed, maar ik zou het onderwerp breder willen bespreken, zodat we digitalisering de ruimte geven om in positieve zin bij te laten dragen. Met innovatie kunnen we de brede welvaart verhogen, tijd besparen, meer mensen nog beter verzorgen. We moeten die kansen niet laten liggen.” De commissie heeft onderwerpen besproken die eerder niet of zelden aan bod kwamen. Van Ginneken stipt de komst van een debat over de ‘digitale begroting’ van Nederland aan, die door DiZa werd geregeld. “Een voorbeeld waaruit blijkt dat we nu dichter op digitalisering zitten.” Daarnaast werd het afgelopen jaar veel Europese regelgeving behandeld bij DiZa. De commissie volgt dat nauwgezet, met onder meer een rapporteur AI en een rapporteur voor Digitale Diensten en Markten Wetten (DSA/DMA). “We geven zo de Tweede Kamer meer kans om Europese processen te beïnvloeden”, zegt Van Ginneken. Van Weerdenburg ziet – als PVV’er – het liefst dat er zo min mogelijk wordt bepaald in Brussel, maar tegelijkertijd vindt ze het goed dat Brussel nu goed gevolgd wordt. “We kunnen in Den Haag van alles bedenken, maar veel digitale wetgeving staat in Brussel allang in de stijgers. En daar trekken we dan onze mond niet open. Als commissie doen we dat gelukkig wel, door ons duidelijk uit te spreken via aangenomen moties bijvoorbeeld.” Van Weerdenburg merkt nog wel op dat debatten bij DiZa soms ‘alle kanten opgaan’, omdat digitalisering ontzettend breed is. “Wanneer het over algoritmes gaat, is de SP er altijd bij om het over de toeslagenaffaire te hebben. Over dat onderwerp weet ik niet veel. Niet omdat ik het niet belangrijk vind, maar omdat mijn partij daar een andere woordvoerder voor heeft. Debatten mogen wat mij betreft korter en minder een vergaarbak zijn aan onderwerpen; meer toegespitst op één onderwerp.” Concrete resultaten Al met al zijn de commissieleden tevreden over de concrete resultaten van het afgelopen jaar. Rajkowski en Van Ginneken stippen bijvoorbeeld aan dat het in de commissie DiZa éindelijk gelukt is om de woonadressen van zzp’ers af te schermen in het handelsregister. Dat heeft jaren geduurd. Rajkowski: “Nu het via DiZa werd ingestoken, hebben ministers eindelijk de moties opgepakt en uitgevoerd.” Ook lukte het om een hoorzitting te organiseren met de grote techreuzen. “Ik vraag me af of dit met de commissie Economische Zaken ook gelukt was. We hebben als DiZa echt onderwerpen naar ons toe getrokken.” Ze denkt dat het een voordeel is dat DiZa nog niet ‘volgestopt is’ met allerlei onderwerpen uit het verleden. “Als woordvoerders kun je in een nieuwe commissie onderwerpen kneden naar de thema’s die we zelf belangrijk vinden.” Wat Van Weerdenburg betreft heeft DiZa in het eerste jaar ‘goed aan het jasje getrokken’ van staatssecretaris Van Huffelen om zo snel mogelijk met een routekaart en een werkagenda te komen voor digitaliseringsplannen. “Want dat schoot niet op. Nu kunnen we concreet ergens over praten.” En daar zijn niet alleen de commissieleden zelf maar ook hun collega-Kamerleden blij mee. “Er was voorheen geen plek in Den Haag waar we met ideeën en zorgen op ICT-gebied terecht konden. DiZa is nu een vast onderdeel in de Tweede Kamer waar je niet meer omheen kunt.” 24

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication