Over Informatie Gesproken de samenwerking opzoeken. Van Ierssel: “We gaan niet zelf initiatieven starten die al ergens lopen, we willen dan juist de verbinding leggen. Bijvoorbeeld door het burgerperspectief meer in te brengen bij een overheidsprogramma dat daar nog naar op zoek is. Of een link leggen met een kennisinstelling of bedrijf. Daar zijn wij een platform voor, deze partijen zijn bij ons aangesloten.” Menselijke maat De komende tijd wordt een uitvoeringsagenda opgesteld, inclusief te behalen resultaten, die de activiteiten vanuit de maatschappelijke coalitie richting gaat geven. Van Ierssel: “Het zou best kunnen dat wij de partij zijn die vooral het overzicht 7 oplossingen 1 2 3 4 en de samenhang geeft en de lijntjes tussen diverse programma’s en initiatieven legt. Als we op die manier een betere informatierelatie tussen overheid, burgers en bedrijfsleven realiseren, dan hebben we al veel toegevoegde waarde.” Eppo van Nispen tot Sevenaer, ambassadeur van de maatschappelijke coalitie Over Informatie Gesproken en directeur van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, concludeert: “Als je het over informatie hebt, dan gaat het vaak over systemen. Maar waar het eigenlijk om gaat is de relatie met de burger en daarin is de menselijke maat heel belangrijk. Als maatschappelijke coalitie houden we die waarde stevig in het oog. Daar zullen we bovenop zitten bij alle initiatieven die er zijn voor het verbeteren van de informatierelatie en de informatiehuishouding.” De burger is eigenaar van zijn eigen informatie We willen een portaal voor burgers waar zij kunnen zien welke data overheden over hen hebben, hoe zij deze gebruiken, met wie zij deze delen en met welk doel. Realisatie: 2027. Daarnaast wordt binnen 5 jaar een uitvraag onder burgers gedaan waarin zij zich kunnen uitspreken over het delen van informatie. Toegankelijkheid verbeteren Een goed informatiesysteem zorgt ervoor dat burgers en organisaties optimaal van informatie zijn voorzien, zodat ze kunnen handelen op basis van lokaal of nationaal beleid. Gelijkwaardige informatiepositie burgers Burgers moeten als slachtoffer van overheidshandelen of procespartij toegang krijgen tot dezelfde overheidsinformatie als de overheid zelf. Daarbij gelden uiteraard uitzonderingen, zoals de AVG, gegevens over een strafrechtelijk onderzoek of de veiligheid van de staat. Verbeteren actieve en passieve openbaarheid De overheid deelt actief informatie met burgers, zoals bepaald in art. 3.1 van de Woo. Vanaf 2024 worden veelgevraagde documenten binnen 8 weken actief openbaar gemaakt. Binnen een jaar moeten de doorlooptijden van Woo-verzoeken sterk verkort zijn: 75 procent van de verzoeken wordt dan binnen 42 dagen afgehandeld. 28 5 6 7 Dialoog over informatiebehoeften en onderzoek We gaan met belangenorganisaties van burgers in gesprek om hun behoeften te achterhalen over het verstrekken, inzien en vernietigen van informatie. We vormen een platform voor ontwerpend onderzoek en advies op het gebied van de informatierelatie tussen overheid en samenleving. Bewustzijn, opleiding, cultuurverandering en experimenten We creëren bewustzijn over de waarde van informatie. We jagen aan dat er lesmateriaal wordt ontwikkeld over het belang van het werken met open, toegankelijke, eenvoudige en duidelijke informatie. Ook stimuleren we opleidingen en een cultuurverandering waarbij het uitgangspunt is dat ambtenaren primair handelen vanuit het belang van de samenleving. De ambtelijke eed wordt aangepast In de oude ambtseed staan op het gebied van informatie vooral beloften over geheimhouding. In aanvulling daarop pleiten we voor het opnemen van beloften over transparantie. Ook vinden we het belangrijk dat in de ambtseed de eigen verantwoordelijkheid van de ambtenaar tot uitdrukking komt. Het volledige manifest is te vinden op de website van RDDI: www.overinformatiegesproken.nl
29 Online Touch Home