59

3 Tachtig procent van het budget gaat zitten in exploitatie en beheer en regulier onderhoud te krijgen. Vanuit SVB en UWV is de wens naar voren gekomen om meer vaart te zetten achter machtigen en wettelijk vertegenwoordigen. Dat is uiterst relevant voor de doelgroep die digitaal niet mee kan komen of niet handelingsbekwaam wordt bevonden. Naarmate de overheid digitaler wordt zullen we mensen aan moeten kunnen wijzen die namens hen in het digitale systeem zaken kunnen regelen. We ontwikkelen daar samen het gemeenschappelijke fundament voor. Met het MIDO hebben we een geschikt platform gecreëerd. Ik ben er best wel trots op dat het is gelukt een gemeenschappelijk programmeringsplan te maken. Dat is een prima stap vooruit. Natuurlijk is dit plan een eerste proeve. 2022 was een transitiejaar. Komend jaar moeten we in een beter afgestemd ritme komen voor de totstandkoming van de programmering voor 2024. Bovendien moeten we wat we nu in het plan hebben gezet, voor een belangrijk deel tot uitvoering brengen, anders is het plan een papieren tijger. Ook zullen we ongetwijfeld plannen bij moeten stellen. Dit jaar zullen we moeten leren hoe je ook dat met elkaar doet. Het MIDO is misschien minder zichtbaar, maar we zijn een belangrijke drager van de vernieuwing van de digitale overheid. Je kunt wel de ambitie hebben om een wallet-ID neer te zetten, maar je moet hem ook ergens kunnen laten landen.” gegevensuitwisseling Waaronder herbouw van Digipoort en de doorontwikkeling naar een Federatief Datastelsel – niet te verwarren met de ontwikkeling van het Federatief Berichten Stelsel (FBS), de vervanger van het berichtenmagazijn GLOBE van MijnOverheid/Berichtenbox; over vijf jaar moeten data-aanbieders en datagebruikers binnen en buiten de overheid verantwoord gegevens uit kunnen wisselen dankzij technische afspraken, standaarden en generieke voorzieningen. 4 infrastructuur Beheer van NORA, vernieuwing van PKIoverheid en het doorontwikkelen van Diginetwerk; doel is dat de GDIinfrastructuur – inclusief cloudplatformen – over vijf jaar dusdanig robuust is dat partijen erop kunnen vertrouwen, ook in crisissituaties. Aan deze vier domeinen wordt gewerkt in ‘programmeringstafels’ onder de Programmeringsraad GDI (PGDI). Het budget voor 2023 gaat naar beheer- en exploitatie van onder meer DigiD en MijnOverheid en de eerste implementatie van eIDAS-software (totaal 234,7 miljoen euro) en doorontwikkel- en vernieuwings projecten (62,5 miljoen euro), waaronder de elektronische digitale identiteit en de eerste voorbeeldversie van de publieke open source wallet-ID (budget: 15,5 miljoen euro). Nummer 45, januari 2023 59

60 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication