68

Salesforce bouwt mee aan ommon Ground is het leidende inrichtingsprincipe bij de herinrichting van de gemeentelijke informatievoorziening. Met als doel om op een moderne en flexibele manier in te kunnen spelen op actuele maatschappelijke opgaven. In 2018 is het groeipact getekend waarin gemeenten, ketenpartners en leveranciers afspraken om samen op te trekken in deze opgave. In 2020 heeft Salesforce zich daarbij aangesloten. C In de kinderschoenen Wouter Trumpie: “Onze architectuur sluit naadloos aan op de Common Ground-visie om gegevens makkelijker uitwisselbaar te maken. Die visie is gebaseerd op ontkoppelde componenten met afgebakende functionaliteit (bouwstenen) en gestandaardiseerde interfaces. Zo is het Salesforce-platform als cloudapplicatie ook opgebouwd. Het stelt je in staat om moeiteloos op te schalen en te variëren – en daarmee dus maatwerk te leveren in je ICT-ondersteuning – mits je dezelfde basisafspraken hanteert.” Her en der in Nederland zijn er projecten waarin de overheidsinformatievoorziening aangepast wordt volgens de Common Ground-principes. Zelf is Salesforce in meerdere gemeenten actief. Maar overall staat de digitale transformatie van de dienstverlening in gemeenteland nog in de kinderschoenen, meent Trumpie. “Dat is ook niet zo vreemd”, stelt hij. “Het gaat om complexe processen die boven68 Gemeenten hebben nog een weg te gaan om Common Ground te bereiken. Er wordt progressie geboekt, maar het wachten is op de versnelling. “We moeten oppassen dat we ons niet te veel richten op de interne processen”, aldus Wouter Trumpie, Enterprise Architect Publieke Sector Europa bij Salesforce. dien lokaal van elkaar verschillen. Je kunt niet in één keer een compleet landschap veranderen.” Stip op de horizon De meeste gemeenten zijn ook een e-government, in de zin dat zij producten en diensten digitaal aanbieden. Grote gemeenten weten daar inmiddels ook een behoorlijke transparantie in te bereiken. Maar de mate waarin er sprake is van coördinatie in de uitvoering van die producten en diensten laat nog te wensen over. Laat staan dat gemeenten datagedreven en proactief inspelen op de wensen en behoeften van inwoners en bedrijven. “Dat een gemeente bij wijze van spreken weet dat jij een bouwvergunning nodig hebt, voordat je zelf die aanvraag gedaan hebt.” Dat laatste is de stip op de horizon. De kracht van Common Ground is dat iedere gemeente zijn eigen route en tempo kan kiezen, maar dat uiteindelijk hetzelfde doel wordt bereikt, namelijk een uniforme, toegankelijke informatievoorziening. “Salesforce biedt een gedeelte van de oplossing, die dan weer makkelijk te integreren is in andere oplossingen. Zo ga je stap voor stap verder. En op een gegeven moment komt die versnelling vanzelf.” Altijd gericht op inwoners en bedrijven Wel waarschuwt Trumpie voor een valkuil voor gemeenten in dit traject. De verleiding is groot om alle energie naar binnen te richten, ook gelet op de grote beleidsopgaven waarvoor zij staan. Maar interne processen pas beeld: shutterstock

69 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication