78

Gevraagd: Chief Data Officer CDO (m/v) Voor het verbeteren van de informatiehuishouding noemt Van Wallenburg concreet de optie van Chief Data Officer (CDO), als beoogde rechterhand van de CIO. Deze laatste richt zich op de functionele informatievoorziening, de CDO kan zich op het inhoudelijke gebruik van data en het beheersen van risico’s richten. In 2020 pleitte ABD TOPConsult, het eigen ‘adviesbureau’ van topambtenaren bij het Rijk, in het tweede en laatste rapport voor het traject Werk aan Uitvoering al voor de invoering van een CDOstelsel bij uitvoerings organisaties. Het ministerie van BZK heeft zelf een onderzoek naar deze nog dun gezaaide functie bij de Rijksoverheid uit laten voeren. Data zijn een bron van effectiever beleid en efficiëntere interne processen en vormen de sleutel naar datagedreven werken. Hierin komt naar voren dat op het ministerie van EZK reeds verschillende CDO’s actief zijn en dat het ministerie van JenV aan een CDO-structuur werkt. “Ik zou graag zien dat de departementen en de uitvoeringsorganisaties een functie van CDO of een dergelijke structuur inrichten”, zegt Van Wallenburg. “We zijn nu bezig met de uitwerking hiervan, zodat we op korte termijn een scherp beeld hebben van de scope van deze werkzaamheden en wat er precies nodig is.” 78 de rug. We kunnen producten laten zien, zoals kaders en richtlijnen. Al wordt het tijd dat de eerste effecten zichtbaar worden. Dat geef ik toe. De voortgangsrapportages moeten nog volgen. We hebben beslist stappen gezet. We zijn goed geslaagd in het openbaar maken van de onderliggende beslisnota’s bij stukken die naar de Kamer gaan. Dat kun je als een concreet resultaat bestempelen.” Disharmonie aanpakken Ook aan de ICT-kant is een inhaalslag nodig. De vele onderdelen van de Rijksoverheid – van departementen tot uitvoeringsorganisaties – leggen informatie op uiteenlopende wijze vast. Bewaar- en vernietigingstermijnen lopen uiteen. Niet alleen het informatiebeleid, maar ook de ICT-systemen lopen uiteen. Om de disharmonie aan te kunnen pakken, moeten er concrete standaardeisen aan informatiesystemen worden gesteld, die informatie voor nu en voor straks moeten bewaren. Zacht gezegd geen eenvoudige opgave voor het Rijk, gezien het brede en gevarieerde ICT-landschap, geeft Van Wallenburg toe. “Evident moeten we gaan snoeien. Dat hebben we in de ICBR ook tegen elkaar gezegd, maar in feite wil iedereen bij het Rijk dit. We moeten terug naar minder en er moeten standaarden komen waar systemen aan moeten voldoen vanwege de interoperabiliteit. De vraag is of je daar in één keer toe over kunt gaan of moet wachten tot een systeem aan vervanging toe is. Naast een inhoudelijke is een bedrijfseconomische afweging nodig. De stip op de horizon is in elk geval naar veel minder.” Een harde deadline kan Van Wallenburg hier niet aan vastpinnen. Marieke van Wallenburg: ‘Snoeien in ICT-landschap’. beeld: arenda oomen Wat niet wil zeggen, dat de ICT-vernieuwing stilstaat. Zo is er intensief gestudeerd op het vereenvoudigen en uniformeren van de processen en architectuur van DMS’en (documentmanagementsystemen) en RMA’s (kort voor de Records Management Applicaties voor onder meer e-mails en afbeeldingen), die bij het Rijk in gebruik zijn. “De uitkomst van het onderzoek is dat dit soort systemen de komende jaren noodzakelijk blijven. In de loop van 2023 komt er een aanbesteding voor nieuwe systemen die aan de eisen van interoperabiliteit en duurzame toegankelijkheid van data moeten voldoen. “Deze systemen moeten dus rijksbreed inzetbaar zijn”, licht Van Wallenburg toe. De explosief toegenomen berg aan digitale content en berichtenverkeer bij de overheid wordt eveneens aangepakt. Een van de actiepunten is het duurzaam toegankelijk beheer van e-mailboxen en rijksoverheidswebsites. Voor dat laatste is inmiddels een contract voor een nieuw systeem gesloten. Alle departementen gaan hier gebruik van maken. Voor wat de e-mailboxen betreft is er nog geen oplossing gevonden. In de tussentijd is al wel de inhoud van alle elektronische brievenbussen veilig gesteld, zodat er geen e-mails kunnen verdwijnen. Voor de zeven departementen die klant zijn van het SSC-ICT van het Rijk, komt in 2023 een technische voorziening, zodat ze al het mailverkeer kunnen archiveren. De departementen hebben overigens ook eigen oplossingen gerealiseerd. “Aan het ICT-gereedschap zal het niet liggen”, zegt Van Wallenburg, “nu is het zaak dat dit allemaal echt resultaat op gaat leveren. Zover zijn we nog niet.”

79 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication