14

Nathalie van Berkel, lid Raad van Bestuur UWV: “Het accent van de inhoud ligt op wet­ en regelgeving waar we niet vanaf kunnen wijken, die tot ingewikkelde situaties in de praktijk leidt.” “Die knelpuntenbrieven zijn, in tegenstelling tot andere rapportages, dus géén politieke documenten”, benadrukt Nathalie van Berkel, lid Raad van Bestuur UWV, in een vraaggesprek met iBestuur. “Doel van die knelpuntenbrieven is het informeren van Kamerleden en zorgen voor bewustwording over de ongewenste effecten van wetgeving en beleid. Waar lopen wij als publieke dienstverlener tegen aan? En is dit echt wat u als wetgever heeft bedoeld? Dit aan de orde stellen hoort bij onze professionaliteit als publieke dienstverlener.” Groeimodel De Staat van de Uitvoering is omkleed met de nodige speelruimte: het programma is bedoeld om ‘te informeren, te agenderen en te inspireren’. De opstellers noemen het ook een ‘groeimodel’: het vergt ‘meerdere jaren om een compleet beeld van de uitvoering te krijgen’, aldus de bijbehorende website. Dat blijkt ook uit een globale analyse van iBestuur (zie verderop): de ene uitvoeringsinstelling rapporteert zeer uitgebreid en kijkt zowel naar binnen (bedrijfsvoering) als naar buiten (wetgevers en beleidsmakers, én prestaties richting burgers en bedrijven); de ander beperkt zich tot vijf punten in een overzichtje van twee A4’tjes. “Waar knelt het nu in de uitvoering? Hoe kom je tot meer publieke waarde? Daar hebben we vanuit verschillende perspectieven en op verschillende manieren een beeld van gegeven”, reageert Nathan Ducastel (directeur VNG Realisatie) op de verschillen in de documenten. Ducastel gelooft ook niet in een soort blauwdruk of format hiervoor. “Ik zie dit zelf vooral als een eerste goede oefening. De verschillende Standen van de Uitvoering zullen ons helpen om er meer lijn in te krijgen.” Potentie Zou een externe partij met een frisse blik laten meekijken naar de knelpunten tussen beleid en uitvoering kunnen helpen dingen nog scherper te krijgen? Nathan Ducastel geeft hierbij aan dat externe experts vanuit verschillende expertises en rollen, zoals Albert Jan Kruiter (IPW), Herman Tjeenk Willink en Reinier van Zutphen (NO), ook al zorgen voor scherpe reflectie en voldoende input van buitenaf richting de uitvoeringsinstellingen. In reactie op de verschillen in de opzet en omvang van de rapportages wijst Van Berkel vooral op de grote verschillen die tussen de publieke dienstverleners bestaan. Omvang, type werkzaamheden en regelingen, onderliggende werkprocessen en de afspraken tussen publieke dienstverleners, departement en minister: ze lopen sterk uiteen. En zbo’s kunnen zich in knelpuntbrieven wat meer vrijheden veroorloven omdat ze niet rechtstreeks aan een minister rapporteren. Van Berkel focust daarom liever op de potentie van de knelpuntbrieven. “Uniek is dat we hiermee als zbo zelf in gesprek kunnen met de leden van de vaste Kamercommissie. Het accent van de 14

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication