15

Nathan Ducastel: “Vanuit de uitvoering lukt het onvoldoende tegendruk richting de wetgever te organiseren.” beeld: ilya van marle inhoud ligt op wet- en regelgeving waar we niet vanaf kunnen wijken, die tot ingewikkelde situaties in de praktijk leidt. Een voorbeeld: mensen met een Wajong-uitkering mogen in veel gevallen naast hun uitkering ook werken. Als zij een variabele bonus van hun werkgever ontvangen, verdienen ze wellicht meer dan wettelijk is toegestaan. Als UWV bij de verrekening over de jaargrens heengaat, wordt er bruto verrekend. Dat kan betekenen dat iemand bij verrekening van 1.000 euro soms 2.000 euro moet betalen. Dit bruto-netto verschil kan cliënten in financiële problemen brengen, omdat meer dan het ontvangen bedrag terugbetaald moet worden. Dat leidt regelmatig tot problemen. Het verschil moet men zelf terugvragen bij de Belastingdienst. Veel mensen weten dit niet. Het is bovendien een onnodige workaround en wij zouden dit graag anders willen voor onze cliënten.” Ducastel benadrukt vooral het belang van een van de eindconclusies in het eindrapport: “We lopen vast in complexiteit. We proberen alles in wetten en regels te vatten. Een deel van die complexiteit komt tot stand doordat de samenleving om heel fijnmazige wet- en regelgeving vraagt met veel ruimte voor uitzonderingen op uitzonderingen. Hoe fijnmaziger de afspraken, hoe lastiger de uitvoering en hoe lastiger het beleid. Vanuit de uitvoering lukt het onvoldoende daar tegendruk richting de wetgever op te organiseren. En als dat wel gebeurt doen we dat vaak vooral binnen de eigen kolom en te weinig over domeinen heen. De vele bezuinigingen op de uitvoering hebben daar ook invloed op gehad.” Diagonale oriëntatie Dan de overstap naar de verbeter- en veranderplannen, want uiteindelijk moet de overheid – van Rijk tot gemeente en van departement tot zbo’s – hard aan de slag. Dat is althans de overtuiging van Ducastel. “De problemen zoals die bijvoorbeeld ontstaan zijn rond de toeslagenaffaire kan je niet alleen Nummer 46, april 2023 15 Hoe fijnmaziger de afspraken, hoe lastiger de uitvoering en hoe lastiger het beleid

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication