Het label CDO is geen garantie voor succes en invloed aan de managementtafel Brabander: “Mijn functionele bevoegdheden zijn momenteel nondescript. Er zijn geen afspraken over en ik ben formeel niet aansturend. Ik pak wel steeds meer die rol en dat wordt ook toegelaten. Ik probeer het een en ander te claimen in de geest van onze gedeelde doelstellingen. Natuurlijk zijn er wel mensen die zeggen: ‘Ja, dahag!’, maar ik ben er gerust op dat mijn rol blijft groeien. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het volwassen worden van een organisatie van zeven samenwerkende gemeenten zoals Drechtsteden is.” Arduin: “Wij kozen voor het zogenaamde hub&spoke-model. Het expertise centrum van de CDO is de naaf (hub) en de verschillende dienstonderdelen van de gemeenten (de spaken) hebben ieder nog hun eigen kleine datateampje: een databusiness-analist, een data-steward en een data-officer.” Lodder: “Kijk, dat vind ik nou de mooiste organisatievariant. De Tweede Kamer is veel kleinschaliger, dus is dat model wat lastiger vorm te geven. Maar ik denk dat we er wel naar toe kunnen groeien.” Sander Brabander, jij werkte in het bedrijfsleven voornamelijk voor de publieke sector. Kun je aangeven in hoeverre het CDO-schap onderling verschilt? Brabander: “Bij de overheden is het maatschappelijk belang van datamining en -gebruik alles bepalend. In het bedrijfsleven ligt het wat gecompliceerder. De vraag of het bijdraagt aan de omzet en winst is dominant en daarin speelt ook het imago van het bedrijf een rol. Als een bedrijf over de schreef gaat op het gebied van privacy, transparantie en veiligheid, kan dat fataal aflopen. Er is een groot risico, maar van de andere kant is het voor bedrijven ook juist aantrekkelijk om het grijze gebied te betreden. Ik denk in mijn huidige rol wel eens: mwah, dit moet wel kunnen; zijn we niet te streng? Volgen we de geest of de letter? Maar bedrijven moeten misschien nog beter op hun tellen passen.” Lodder: ”Ik zou denken: de overheid moet juist veel voorzichtiger zijn, omdat het om publieke belangen gaat. Maar misschien denk ik dat omdat ik werk waar ik werk.” Arduin: “Daarbij komt dat de overheid geacht wordt het goede voorbeeld te geven. Van een bedrijf verwacht niemand dat, toch? De gemeentelijke overheid ligt meer onder een vergrootglas. Niet alleen bij het college, maar ook bij de raad. De raad roept de uitvoerende ambtenaren regelmatig op het matje.” Lodder: “Inderdaad, dat zijn ook je klanten. Klanten in de politieke hoek. En vergis je niet, zij zijn tegenwoordig aardig goed op de hoogte van de ins en outs van de digitale overheid.” 104
105 Online Touch Home