De inzet van kunstmatige intelligentie (AI) biedt de publieke sector kansen om werk uit handen te nemen en de kloof met burgers te dichten. Overheidsinstanties onderkennen het potentieel, maar missen nog de juiste vaardigheden. Razo van Berkel en Frank van der Meer van ICT-bedrijf Centric geven tekst en uitleg hoe deze technologie succesvol toe te passen. Hoe gemeenten kunnen profiteren van kunstmatige intelligentie B este ChatGPT, zou je me kunnen vertellen wat AI (artificial intelligence) voor de gemeentemarkt kan betekenen? “Ja, natuurlijk!” antwoordt de chatbot. Het resultaat is indrukwekkend. Binnen 25 seconden prijkt er een lijstje met tien concrete toepassingsgebieden op het scherm. Van het optimaliseren van afvalbeheer met slimme camerasystemen tot het verbeteren van de stadsplanning op basis van data over verkeersstromen. Razo van Berkel, als software engineer verbonden aan het Startup and Innovation Centre van Centric, kijkt er niet van op. Vanuit zijn studie Data Science en Artificial Intelligence aan de Universiteit Leiden is hij op de hoogte hoe die AI-modellen werken en hoe je ze kunt bouwen. “Er is al een gemeente die met slimme sensoren bovenop auto’s kentekens scant op foutparkeerders. Je ziet ontwikkelingen waarbij de lokale overheid zwerfafval te lijf gaat met camera’s op vuilniswagens die problematische hoeveelheden afval herkennen.” Toch zijn het nog maar een paar grote gemeenten die de handschoen oppakken. Logisch, vindt Frank van der Meer, business development manager van de businessunit Data Analytics bij Centric. “Je moet er de mensen voor hebben. Want er is veel vraag naar data scientists. 44 Daarnaast heb je experts nodig die AI met de overige disciplines kunnen verbinden.” Hij noemt een voorbeeld binnen het so ciaal domein. “Hier werken de ambtenaren met veel toewijding voor hun cliënten, maar vaak zijn ze minder vertrouwd met digitale technologie. Terwijl juist hier kansen liggen om de meerwaarde van AI te benutten”, is de overtuiging van de econometrist. Stip op de horizon Er is kortom werk aan de winkel voordat je de vruchten van AI kunt plukken. Maar hoe haal je alles uit deze veelbelovende technologie? Volgens Van der Meer begint dat met een stip op de horizon. “Het implementeren van AI moet geen doel op zich zijn. Een datastrategie met een missie, visie, roadmap, businesscase en risico-inventarisatie is een must.” Alle disciplines worden aangehaald als je echt met AI aan de slag gaat. Daarom zijn verbinders binnen een organisatie cruciaal. Specialisten die zowel de taal spreken van data-experts, IT, management als de werkvloer. “Bij AI is samenwerking onmisbaar, omdat het verschillende vaardigheden vereist en het is onmogelijk deze in één persoon te vinden”, weet Van Berkel. Van der Meer benadrukt dat de menHet belang van ethische AI zal blijven toenemen tegie, de organisatiestructuur, processen en cultuur. Je moet werknemers daar van meet af aan bij begeleiden. Leiderschap is ook ruimte durven geven aan experimenten en bijscholing stimuleren voor technische vaardigheden. Investeer je in mensen en technologie, dan haal je je achterstand snel in.” Administratieve winst Centric is achter de schermen volop bezig AI concreet toe te passen in proselijke component vaak onderschat wordt bij datagedreven werken. “Focus niet alleen op technologie, maar ook op mensen. Dat begint bij de leidinggevenden die actief betrokken zijn bij het beoordelen, plannen en inzetten van AI-initiatieven. Het omarmen van AI betekent een veranderproces. Het raak allerlei aspecten van de business, zoals leiderschap, stra
45 Online Touch Home