45

partner C e n t r i c Razo van Berkel en Frank van der Meer: “Het implementeren van AI moet geen doel op zich zijn.” beeld: eline schuurmans ducten. Van Berkel noemt het voorbeeld van het inlezen van loonstroken voor het bepalen van uitkeringen. “We leggen de laatste hand aan een AI-model dat op basis van de verschillende lay-outs van loonverwerkers één standaardmodel maakt. Dat scheelt ontzettend veel administratief handwerk.” Een andere ontwikkeling is het sneller en effectiever beoordelen van WOZ-bezwaren. Van der Meer legt uit dat slimme AI-modellen uit de bezwaren automatisch tekst filteren van wat het bezwaar is en vervolgens zelf de follow-up in gang zetten. Bijvoorbeeld met het sturen van een brief naar de taxateur. Van Berkel ziet kansen om documentatie binnen organisaties toegankelijker te maken met behulp van een slimme chat interface, vergelijkbaar met ChatGPT. “Ik ben de mogelijkheden aan het verkennen om een AI-model te bouwen die vragen beantwoordt en vervolgvragen stelt op basis van alle data binnen een organiNummer 47, juni 2023 satie; een virtuele, persoonlijke assistent die je helpt met het vinden van de juiste informatie, waardoor bijvoorbeeld medewerkers van de klantenservice hun werk sneller en efficiënter kunnen doen.” Hij verwacht dat het model zelfs kan worden geïntegreerd in de website van de gemeente, zodat burgers een naadloze en verbeterde gebruikerservaring hebben. “Als je als burger online een aanvraag doet voor een tweede parkeervergunning, moet je allerlei stappen nemen. Met een chatrobot die je direct aan de hand neemt – ‘ik woon in die straat’, ‘die vergunning heb ik nodig’ en ‘met deze knop vraag je hem aan’ – maak je een veel natuurlijkere interactie mogelijk. Bovendien ontlast het je klantcontactafdeling”, aldus de software engineer, die al aan het experimenten is met zo’n AI-model. Menselijke interactie De ontwikkelingen op het gebied van AI gaan kortom razendsnel. Van der Meer voorspelt een kloof tussen wat er technologisch mogelijk is, hoe snel gemeenten mee kunnen op deze AI-trein en wat als ethisch verantwoord wordt beschouwd. “Deze drie aspecten zullen elkaar ergens ontmoeten. Ik denk dat er meer aandacht zal zijn voor de ethische kwesties. Omdat technologische ontwikkelingen snel gaan en wetgeving hierop achterblijft, zal het belang van ethische AI blijven toenemen.” Van Berkel voorziet dat het arbeidslandschap de komende jaren verandert en dat routinematige taken volledig worden overgenomen door AI. Al betekent dit volgens hem niet dat mensen volledig uit het vakgebied zullen verdwijnen. “Mensen zullen altijd menselijke interactie nodig hebben. Bovendien zit de creativiteit nog steeds bij de mens. Uiteindelijk denk ik dat de combinatie van mensen en AI succesvol zal zijn. Aan ons de taak ervoor te zorgen dat dit op een veilige en goede manier gebeurt.” 45

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication