78

Staat van de Uitvoering De negatieve berichten over overheidsdienstverlening en onbetrouwbare politiek stapelen zich inmiddels op. Daarom is Nederland sinds de zomer van 2022 weer een stuurgroep en overlegorgaan rijker. Ik ben superblij met deze stuurgroep. de manier waarop de uitvoering van de coronasteun gedaan werd door RVO.1 rote uitvoeringsorganisaties werken samen om de politiek periodiek te informeren met een terugkerende publicatie over de publieke dienstverlening. Behalve overheidsorganisaties is er ook een prominente rol weggelegd voor gerenommeerde wetenschappers en onderzoeksbureaus en vinden er tientallen onderzoeken plaats. G Het is toe te juichen dat de grote overheidsdienstverleners elkaar op dit vlak gevonden hebben en dat ze op dit onderwerp ook toenadering tot de politiek zoeken. Dat er heel veel progressie wordt gemaakt in de kwaliteit van dienstverlening op het moment dat beleid en uitvoering nauw samenwerken is al eerder gebleken. Een mooi voorbeeld hiervan is 78 Oproepen aan de politiek Op 18 januari 2023 is de eerste ‘Staat van de Uitvoering’ aan de Tweede Kamer overhandigd: een rijksbreed en trendmatig beeld over de uitvoeringspraktijk van de overheid. Het belangrijkste probleem dat geadresseerd wordt, is de hoge mate van complexiteit die we hebben gecreëerd in wet- en regelgeving, onze processen, de stapeling van beleid, de manier waarop we georganiseerd zijn en in onze ITsystemen. Dat komt de wendbaarheid en daarmee de dienstverlening aan burgers en ondernemers niet ten goede. In de ‘Staat van de Uitvoering’ staan 5 oproepen aan de politiek: 1. Begin met complexiteitsreductie, doorbreek het patroon. 2. Betrek de uitvoering vanaf het allerprilste begin bij de beleidsvorming. 3. Ontwikkel samen een beeld van trends en bijbehorende dilemma’s in de publieke dienstverlening. 4. Van verantwoorden achteraf, naar sturen en bijsturen. 5. Breng gegevensuitwisseling tussen publieke dienstverleners nu echt op gang. Politiek, beleid en uitvoering moeten met elkaar het gesprek voeren over hoe ze de complexiteit kunnen terugdringen. Complexiteit die we niet alleen zien in ingewikkelde wet- en regelgeving, maar ook nadrukkelijk in stapeling van nieuw beleid. De krapte op de arbeidsmarkt maakt dat we met meer urgentie deze complexiteit moeten reduceren zodat de publieke dienstverlening toekomstbeTechnologie kan bijdragen aan persoonlijke dienstverlening en maatwerk stendig wordt. Dat is ook van belang om het vertrouwen in de overheid te herstellen en te borgen. Een belang waar we een gezamenlijke opgave in hebben. De belangrijkste knelpunten In de eerste ‘Staat van de Uitvoering’ zijn de standen van 38 uitvoeringsorganisaties onderzocht. Het zijn de publieke dienstverleners die het meest intensief

79 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication