partner Blueriq én menselijke maat contact hebben met burgers en ondernemers: zelfstandige bestuursorganen, agentschappen en diensten. Als belangrijkste knelpunten worden gezien: • Complexiteit van wet- en regelgeving: uitvoerders, burgers en ondernemers begrijpen het niet meer, uitvoerbaarwordt nog steeds enkel geassocieerd met automatisering en/of standaardisering terwijl reeds toegepaste technologie juist kan bijdragen aan persoonlijke dienstverlening en maatwerk. In een recent onderzoek dat wij uitvoerden onder professionals uit de overheidssector, bleek heid speelt een beperkte rol bij het formuleren van beleid. • Complexiteit van steeds nieuw beleid, met torenhoge ambities en beperkte (extra) middelen: hierdoor staan publieke dienstverleners onder druk. • Informatievoorziening niet op orde: IT-systemen zijn verouderd, gegevensuitwisseling is onvoldoende om burgers en ondernemers goed te helpen. • Spanning tussen gestandaardiseerde aanpak en maatwerk in de uitvoering van het beleid; burgers en ondernemers gaan nu ook maatwerk verwachten waar dit niet altijd kan. • Verdeling van schaarste. Een onmogelijke wervingsinspanning: vergrijsde organisaties, veel vraag naar schaarse beroepen, structurele krapte op de arbeidsmarkt. Een ontbrekende oproep Stuk voor stuk zinnige oproepen en knelpunten en ik hoop dat de politiek zal luisteren. Toch bekruipt mij het gevoel dat er iets wezenlijks ontbreekt. De spanning tussen gestandaardiseerde aanpak en maatwerk wordt dan wel als knelpunt benoemd, echter er wordt nog geen oproep gedaan naar de omarming van technologie als facilitator van maatwerk, ofwel de menselijke maat. Technologie Nummer 47, juni 2023 dat er wat betreft dienstverlening met menselijke maat nog veel verbeterd kan en moet worden. Daaropvolgend bleek ook dat er nog te weinig gebruikgemaakt wordt van passende technologie om dit te realiseren (https://go.blueriq.com/ rapport-destaatvandemenselijkemaat). Mijn suggestie voor een tweede ‘Staat van uitvoering’ is dan ook: organiseer een klankbordgroep van specialisten uit het bedrijfsleven die onbezoldigd actief willen meedenken en reflecteren hoe ICT kan bijdragen aan een persoonlijke en efficiënte dienstverlening. U mag dit artikel beschouwen als een principebereidheid om hieraan een bijdrage te leveren. Samen naar ons gemeenschappelijke doel! Wilt u verder praten over de menselijke maat in overheidsdienstverlening? Meld u dan aan voor ons rondetafelgesprek via go.blueriq. com/rapport-destaatvandemenselijkemaat. Frits van Endhoven, relatiemanager overheid Blueriq, f.van.endhoven@blueriq.com of 06-46093722 [1] https://ibestuur.nl/partner-blueriq/ rvo-we-komen-sterker-uit-deze-crisis Scan de QR-code en bekijk de video waarin ik dieper inga op het onderwerp menselijke maat en technologie. 79 beeld: alex tanya
80 Online Touch Home