partner C e n t r i c Mark Uiterwijk Winkel: “Proactieve dienstverlening is mogelijk door het automatiseren van je processen.” beeld: eline schuurmans op de vergrijzing Severin Kloos: “Het gros van de gemeentelijke processen kan heel goed geautomatiseerd worden.” beeld: abbink fotografie complexe processen is automatisering niet mogelijk. Maar IT kan wel ondersteunen, vertelt Kloos. Hij noemt AI. “Voor complexe vraagstukken moet je vaak veel uitzoeken en dat is nou bij uitstek een taak waar AI je werk uit handen kan nemen.” Hij noemt als voorbeeld het doorspitten van jurisprudentie, of het maken van een maatschappelijke business case. “Stel dat je een bepaalde maatwerkoplossing wilt bieden. Dan wil je weten op basis van welke wet je dat kunt doen. Dan helpt het als AI voor jou de jurisprudentie doorneemt om erachter te komen welke oplossingen eerder zijn gevonden.” Je kunt de inzet van AI in deze complexe casuïstiek zien als ondersteunend, zegt Kloos: “De professional zal altijd zelf de beslissing moeten nemen. AI kan een adviseur van de professional zijn.” de gemeente Oss: ke Basisprocessen Inkomen) zijn we daarmee bezig. We proberen één administratie met één taal (ontologie) te maken die door alle gemeenten gebruikt kan worden. Daarmee wordt automatiseren ook voor leveranciers eenvoudiger.” “Hoe kijk ik naar de inzet van AI ter ondersteuning van de professional? Daar zie ik weinig in. De AI die we nu hebben, gebruikt data uit het verleden. Dan krijg je wat je al deed. Onze consulenten luisteren naar de inwoners en kijken Nummer 49, januari 2024 samen wat nodig is. We vinden dan soms oplossingen die nooit eerder zijn gevonden en die je ook niet terugvindt in jurisprudentie. Zoals het vergoeden van rijlessen en de aanschaf van een auto voor een inwoner die daarmee nu zelf naar het werk kan. Dat bleek vele malen goedkoper dan de taxikosten en de andere voorzieningen die werden verstrekt. Bij het vinden van die oplossing had AI ons niet kunnen helpen.” 51
52 Online Touch Home