72

vaart. Ook datacenters die vele terabytes aan informatie verstouwen, hebben vanwege hun energieconsumptie een grote milieu-impact. Door vast te houden aan eigen ICT-voorzieningen, terwijl die prima zijn te delen, dragen de ministeries en uitvoeringsorganisaties bij aan een nodeloos energieverbruik. “Het delen van ICT levert schaalvoordelen op en betekent dat je voorzieningen langer in de lucht kunt houden”, zegt Visser, “en dat verhoogt de duurzaamheid van systemen en apparatuur. Daarom was het logisch om het onderwerp duurzaamheid een plek binnen dit thema te geven.” er dan het voordeel van inzien, omdat zo’n systeem zich bewezen heeft. Feit blijft dat je pas naar een nieuw systeem over kunt, als het contract met de oude leverancier komt te vervallen. Anders krijg je weer met allerlei boeteclausules te maken. Een van de ministeries heeft overigens recent een nieuw eigen DMS gekocht”, zegt Visser. “De praktijk blijft weerbarstig, maar departementen kunnen ook gefaseerd instappen. Dat is prima. Het blijft om dat soort natuurlijke momenten draaien om ICTvoorzieningen meer generiek te maken.” Delen makkelijker maken Alle twaalf departementen hebben een eigen documentmanagemen tsysteem Zo hebben alle twaalf departementen bijvoorbeeld nog een eigen documentmanagementsysteem. Maar ook hier geldt de weg van verleiding om ‘generieke meters’ te kunnen maken. In de lopende pilot ‘Overheidswerkplek van de toekomst’ wordt onder meer naar een nieuwe inrichting van het documentmanagementproces gekeken. Vijf ministeries hebben aangegeven hieraan mee te willen doen. “Mogelijk mondt dat uit in een gedeeld documentmanagementsysteem, omdat departementen 72 Een van de speerpunten in de I-strategie is een plan om de ICT-hardware van het Rijk ‘circulair’ in te richten. “Daar zijn we nu mee bezig, en voor een deel gebeurt dat al. Maar ook dit is een lastig onderwerp”, zegt Visser. Duurzaamheid kun je heel breed maken, tot en met de arbeidsvoorwaarden in landen waar je je componenten vandaan haalt. In het CIO-beraad hebben we er daarom een aantal thema’s uitgepikt, zoals energiezuinige hardware. Doel is eerst de milieu-impact van al onze apparatuur inzichtelijk te hebben, en dat is niet eenvoudig. Het is tijdrovend werk. Het gaat immers over de hele keten van inkoop tot het uitfaseren van ICT. Sommige organisaties hebben hier al een goede vinger achter, maar het beeld is nog niet compleet.” Binnen het thema staat beslist de samenwerking met andere overheden op het netvlies. Een rijksbrede digitale ICTinfra met duurzame en toegankelijke generieke voorzieningen is voor de hele overheid interessant, stelt Visser. Zo kent hij een aantal voorbeelden van gemeenten, die graag gebruik van een datacenter van het Rijk zouden willen maken, “maar dat kan dan niet, omdat het autonome bestuurslagen zijn. Alleen al vanuit de bedrijfsvoeringskant zou je het makkelijker moeten maken infrastructuur te delen, zodat ook gemeenten er een plek kunnen krijgen. Nu zijn ze gedwongen de markt op te zoeken of hier zelf in te investeren. Hier valt nog veel op te winnen. Helaas zijn er wettelijke obstakels. Waarom is het zo moeilijk om gewoon wat ICT-kabels door de muren van het Huis van Thorbecke heen te trekken? We hebben tot nu toe vooral uitgezocht dat het juridisch niet kan. Maar moet je daar nou echt de wet voor veranderen? Als burger zeg ik: dat moet je gewoon mogelijk maken.”

73 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication