77

wordt gemaakt. Voor mij is de kruisbestuiving cruciaal voor de haalbaarheid van ICT. Als je iets wilt digitaliseren dat vanuit het beleid bedacht is, zul je voeling moeten hebben met de uitvoering.” Mandaat Visser heeft nog meer wensen. “Wanneer de staatssecretaris aan de Kamer toezegt dat we het Algoritmeregister gaan vullen, heeft dit grote impact op de ministeries en de honderden organisaties die eronder hangen. Daar moet het werk wel gebeuren.” Hij juicht het dan ook toe dat de lopende herziening van het CIO-stelsel aangegrepen wordt om naar het huidige relatief beperkte mandaat van de CIO Rijk te kijken. “Bijna alles wat je op het gebied van ICT wilt bereiken, raakt aan de ministeriële verantwoordelijkheid. Als onderdeel van BZK kun je niets verplicht Als je iets wilt digitaliseren dat vanuit het beleid bedacht is, zul je voeling moeten hebben met de uitvoering voorschrijven aan andere departementen en hun uitvoeringsorganisaties. Je zult zo’n mandaat uiteindelijk wettelijk moeten verankeren.” Visser vindt het daarom hoopvol dat vertrekkend regeringscommissaris informatiehuishouding Arre Zuurmond deze bevoegdheid voor de minister van BZK in zijn eind september gepresenteerde concepttekstvoorstel voor een Algemene Informatiewet heeft meegenomen. “We moeten het hele wetgevingsproces nog door, maar dit is wel de enige optie. Als je dit niet regelt, blijf je afhankelijk van facultatieve medewerking. Met zo’n mandaat op zak kun je als CIO Rijk helpen en faciliteren en misschien financieel steunen, maar je kunt ook controleren dat het gebeurt en handhaven als dat niet zo is. Met name op cyberveiligheidsgebied is dat essentieel. Het is nu te vrijblijvend.” Nummer 49, januari 2024 77

78 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication