9

“Het begint bij een heldere strategie. Als je alles tegelijk aanpakt doe je bijna nooit alles goed.” doorheen en dat mag niet te lang duren. Tegelijkertijd wil je meer opschalen en meer agile [meebewegen – red.] werken. Dat is een complexe combinatie. Begin met het opdrachtgeverschap. Als je mij een simpele opdracht geeft krijg je een simpel systeem. Dus ik denk dat we ons goed rekenschap moeten geven van wat we echt nodig hebben als organisatie. Kan het simpeler, meer standaard, zodat iedereen het zo gaat gebruiken? Dat is een belangrijke rol voor opdrachtgevers, dus voor de divisieleiders.” Hij geeft een voorbeeld ter verduidelijking. “Neem een appartementencomplex in aanbouw. Als je mij als opdrachtnemer vraagt alle ramen groen te schilderen zeg ik: prima, gaat lukken. Past binnen het budget. Als alle ramen tien procent groter moeten worden, wordt het lastiger. En als je mij vraagt bovendien de liftschacht tien millimeter naar links te verplaatsen zeg ik: hou maar op en begin maar opnieuw. Vertaald naar IT: we hebben belang bij een gezonde architectuur, dat is de hoeder van de lange termijn met alle bewegingen die nodig zijn en daarin passen.” Dat klinkt logisch en vanzelfsprekend, maar UWV is een organisatie met een lange geschiedenis en erfenis. Nummer 49, januari 2024 Wat zijn de uitgangspunten op weg naar een gezonde IT-architectuur? “Het begint bij een heldere strategie. Als je alles tegelijk aanpakt doe je bijna nooit alles goed. De manier waarop wij vanuit de raad van bestuur keuzes maken is al een belangrijke stap. We richten ons op betere dienstverlening aan de cliënten, decentraal en centraal bij elkaar krijgen en meer samenhang creëren. Dat is nodig als je de mensen wilt helpen dwars door alle divisies heen, een integrale klantreis wilt aanbieden. Want een klant interesseert het niet door welke divisie hij of zij geholpen wordt. Misschien moet je in de vernieuwing van projecten al iets meenemen in de systemen waardoor je tegelijkertijd de klant helpt. Samengevat: verbeteringen van de dienstverlening en IT-veranderingen in samenhang doorvoeren waarin de cliënt centraal staat, keuzes maken en teams meer laten sturen.” Waarom is dat laatste belangrijk? “Regels bewaken, geen fouten maken en procesbewaking, dat is natuurlijk belangrijk. Maar uiteindelijk gaat het om de medewerkers in het veld. Zij weten hoe het werkt en wat verstandig is om te doen of te laten. We zijn aan het toewerken 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication