partner Capgemini aanpassen; public clouddiensten passen steeds beter bij de verwachtingen van overheden. bezweringsformule 1: IT-infrastructuur is maar 10 procent dus we negeren het Ongelukkige of overmoedige keuzes in de infrastructuur leiden regelmatig tot vertragingen in de realisatie die gemakkelijk tien keer de kosten zijn. Negeren is dan geen optie. bezweringsformule 2: zijn de cloudaanbieders wel te vertrouwen De gedachte dat je je dienstverlening niet afhankelijk wilt maken van andere partijen is logisch. Maar voor veel andere diensten vinden we diezelfde argumenten niet zo goed. Als we een pakket verzenden denken we meestal niet na of we DHL, UPS of PostNL kiezen. Voor het afnemen van gas, water en elektriciteit hebben we geen keus. Catering of onderhoud van het gebouw doen organisaties niet zelf. De echte vraag is dus hoe je het verantwoord in handen van deze partijen legt op basis van het recente beleid. bezweringsformule 3: we willen wel, maar politieke onzekerheid… Deze formule is een variant op de voorgaande. Het gaat om de dynamiek tussen uitvoering, beleid en politiek. Het beleid rond cloud is netjes uitgewerkt, je kunt het gewoon uitvoeren. Maar draagvlak is een must. De Tweede Kamer is een doorgeefluik van maatschappelijke zorgen over de marktmacht van grote wereldwijde Amerikaanse techbedrijven. Drie is een te klein getal voor statistiek, maar het feit dat de drie wereldNummer 49, januari 2024 wijde hyperclouds alle drie ontstaan zijn vanuit een zeer groot techbedrijf is geen toeval. De IT-voorzieningen die zij zelf nodig hebben blijken ook erg goed voor heel veel andere partijen. Dit verklaart waarom ondanks politieke wil en stoere verhalen er nergens in Europa overheden zijn die dit niveau van cloudomgevingen hebben kunnen ontwikkelen. Dit is een realiteit die niet wijkt voor politieke bezweringsformules. je hoogwaardig personeel motiveert, wat er verandert in contracten en hoe verantwoordelijkheden in de IT-afdeling verschuiven. toverspreuk 3: benut het feit dat publieke cloud veiliger is Tegen de intuïtie in zijn gegevens in een publieke cloud inmiddels veiliger dan elders. Door de schaalgrootte en de noodzaak voor risicobeheersing moeten de publieke cloudaanbieders hun zaakjes buitengewoon precies op orde hebben. Dat is goed voor de veiligheid. Public clouddiensten passen steeds beter bij de verwachtingen van overheden Om verder te komen is een positief verhaal nodig met de volgende ingrediënten: toverspreuk 1: doe wat wel kan sneller Stel niet de vraag of je voor de meest complexe functie aan alle eisen voldoet, begin met datgene wat zeker kan. Allereerst waar open data verwerkt worden en vervolgens waar het om gegevensstromen gaat die de maatschappij in- en uitgaan en dus hoe dan ook ‘door de cloud gaan’. toverspreuk 2: zie het als een mens- en organisatievraagstuk De stap naar de cloud is multidisciplinair. Het gaat ook over de vraag hoe toverspreuk 4: zorg zelf voor kennis en doe het niet in je uppie De route naar de publieke cloud is een verandering waar iedere organisatie zelf voldoende inzicht in moet opbouwen. Binnen de overheid is er een begin gemaakt om deze kennis onderling te delen via SLM Rijk. Dat is echter slechts een begin. Meer kennisopbouw, bijvoorbeeld via een Center Of Excellence, is nodig. Capgemini organiseert regelmatig kennissessies voor beslissers om met elkaar en met de cloudleveranciers deze kennisopbouw te versnellen. Het publieke cloud aanbod is een kans om sneller aan burgers en ondernemers te leveren. Michael Stoelinga, Chief Architect Public Sector Capgemini Nederland 91
92 Online Touch Home