94

Ondersteuningsteam arbeidsmigranten: praktische hulp aan gemeenten Arbeidsmigranten zijn mensen uit EU-lidstaten die tijdelijk in Nederland werken. Vaak komen zij hiernaartoe via een uitzendorganisatie of andere werkgever. Naar schatting zijn in Nederland circa 700.000 arbeidsmigranten werkzaam, afhankelijk van de definitie die wordt gehanteerd voor de term arbeidsmigrant. Sinds een jaar heeft de VNG een ondersteuningsteam arbeidsmigranten; het team zet hier ook digitale tools voor in. nschrijven in de basisregistratie personen is voor arbeidsmigranten niet verplicht en niet vanzelfsprekend. Dat maakt het voor gemeenten ingewikkeld om de woon- en leefomstandigheden van deze mensen te verbeteren, omdat niet duidelijk is om hoeveel mensen het gaat en waar zij precies wonen. Alhoewel veel werkgevers goed voor hun medewerkers zorgen, doet niet iedereen dat. Zo is de beeldvorming ontstaan van overvolle vakantiebungalows, overlast in woonwijken en matrassen op de grond van een schijnbaar onbewoonde loods. Dergelijke schrijnende omstandigheden dragen bij aan mentale en fysieke gezondheidsproblemen. Boven op de werkdruk die bij gewetenloze werkgevers hoger ligt dan in Nederland gebruikelijk is. I Flexibele woonconcepten Thomas Zwiers is projectleider van het ondersteuningsteam arbeidsmigranten van de VNG, dat sinds vorig jaar klaar staat om gemeenten te helpen inzicht 94 te krijgen in de huisvestingsopgave van arbeidsmigranten, maar ook in gerelateerde onderwerpen zoals registratie, informatievoorziening, zorg en welzijn, toezicht en handhaving en regionale samenwerking. Zwiers ziet in de praktijk dat huisvesting steeds vaker goed wordt geregeld. Sommige gemeenten zoeken naar manieren om de huisvesting van verschillende typen woningzoekenden met elkaar te combineren Zwiers zegt: “Een voorbeeld hiervan is gemeenten die erover nadenken om statushouders, arbeidsmigranten, starters en mensen met sociale problemen samen te brengen in flexibele woonconcepten. Hierdoor zie je allerlei verschillende soorten van huisvesting ontstaan.” Grote huisvestingsvormen Tegelijkertijd kan het huisvesten van arbeidsmigranten moeilijk zijn, net als bij andere aandachtsgroepen soms het geval is. “Over het algemeen is het beeld negatief, vooral bij grootschalige huisvesting. In het voortraject worden arbeidsmigranten vaak geassocieerd met overlast in woonwijken. Bijvoorbeeld, doordat te veel mensen in een woning verblijven, houden zij het binnenshuis niet meer uit en gaan zij zich buiten ophouden. Toch zien we dat grotere vormen van huisvesting, mits goed georganiseerd door betrouwbare aanbieders met voldoende faciliteiten en permanent beheer, vaak geen grote problemen veroorzaken,” vertelt Zwiers. Breder beleid De opgave gaat verder dan alleen het voorzien in woningen. “Wanneer je je als gemeente wil inzetten voor een verbeterde huisvesting voor arbeidsmigranten, moet je ook nadenken over beleid omtrent de registratie van deze werknemers, hoe zij kunnen integreren, welke voorzieningen er zijn op het gebied van zorg en welzijn en hoe je handhaving regelt. Ook daar besteden we binnen ons ondersteuningsprogramma aandacht aan.” Effectrapportage De werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten werkt aan een model waarmee gemeenten een brede afweging kunnen maken over de keuzes met betrekking tot de huisvesting van arbeidsmigranten. “Dit model kan helpen bij het opstellen van een businesscase. Ook ontwikkelen we een effectrapportage bij nieuwe bedrijvigheid. Dit is een digitale tool die gemeenten inzicht geeft in de mogelijke

95 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication