‘Niet achteroverleunen’ Een constructie waarin Capgemini de inrichting van projecten volledig zelf bepaald vindt Schotanus ‘tricky’, want er is dan een ‘incentive’ om zelf eruit te pikken waar het meest op verdiend kan worden en de zaken waar minder op wordt verdiend uit te besteden aan onderaannemers.” De overheid moet volgens Schotanus ‘niet achteroverleunen en denken: ze regelen het wel voor ons’. “De overheid moet zelf blijven meekijken. Ook het maken van afspraken in contracten over onderaanneming blijft nodig.” Concurrentie tussen hoofdaannemers Derksen ziet zelf nog genoeg concurrentie op de IT-overheidsmarkt, waaronder diverse grote consultancybedrijven die zich steeds meer op IT-projecten toeleggen. De concurrentie als het gaat om het aanstellen van ‘hoofdaannemers’ zal echter beperkt zal blijven. De komende jaren hoeft Capgemini ook Onder een vergrootglas De eisen aan IT-systemen van de overheid worden door eisen vanuit Europese en nationale wetgeving steeds hoger, merkt Derksen. In de maatschappij liggen IT-projecten steeds meer onder een vergrootglas. Hoe en waar worden gevoelige gegevens van burgers bewaard? Hoe waarborgt de overheid data-soevereiniteit? Veel toezeggingen vanuit de Tweede Kamer voor veranderingen, waarbij complexe IT-systemen moeten worden aangepast, blijken bovendien regelmatig onhaalbaar. “De vernieuwing van legacy bij de overheid kost soms meer moeite dan vooraf wordt verwacht. Maar ook hier zien we nu wel beweging en verwachten we veel van de komende jaren.” Hoewel lang niet alles goed gaat, kijkt Derksen liever naar het niveau van digitalisering in Nederland, dat bij de overheid al erg hoog is in vergelijking met andere landen. “Daar mogen we ook best trots op zijn. Hoewel er nog genoeg te doen is: automatiseringsprojecten worden meer en meer transformatieprojecten. Toekomstige technologieprojecten gaan met name over duurzaamheid, nieuwe manieren van werken en het wendbaar en weerbaar blijven van de overheid.” niet zo nodig nóg meer marktaandeel te verwerven. "We vinden het belangrijker om de vele uitdagingen van de overheid op een goede manier te organiseren. Wij zijn steeds meer in staat om onze internationale ervaring ook aan te bieden op de Nederlandse publieke markt, op onder meer het gebied van verduurzaming, onderwijs, wonen, zorg. De opdrachten die wij nu binnenhalen hebben een heel ander karakter dan tien jaar geleden: de impact op de samenleving is nu groter." Dat het IT-bedrijf in de komende jaren weer spaghetticode levert lijkt onwaarschijnlijk. Derksen: “Ik denk dat wij hierin ook gegroeid zijn. Als ik kijk naar de rol die wij nu vervullen voor de overheid, dan is het vertrouwen goed hersteld. Wij meten nu in al onze projecten de klanttevredenheid en gebruiken daarbij vaste mechanismen zodat we in een vroeg stadium kunnen evalueren wat wij hebben geleverd.” iBestuur 50, april 2024 23
24 Online Touch Home