29

KATERN GOVTECH Directe betrokkenheid Een belangrijke succesfactor is dat de partij die het product of de dienst inkoopt direct betrokken is bij het project. Waardenburg: “Het maakt de samenwerking stukken makkelijker omdat je dan zelf aan de knoppen draait.” Bij vraagstukken als de energietransitie blijkt dat het in de praktijk best complex is. Vaak is het niet de overheid, maar aannemers of netbeheerders die de oplossing moeten afnemen. “De fout die je dan makkelijk maakt is dat wij als provincie een challenge uitzetten en iets gaan ontwikkelen waar ze eigenlijk geen behoefte aan hebben. Dus zorg dat je zelf echt de inkoper bent en ook de ambitie hebt om het bij die startup voor een lange 4 termijn in te kopen. En als dat laatste niet lukt, zorg dan dat je een soort consortium vormt met partijen die dat wel kunnen gaan doen.” “Of betrek ze bij het hele traject,” vult Timmermans aan. “We hebben bij ons nu een challenge lopen voor de aanleg van warmtenetten. Daar hebben we uiteindelijk Stedin en Eneco nauw bij betrokken, zowel bij de formulering van het vraagstuk als bij de beoordeling van de proposities. Want wij kunnen wel iets willen als gemeente, zij zijn degenen die het moeten gaan plaatsen.” Van vraagstuk naar prototype en inkoop Per jaar vinden twee challengerondes plaats. Deze bestaat uit vijf fases: 1. Ophalen van challenges 2. Selecteren van challenges 3. In co-creatie ontwikkelen van het prototype 4. Evalueren en demonstreren van het prototype 5. Verkennen van mogelijkheden tot opschalen 5 Brede samenwerking bij inkoop Beiden hebben bij SiR de nodige rondes meegemaakt, en voor hun eigen organisatie ook succesvolle startups begeleid naar vervolgopdrachten. “Maar om een oplossing echt op te schalen, horizontaal naar andere overheidsorganisaties, dat blijft lastig,” erkent Waardenburg, ondanks de moeite die ze hierin steken. “Je ziet dan dat een startup bij elke overheidsorganisatie weer vanaf nul moet beginnen.” Het is één van de redenen waarom SiR is gaan samenwerken met Intergov. “In de toekomst willen we het liefst challenges uitzetten die spelen voor meerdere organisaties. We zitten bijvoorbeeld allemaal met circulaire uitdagingen, die zijn vaak overlappend.” Tussen bestuurslagen blijkt het erg lastig te realiseren. Waardenburg zou graag meer provincies erbij willen hebben. “Dan kunnen we één aanbesteding doen, namens meerdere provincies. Dat is voor zo’n startup ook weer heel erg interessant. Dan is die in één keer binnen bij meerdere organisaties. Zo ga je het inkoopvolume ook echt vergroten.” Timmermans ziet eenzelfde ontwikkeling bij Pianoo (inkooporganisatie Rijksoverheid). “Die hebben tegenwoordig zogenoemde buyergroups waarbij ze rond één onderwerp de inkoopbehoeften van meerdere organisaties samenbrengen en dan ook als groep de markt benaderen. Ik denk dat we met SiR Intergov ook meer die richting op moeten gaan bewegen om zo onze inkoopvolumes te vergroten.” Na het challenge- en selectieproces (dus vanaf fase 3) kunnen challenge- eigenaren (de inkopers) en startups gebruik maken van het Startup in Residence Intergovprogramma. Dit programma omvat een periode van vijf maanden. Hierbij worden drie soorten begeleiding aangeboden: • Challenge support: begeleiding bij de samenwerking, tweewekelijks voortgangssessies • Startup support: ondersteuning bij de ontwikkeling van het eigen bedrijf • Custom support: kennissessies met betrekking tot het werken voor de overheid Duncan Waardenburg iBestuur 50, april 2024 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication