41

in de overheidspraktijk i d hidkti 4 het twee aanvullende problemen op: • Zolang niet alle IV-teams Agile werken, zullen afhankelijkheden al snel belemmeringen worden. Zo wordt de snelheid van een team geremd door andere, niet Agile teams; • Om ervoor te zorgen dat alle teams Agile werken, ontkomt de Rijksoverheid er niet aan om scaled Agile te gaan werken met bijvoorbeeld het SAFe model. De uitdaging hierbij is echter dat een volledige Scaled Agile-implementatie jaren kan duren. En er is nog een (flinke) cliffhanger: wat gebeurt er als je een Agile transitie aanpakt als een waterval-project? Ons advies: ga zo vroeg mogelijk inrichten vanuit een Scaled Agile principe. En zie deze transitie als een kans om direct te ‘oefenen’ met Agile. In plaats van maandenlang vergaderen over hoe een Agile event er precies uit moet zien, is het beter om de standaard op te pakken en hiermee direct te gaan oefenen; een van de belangrijkste uitgangspunten van Agile. Het juiste gereedschap voor de klus Bij aanbestedingen wordt door veel overheidsinstanties gevraagd om een Agile projectaanpak. In de uitvraag zien we dan toch veel eisen over hoe oplossingen moeten worden aangeboden. In een Agile proces zou de business zich vooral moeten concentreren op de ‘wat’ vraag en de leveranciers op de ‘hoe’ vraag. Overheidsinstanties beschikken vaak ook (nog) niet over een goed CI/CD voortbrengingsproces, terwijl dat wel een voorwaarde is om echt Agile te werken. Agile projectuitvoering vraagt om Agile gereedschappen. Dat gereedschap bestaat uit twee belangrijke onderdelen: de projectaanpak en de software. In een Agile proces ga je samen met de eindgebruiker om tafel en bepaal je wat het doel is van de applicatie, om vervolgens stap voor stap te ontdekken wat de staat om zelfstandig een end-to-end oplossing te realiseren. Daarnaast levert meest efficiënte weg is naar het einddoel. Aanpassingen tijdens dat proces zijn met de juiste tools, zoals modelleersoftware, eenvoudig te realiseren. Gebruikers zien meteen het resultaat in een echte applicatie en ook in de fase van continu verbeteren (CI/CD) zijn aanpassingen door veranderde wet- en regelgeving of beleid snel en eenvoudig uit te voeren: Show, don’t tell. Ons advies: Zet bij aanbestedingen in op de manier waarop aanbieders processen ontwikkelen (de aanpak) en de tools die ze daarvoor gebruiken. Kijk vooral naar de mogelijkheden die de tool biedt. De vertaling van die mogelijkheden naar functionaliteit is vooral opdracht voor de Agile teams.  Meer weten over Agile werken of over een goede aanpak van een IT-project bij overheidsinstanties? Neem dan contact op met Hans van Rooij via h.van.rooij@blueriq.com of 06 25 26 13 44. iBestuur 50, april 2024 41 BEELD: BUREAU OMA

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication