93

Pieter Neven (l) is wethouder en Holger Peters (r) is webmaster en informatieadviseur bij de Gemeente Buren. aanvragen. Zo kunnen zij inwoners beter helpen met actuele informatie. Inzichtelijkheid Vanuit dit VNG-programma Omnichannel en Mijn Services ontwikkelt Buren samen met andere gemeenten verschillende digitale services. Wat de eerste pilotgemeenten hebben neergezet is te kopiëren voor andere gemeenten. De architectuur en standaard van MijnZaken zijn bruikbaar, schaalbaar en vooral ook betaalbaar voor alle gemeenten. Ook al heeft een andere gemeente een heel ander idee voor de ontwikkeling van een track-and-trace systeem, overal ligt dezelfde MijnZaken-standaard onder. Dit past helemaal bij de Common Ground-gedachte, licht Neven toe. “We pakken als gemeenten zelf de regie bij het ontwikkelen van componenten voor onze digitale dienstverlening. Daarvoor werken we samen met een aantal bedrijven. Die componenten worden inmiddels weer door andere bedrijven en gemeenten gebruikt, net als wij hetzelfde doen met componenten van andere gemeenten. Het is allemaal open source, dus iedereen kan het gebruiken. Zo heb je eigenlijk maar één keer een investering nodig. Waar we van af willen is dat je een softwarelicentie bij een bedrijf hebt, en als je dan verder wilt ontwikkelen dat je weer bij deze partij hun software moet kopen en nieuwe licenties moet betalen. Zo zit je eigenlijk steeds vast aan één speler. Dat willen wij graag een beetje doorbreken.” Leren van elkaar Om een MijnZaken-systeem in te richten kijk je eerst naar de klantreis, legt Neven uit. Hoe loopt die precies? Wat is daar aan de achterkant allemaal voor nodig aan techniek? “Dan ga je dit met vakmensen en bedrijven samen ontwikkelen. Zo ga je stap voor stap verder. Samen kom je tot een beter product.” Buren werkt vaak samen in werksessies, bijvoorbeeld bij de VNG in Utrecht of bij andere gemeenten die meedoen, zoals Albrandswaard, Barendrecht, De Fryske Marren, Gouda, Hoeksche Waard, Súdwest-Fryslân en Ridderkerk. “Door regelmatig bij elkaar te zitten komt een en ander in een stroomversnelling”, stelt Neven. “Als relatieve kleine gemeente kunnen wij meeliften op grotere gemeenten als Den Haag en Tilburg. Dat is volgens mij ook de kracht van deze vernieuwing: leren en kopiëren van elkaar. Ik zou dan ook iedere gemeente die een MijnZaken-systeem overweegt willen aanraden om eens in de keuken te kijken van een gemeente die hier al mee bezig is. Ook is iedereen van harte welkom op één van onze Open Webconcept fieldlabs of onze eerste Open Webconcept themadag op 28 mei dit jaar.” iBestuur 50, april 2024 93

94 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication