32

CONGRES VERVOLG VAN PAGINA 29 Mens en machine: het kan schouder aan schouder “ et aantal complexe, maatschappelijke vraagstukken maakt samenwerking tussen overheid en bedrijven eigenlijk gewoon noodzakelijk. De overheid kan dat echt niet alleen. Waar zij de oplossingen primair vanuit het gesprek en de regels zoeken, hebben bedrijven de middelen in huis om de oplossingen ook te genereren en te realiseren. Pak het dus samen op, zou je zeggen. H Edwin Fennema Business development manager bij de innovatie-afdeling van Centric In de praktijk blijft men echter vaak met de rug naar elkaar toe leven en hoopt men in stilte dat de ander zal worden zoals men zelf is. Beide culturen zijn echter heel anders opgegroeid. Waar overheden in een bedachtzaam tempo zo klein mogelijke stappen vooruit nemen, streven bedrijven naar precies het tegenovergestelde. Waar de bron van continuïteit voor bedrijven vooral financieel van aard is, zit dat bij een overheid in de maatschappelijke functie. Waar datagestuurd werken bij de overheid nog in de babyschoenen staat en AI wordt gevoeld als een bedreiging, ziet een ICT-bedrijf data en machines juist als volwassen medebestuurders en AI als een veelbelovend middel om complexiteit te doorgronden. Ik zou vanzelfsprekend heel graag zien dat overheden en bedrijven de enorme hoeveelheid complexe, maatschappelijke problemen samen aanpakken. De technologie van bedrijven en de verbindende kracht van overheden kunnen elkaar daarbij versterken. Niet door technologie van bedrijven als assistent neer te zetten (technologie als een ‘tool’), maar door intelligent met machines samen te werken om tot rationele oplossingen te komen – die toch breed gedragen kunnen zijn (technologie als een ‘partner’).” Focus op het ‘wat’ en draag samen de risico’s “ Ik heb lang bij de overheid gewerkt en heb in mijn loopbaan vaak ervaren wat er niet goed gaat in IT-projecten. Ik heb een sterke mening hoe je dit anders kunt aanvliegen. Vanuit de overheid én vanuit leveranciers. In het kort: er moet veel meer dialoog zijn tussen de markt en de overheid. Nu schrijft de overheid vaak volledig dichtgetimmerde aanbestedingen uit, met een focus op wat er moet gebeuren als het fout gaat. Het is beter om vooraf, in dialoog met leveranciers, te verkennen waar de uitdagingen en potentiële valkuilen zitten en hoe je deze efficiënt kunt aanpakken. Ook kunnen we als markt en overheid effectiever samenwerken als marktpartijen meer hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en I Britt Hoppenbrouwers Country managing partner bij Netcompany Nederland bewijzen dat ze het vertrouwen van de overheid waard zijn. Dit kan bijvoor32 iBestuur 51, juli 2024 beeld door het delen van risico’s en door als IT-leverancier ook zelf te investeren. Hierdoor kan de overheid op haar beurt meer focussen op het ‘wat’. Te vaak houdt de overheid zich nu bezig met het ‘hoe’. Soms wordt er zelf IT ontwikkeld, terwijl de expertise vaak in de markt te vinden is. Neem bijvoorbeeld de Europese ID-wallet. Wij leiden een consortium dat in opdracht van de Europese Commissie een framework voor ID-wallets bouwt, waar straks alle nationale ID-wallets gebruik van gaan maken. Dit is een project dat laat zien dat goede samenwerking met de markt essentieel is. Kortom: een betere samenwerking begint met meer dialoog tussen overheid en markt, waarbij we de bestemming aan de overheid overlaten en de reis aan de markt.” BEELD: ABBINK FOTOGRAFIE

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication