33

Meer flexibiliteit en ruimte voor innovatie Marcell Schmidt “ E Managing director voor de Nederlandse overheid bij IBM en effectievere samenwerking tussen overheid en markt begint met meer flexibiliteit, aan beide kanten. Marktpartijen zouden proactiever met de overheid kunnen meedenken, over de mogelijkheden die IT biedt of over de voorbereiding op toekomstige risico’s. Neem de noodzaak om je data veilig te houden als met quantumtechnologie straks de huidige beveiliging wordt gekraakt. Daar kun je nu al op anticiperen, maar dat moet je dan wel meenemen bij de inkoop van je IT-infrastructuur en toepassingen. Bij IT-trajecten gaat het vaak om langlopende contracten, als je het nu niet meeneemt dan ben je straks te laat. Ik vind dat we dat soort zaken als markt moeten aanbieden, ook als de overheid daar zelf nog niet om vraagt. Meer flexibiliteit bij de overheid leidt ertoe dat innovatieve technologie beter wordt benut. De overheid hanteert strikte aanbestedingsregels en dat moet ook, vanuit wet- en regelgeving. Sneller en veiliger innoveren “G Het probleem is echter dat innovatie daarmee vaak wordt uitgesloten. Het zou daarom goed zijn als er meer ruimte komt voor advies en voor dialoog. Laten we als marktpartijen en overheid samen periodiek bij elkaar komen om kennis te delen over grote ontwikkelingen zoals AI of quantum computing. De meerwaarde van meer flexibiliteit en innovatie zie ik onder andere in de digitalisering van het contact tussen overheid en burgers. Het zou heel mooi zijn als het contact met burgers veel makkelijker wordt, waarbij het niet uitmaakt of je communiceert via brief, e-mail, chat, sociale media of op andere manieren. Nu zijn al deze communicatiemiddelen niet met elkaar verbonden en zijn veel werkprocessen binnen de overheid nog niet gedigitaliseerd. Als we dat wel voor elkaar krijgen, dan maken we een grote stap.” eneratieve AI is hot en iedereen wil het. Tegelijkertijd weten maar weinig organisaties wat precies de kansen en de risico’s zijn. Daar kan de overheid veel meer met de markt over praten. Marktpartijen hebben ervaring met de inzet van AI, in verschillende landen en sectoren. Zij kunnen best practices en valkuilen delen, waardoor de overheid sneller en veiliger kan innoveren. Dat biedt de overheid waardevolle inzichten: waar ging het mis, hoe kwam dat en hoe kan ik dat voorkomen? Hoe je deze technologie inzet binnen de kaders van de Europese AI-wetgeving is daar ook een onderdeel van. De ruimte om het gesprek hierover te voeren is er, dat staat los van de formele aanbestedingsprocedures. Wij doen dat bijvoorbeeld met de VNG en acht andere marktpartijen. Samen hebben wij een open gesprek over wat AI kan en welke mogelijkheden organisaties hebben om deze in te zetten. Heel veel factoren spelen een rol bij het succesvol inzetten van AI: de kennis en kunde in je organisatie, de kwaliteit van je data, de organisatiecultuur. De mens is een belangrijke factor die AI succesvol maakt. Daarom raden wij aan om eerst kleine projecten te doen. Vanuit daar kun je groeien. Zo helpen wij een middelgrote gemeente om meer inzicht te krijgen in de jeugdzorgproblematiek, waardoor de gemeente sneller kan ingrijpen. De gemeente kan haar geld nu doelmatiger inzetten en veel meer jongeren helpen. Als je het op deze manier aanpakt, dan is AI een hulpmidAndré van der Meer Adviseur Overheid bij SAS del bij het aangaan van maatschappelijke uitdagingen. Hoe je dat precies doet en waar je dan op moet letten, dat is iets waar overheid en markt veel meer het gesprek over kunnen voeren.” iBestuur 51, juli 2024 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication