34

CONGRES Zuivere werkverdeling “ n de wereld van de fysieke infrastructuur is er een duidelijke werkverdeling tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Rijkswaterstaat heeft zelf geen mensen in dienst die wegen aanleggen, dat doen de wegenbouwbedrijven. Wat kunnen we hiervan leren? Als markt en overheid kunnen we effectiever samenwerken als onze werkverdeling zuiverder wordt. Waarin de overheid zich focust op goed opdrachtgeverschap en marktpartijen het werk uitvoeren. Natuurlijk heeft de overheid IT-expertise nodig, maar niet exact dezelfde als de markt. De overheid heeft behoefte aan mensen die de wensen vanuit de business kunnen vertalen naar de informatievoorziening. De markt heeft mensen nodig die software kunnen implementeren en systemen kunnen ontwerpen en beheren. Als I we ons daarop focussen, dan zijn we complementair aan elkaar, maken we optimaal gebruik van elkaars kracht, en vissen we bovendien niet in dezelfde vijver. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt is dat erg belangrijk! IT-bedrijven kunnen proactiever meedenken met de overheid. Ook in het delen van ervaringen die zij opdoen bij andere overheden. Er is veel te leren van hoe andere overheden technologie toepassen en welke oplossingen zij kiezen. Een voorbeeld: door te werken met een architectuur in onderdelen, kun je veel sneller inspelen op veranderende behoeftes in de samenleving. Informatiesystemen worden dan als kleinere, losse onderdelen ontwikkeld. Die onderdelen kun je vrij snel vervangen en daarmee kun je beleid veel sneller uitvoeren. Op deze manier doe je geen jaren over het Educatie en inspiratie “O verheid en markt weten elkaar al goed te vinden om te sparren over nieuwe ontwikkelingen, is mijn ervaring. Twee voorbeelden vind ik interessant om te noemen. Ten eerste de hackaton die we samen met het Prinses Máxima Centrum organiseerden. Dat ging over de inzet van data-analyse en AI voor het onderzoek naar kinderoncologie. Er deden 300 mensen aan mee en in een dag tijd werden er heel interessante oplossingen bedacht voor verschillende vraagstukken. Zo breng je kennis bij elkaar van veel verschillende partijen, uit zowel de publieke en de private sector. Voor een groot deel gaat goede samenwerking om het elkaar ontmoeten en kennis delen, om educatie en inspiratie. Er is zoveel nieuwe technologie, het is best moeilijk om te zien waar de kan34 iBestuur 51, juli 2024 Bart Daniels Business Development Executive Public Sector bij Ordina (a Sopra Steria company) vervangen van een systeem, maar heb je een systeem in veel kortere tijd aangepast. Daarmee kun je de afstand tussen beleid en uitvoering enorm verkleinen. De huidige maatschappelijke uitdagingen vragen om een wendbare overheid.” sen en de risico’s liggen en waar je als overheid op wilt inzetten. Wij hadden een tijd terug een gezelschap uit de Nederlandse overheid op bezoek over onder meer cybersecurity. Er ligt een flinke uitdaging om onze samenleving, economie en infrastructuur te beschermen in deze tijden van stoenemende internationale spanningen. Juist op dit gebied kunnen markt en overheid goed samenwerken. De kennisuitwisseling die tijdens dat bezoek plaatsvond vind ik het tweede goede voorbeeld van samenwerking. Vanuit inkoop en leveranciersmanagement wordt het contact met de markt vaak rigide aangepakt. Er is meer mogelijk. Vooral op het vlak van cybersecurity, AI en datagedreven werken kan de overheid de markt veel meer vragen stellen. Bij deze technologie wil Erwin Angelier Leader Public Sector bij Google je een goede afweging maken tussen de voordelen en de risico’s. De basis voor die afweging is educatie en inspiratie en die doe je op in een partnerschap tussen overheid en markt.”

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication